איך להמנע מתביעות בביה"ד לעבודה ואיך לא לתת לטעויות קטנות להכשילכם

איך להמנע מתביעות בביה"ד לעבודה ואיך לא לתת לטעויות קטנות להכשילכם

עו"ד קובי חתן: פרט לחשיפה הכספית שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים, המעסיק עלול למצוא עצמו בחשיפה פלילית בגין חלק מהעילות"

שיתוף
קובי חתן

"גיוס עובדים הוא תהליך שבו מעסיק נתקל מדי יום בחיי העבודה. אף על פי שזהו הליך שמעסיקים מבצעים בתדירות כל כך גבוהה, מגיעים אל פתחם של בתי הדין לעבודה מאות הליכים משפטיים מדי שנה, שנובעים מטעויות שמעסיקים מבצעים בתהליך הגיוס לעבודה", דברים אלה אומר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, בשיחה עם HRus לקראת הרצאתו בכנס דיני עבודה שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.

הרצאתו של עו"ד קובי חתן בכנס תעסוק בין השאר באפליה אסורה בעבודה מול אבחנה מותרת, מהן הדרכים הנכונות לפרסם משרה, מה מותר לשאול ומה אסור לשאול בראיונות עבודה, איך יש לבצע (בצורה נכונה) את הליך המיון וסינון העובדים, מהן חובות המעסיק בנושא חוזה העסקה מול העובד, וכמו כן בהתקשרות עם נותני שירותים אחרים שאינם עובדים.

"מעבר לעובדה שמדובר בחשיפה כספית ניכרת למעסיקים שעלולה להגיע למאות אלפי שקלים למעסיק", אומר עו"ד חתן, "המעסיק גם עלול למצוא עצמו בחשיפה פלילית בגין חלק מהעילות.

"החדשות הטובות הן, שאת החשיפות הללו מאוד פשוט וקל למנוע, כאשר המעסיק פשוט מכיר את הדין הרלוונטי, ומבצע את הליך הגיוס בצורה נכונה".

לדברי עו"ד חתן, "אחת הנושאים המרכזיים שבהם נעסוק בהרצאה בכנס דיני העבודה יהיה נושא האפליה בעבודה, או ליתר דיוק, שיוויון הזדמנויות בעבודה.

"חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה וגם חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מקימים חובות על מעסיק, שלא להפלות עובדים על רקע מספר קריטריונים שכתובים בחוק.

"האיסור על אפליה הוא גם על אפליה ישירה, וגם על אפליה עקיפה, כמו למשל, קביעת תנאים שלא מן העניין. לדוגמה, חברת סקרים שמחפשת סוקרים מגיל 40 ומעלה, או שמפנה את המודעה לנשים בלבד או לגברים בלבד וכו'.

"יותר מזה, החוק מעביר את נטל ההוכחה למעסיק גם כאשר המעסיק דורש פרט מידע כלשהו, המוגדר בגדר אפליה אסורה.

"כלומר, מספיק שבטופס הגשת המועמדות מבקשים מידע אודות גיל, מין מצב משפחתי, דת, מקום מגורים וכו', כדי שנטל ההוכחה יעבור למעסיק ויהיה עליו להוכיח שהוא לא הפלה. נטל הוכחה שכזה קשה מאד להרים.

"גם דרישות מהמועמד כמו מידע על היעדר רישום פלילי וכדומה, הן דרישות אסורות על פי דין ברוב המשרות. דרישה זו מותרת רק במשרות מאוד ספציפיות.

"במהלך ההרצאה בכנס דיני עבודה נלמד להימנע מטעויות בכל הנוגע לחוקי השיוויון. בין היתר נדבר על דרך פרסום המשרה, על הטופס למועמד, על השאלות שנכון לשאול בראיון עבודה כמו גם שאלות שחובה להימנע מהן, ועוד.

"בחלק השני של ההרצאה נדבר גם על יחסי עבודה באופן כללי. ובפרט על השאלה האם ובאילו תנאים ניתן לחתום על הסכם עבודה עם נותני שירותים, כגון פרילנסרים.

"צורת ההעסקה של פרילנסרים היא למעשה הסכם שלא מעגן בתוכו יחסי עבודה בין הצדדים. הייתי אומר שלמעט במקרים של מיקור חוץ אותנטי, תמיד כדאי לשאוף לחתום על חוזה העסקה כשכיר לכל דבר ועניין, בפרט אם ההתקשרות עם הפרילנסר עונה על המבחנים של קיום יחסי עבודה (עובד-מעסיק) שגם עליהם נדבר במסגרת ההרצאה".

תוכלו לפגוש את עו"ד קובי חתן ולשמוע עוד על נושא הרצאתו בכנס דיני עבודה שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה