שלי יחימוביץ' חושפת את תלוש המשכורת שלה

שלי יחימוביץ' חושפת את תלוש המשכורת שלה

"מניחה שלא יצא לכם לראות תלוש שכר של ח"כ, אז קבלו, זה התלוש שלי". יחימוביץ' נאבקת בהעלאת שכרם של חברי הכנסת הצפויה בינואר

שיתוף
שלי יחימוביץ | צילום: יח

"מניחה שלא יצא לכם לראות תלוש שכר של ח"כ, אז קבלו, זה התלוש שלי" – ח"כ שלי יחימוביץ' החליטה לפרסם אתמול (ב') את תלוש השכר שלה עם פתיחת מושב החורף בכנסת, על רקע ההעלאה המשמעותית בשכר חברי הכנסת הצפויה להיכנס לתוקף בינואר הקרוב. 

"השכר של חברי הכנסת מוצמד לשכר הממוצע במשק, שצפוי לעלות באופן מאוד משמעותי", היא מסבירה. "ההעלאה החשובה והמוצדקת בשכר המינימום הקפיצה את השכר הממוצע, ומזה יוצא ש-120 ח"כים ייהנו, שלא בצדק ובאופן מעוות מהעלאת שכר המינימום, ולא לזה התכוון המשורר. בכלל ממוצעים הם מאוד שקריים. אם תשעה אנשים מרוויחים 5000 ש"ח לחודש והעשירי מרוויח 3.6 מיליון ש"ח (כמו ניר גלעד בכי"ל) הממוצע שלהם יהיה 364,500 ש"ח לאדם.
משקף משהו? לא".

הביטוח הלאומי פרסם בשבוע שעבר נתונים מטרידים, לפיהם מחצית השכירים במשק משתכרים פחות מכ-5,500 ברוטו שקל בחודש, והשכר החציוני עלה בכ-2.8% בלבד במהלך 2012, דבר המעמיק את הפער אל מול יוקר המחייה. ההכנסה הממוצעת בעשירון העליון גבוהה פי 4 מההכנסה בעשירון השישי ופי 31 מהעשירון התחתון.

"בפועל השכר שלנו יותר גבוה מזה של לפחות 90% מהציבור. אז רבאק, אפשר במינימום לעצור העלאה לא הגיונית?" אומרת יחימוביץ'. "זה פשוט לא צודק. וזה מקומם. ואתם יודעים מה? זה מבייש אותנו".

 

תלוש שכר חברי כנסת | מקור: שלי יחימוביץ'

 

השכר החודשי של חבר כנסת עומד כיום על 40,000 שקל ברוטו ו-19,167 נטו, לאחר ניכוי מס והפרשות פנסיוניות. שכר זה מתעדכן מדי חודש ינואר לפי השינוי בשכר הממוצע במשק. נוסף לכך זכאי חבר הכנסת למימון שני קווי טלפון בבית, מכשיר פקס לבית, טלפון נייד ושימוש בו עד לסך של כ-25 אלף שקל לשנה וכן מנוי לשני עיתונים יומיים.

חבר הכנסת אף זכאי למשלוח חינם של עד 15,000 מכתבים בשנה, מי שמקום מגוריו אינו בירושלים זכאי למלון בעיר בימי ישיבות או שכר דירה בסכום חודשי של עד כ-3,000 שקל, ביגוד לפי הסכום המקובל לגבי מנכ"לים במשרדי ממשלה, רכב ליסינג או החזר הוצאות רכב, מימון נסיעה בכביש 6, תקציב קשר עם הציבור בסך כ-50 אלף שקל לשנה, וכן כ-4,000 שקל בשנה סבסוד ללימוד שפה.

פרופ' חיים לוי, העומד בראש הוועדה הציבורית לבחינת שכרם של חברי הכנסת, המליץ לוועדת הכנסת לפני כשנה לבטל את ההצמדה לשכרם של חברי הכנסת, אולם ביולי האחרון החליטה ועדת הכנסת לדחות המלצה זו.

שכר חברי פרלמנט | מקור: ממ"מ

 לצורך ההשוואה, על פי המרכז למחקר ומידע של הכנסת שנערך אשתקד שכר הבסיס של חברי הקונגרס בארה"ב עומד על כ-14 אלף דולר, חבר פרלמנט בלגי זכאי לשכר בסיס של כ-7,172 אירו, בשוויץ שכרו של חבר פרלמנט עומד על כ-5,800 פרנק שוויצרי, בצרפת מקבל חבר פרלמנט כ-5,500 אירו, באוסטרליה כ-16,200 דולר אוסטרלי, בניו זילנד כ-12,300 דולר, בבריטניה כ-5,500 פאונד, בספרד כ-2,800 אירו, בנורבגיה כ-72,000 כתר נורבגי (כ-40 אלף שקל), שכר חבר הבונדסטג הגרמני הנו כ-8,200 אירו, ובקנדה כ-13,600 דולר קנדי.

בישראל אסורה עבודה נוספת לחברי הכנסת, ואילו בכל יתר המדינות שנסקרו מותרת עבודה נוספת במגבלות מסוימות. בשתי מדינות מפורטת. בשתי מדינות קבועה תקרת השכר המרבית מעבודה נוספת – בארה"ב התקרה המרבית עומדת על כ-4,400 דולר לחודש ובצרפת התקרה המרבית הינה כ-9,200 דולר לחודש.

 

שכר חברי פרלמנט ביחס לממוצע | מקור: ממ"מ

 

חשוב לזכור שאין לבחון את גובה שכרם של נבחרי ציבור במדינות שונות על פי מספרים בלבד, אלא להשוות אותם לממוצע השכר הקיים במשק, שגובהו כאמור גבוה הרבה יותר מהממוצע החציוני במשק, שמשקף נאמנה את המצב הקיים.

מהתרשים עולה כי שכר חברי הכנסת בישראל גבוה פי 3.7 מהשכר הממוצע למשרה מלאה. יחס זה גבוה לעומת 11 המדינות שנבדקו. מדינות בהן קיים יחס גבוה יחסית הן ארה"ב וגרמניה. מדינות בהן קיים יחס נמוך יחסית הן שווייץ וספרד. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה