היריון בראיון – כל מה שחשוב לדעת

היריון בראיון – כל מה שחשוב לדעת

האם חובה על מועמדת ליידע בראיון עבודה את המעסיק הפוטנציאלי על הריונה? מדוע מעסיקים נרתעים מלקבל עובדת בהיריון ומה היתרונות של קבלת עובדת בהריון?

שיתוף
ביטוח לאומי
בדיקת היריון photo by: winnond

קרן הגיעה לראיון עבודה בחברה גדולה. הריאיון היה מצוין, נאמר לה שהשלב הבא והאחרון הוא ראיון עם מנהלת בכירה יותר, והיא חשה שיש סיכוי גבוה שהיא תתקבל לעבודה. אולם יומיים לפני מועד הריאיון היא גילתה שהיא בהיריון. "חששתי מאוד, לא ידעתי אם לספר בראיון העבודה שאני בהריון או לא, חששתי גם מהעתיד בעבודה חדשה. לא ידעתי אם לספר את החדשה למנהלת כי הייתי בטוחה שאם אספר אני אחרוץ את גורלי ולא אבחר לתפקיד. למה שיקבלו עובדת חדשה בהריון? מצד שני, הדבר כל כך הציק לי שבסוף החלטתי לנקוט בגישה כנה, לחסוך לעצמי אי נעימויות בחודשים הראשונים במקום עבודה חדש, וסיפרתי באותו ראיון עבודה שגיליתי שאני בהריון. בסוף התקבלתי. עינת, המנהלת של קרן שהחליטה לקבל אותה אמרה: "ידענו שהכיוון להעסיק את קרן הוא חיובי ביותר. כשהיא סיפרה לי שהיא בהיריון, הערכתי מאוד את הכנות שלה. הודיתי לה ואמרתי שיש לנו עוד מועמדים ואודיע לה. עשינו חשיבה בחברה. הבנתי שזה יהיה אבסורד אם לא נקבל את קרן. החברה שלנו היא חברה שמורכבת ברובה מנשים, כ- 90% מהמועסקים בה. לכן זה יהיה אבסורד עם לא נקבל מישהי רק בגלל שהיא בהריון".

חובת דיווח על היריון בראיון עבודה

המקרה של קרן אינו נפוץ. מעסיקים רבים בוחרים לא לקבל מועמדת בהריון. מה יקרה אם הם לא יהיו מרוצה מתפקודה? החוק אומר שאין לפטר עובדת אשר עבדה ששה חודשים ומעלה בשל הריון, אלא אם הוכחה סיבת פיטורין אחרת. דוגמא לסיבה אחרת היא קיצוצים וצמצומים בחברה, שבמהלכם מפוטרים עובדים רבים, המהווים את ההוכחה כי העובדת לא פוטרה בשל הריונה.

אך גם אם מדובר בעובדת שהוותק שלה הוא נמוך מששה חודשים, אסור לפטר עובדת בשל היותה בהריון, ועל כן מעסיקים רבים אינם מעוניינים לקחת את הסיכון של ההתעסקות בנושא.

החוק אומר שמועמדת לעבודה אינה חייבת ליידע את המעסיק על הריונה בראיון עבודה. מתי בכל זאת על המועמדת ליידע את המראיין על הריונה? כאשר ישנה רלוונטיות למידע הזה. אם מדובר בעבודה שעשויה לסכן את ההיריון, כמו עבודה הכוללת חשיפה לקרינה או עבודה קצובה לתקופה קצרה, שהיעדרותה של העובדת תפגע באופן חריג בעבודה ובמעסיק.

המקרה של קרן הוא דוגמא להתנהגות מופתית של מעסיק. אך ישנה תמיד הסברה שלמעשה זו שאלה של היצע וביקוש. אם יהיו בפנינו שתיים או שלוש מועמדות שהגיעו לשלב הסופי של תהליך הגיוס, אנו שוקלים את היתרונות של כל אחת מהן אל מול החסרונות, ובסופו של דבר העובדה שאותה עובדת היא בהריון, ובעוד כמה חודשים נצטרך למצוא לה מחליפה, אולי תהווה חיסרון.

מצד שני, יכולות להיות סיבות רבות להיעדרות של עובדים מהעבודה, בלי קשר להריון. בנוסף, אם עכשיו עובדת לא בהיריון היא יכולה להיות בהיריון בעתיד. קבלה לעבודה של עובדת בהריון תוסיף נקודות רבות למעסיק, כמו זה של קרן, מאחר שהדבר יגרום להערכה רבה אצל העובדים ויוסיף למוניטין שלו.

לסיכום, דיווח על הריון בראיון עבודה הוא אינו חובה. מדובר בחודשים הראשונים של ההיריון כי עדיין אי אפשר להבחין בו. אך אם מועמדת בחרה לדווח על המידע הזה, יש לשקול היטב האם באמת כדאי לוותר על המועמדת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. בסך הכל המסקנה היא שכדאי לשמור על רמה כמה שיותר גבוהה של כנות בראיון עבודה. זה טיפ מצוין, כי יש הרבה אנשים שמסתבכים עם הדברים האלה, שממבט ראשון יכולים להראות מאוד פשוטים.

השאר תגובה