הטבות לעובדים בעת משבר כלכלי- אפשרי?

הטבות לעובדים בעת משבר כלכלי- אפשרי?

כיצד ניתן בימי מיתון להעניק הטבות לעובדים מבלי שיחושו הרעה בתנאים?

שיתוף
בונוס לעובדים

במציאות הכלכלית של ימינו ארגונים וחברות לא מעטים נאלצים לבצע קיצוצים על מנת לחסוך בהוצאות החברה במטרה להבטיח את הישרדותה של החברה. מיזוגי חברות המדווחים בעיתונים הכלכליים הפכו לעניין שבשגרה לצד פיטורי עובדים.

אחד ההיבטים של צמצומים אלה במקום העבודה, מתבטא אף בהפחתת או אף ביטול ההטבות המוענקות לעובדים על ידי חברות שונות בחגים ובאירועים שונים, בשל עלותם הגבוהה יחסית והעובדה שזהו אחד מסעיפי ההוצאות הקלים ביותר להפחתת ההוצאות באופן מיידי וללא תכנון מקדים.

עובדים רבים אשר בשנים עברו זכו לקבל למשל שוברים זוגיים למסעדה בימי ההולדת, מדווחים כי הופתעו השנה זכו לכרטיס ברכה פשוט המברך אותם ליום הולדתם, תוך הודעת הוקרה על תרומתם לארגון. למרות המודעות בקרבם  פעמים רבות למציאות הכלכלית המשתנה בארגון, קשה להימנע מתחושת האכזבה והתסכול על כך שבמידה מסוימת, הם זכו להרעת תנאים.

עבור העובדים, הטבות הניתנות על ידי מקום העבודה אינם נתפשים אך ורק כבונוס וכמתן הערכה עבור עבודתם הנאמנה, אלא אף כסוג של סממן המעיד על יציבותו ויוקרתו של הארגון שבו הם עובדים. כאשר הארגון אינו מסוגל אף לספק בקבוק יין לכבוד החג, לא מן הנמנע שהעובד יהרהר האם יש לו עתיד במקום העבודה הזה, מה שעלול להשפיע על המוטיבציה ותחושת המעורבות בחברה. בסופו של דבר, להשלכות אלה משמעות כלכלית גם כן.

על כן, גם בזמן קיצוצים כלכליים, ראוי להפנות זרקור ראוי לתוכנית הטבות במתכונת "חסכונית", אשר מחד תשמור על איזון תקציבי מסוים, אך מצד שני תכבד את מקבל המתנה ותיצור תחושת שביעות רצון אצל שני הצדדים.

יצירתיות והכרת תודה במקום השקעה כספית גבוהה

פעמים רבות נהוג לומר כי אחת מן התכונות המאפיינות מנהל משאבי אנוש מוצלח, הינו כושר ההמצאה והיצירתיות, ובהיבט זה אכן הנתונים הללו שבידו- תקציב נמוך להטבה מוצלחת, מהם עליו להפיק את המיטב, אכן בוחנים יכולת זו.

אחת הדרכים היצרתיות לכך הינה לערוך תחרות קבוצתית בין העובדים, ולהעניק לשלושת המקומות הראשונים מתנה נאה. גם העובדים אשר לא יזכו לקבל מתנה ייהנו מאווירת התחרות והעניין שיווצרו, ותתגבש בקרבם שמקום העבודה שלהם מכבד את עובדיו ויודע לתגמל אותם.

על מנת להוזיל את עלויות הפרסים, ניתן ליצור שיתופי פעולה עם חברות חיצוניות אשר יסכימו לתרום את הפרסים או לסבסד אותם, תמורת חשיפה מסוימת של המוצר אותו הם מקדמים.

דרך אחרת לתגמל עובדים ללא להיקלע להוצאות גבוהות הינה לתת להם מספר שעות חופשה בהיעדרות בתשלום כהוקרה על מאמציהם. למשל, אם בארגון מסוים מספר עובדים בילו שעות נוספות על פרויקט חדש שדרש מאמץ רב, ניתן להודיע להם על צ'ופר של יציאה מוקדמת הביתה כהוקרה על מחויבותם הרבה לפרויקט. המנוחה גם תסייע להם להגיע רעננים למקום העבודה, וגם תיצור בקרבם תחושה של מקום עבודה מפרגן היודע לתגמל כשצריך.

יותר מכול, חשוב תמיד לזכור לא לשכוח את ערכה הגבוה של התודה. גם למקומות עבודה שמחליטים לקצץ כמעט לגמרי בהטבות, לא כדאי לוותר על מתן כרטיס תודה המעריך את מאמצי עובד החברה, המעיד על הערכה לתרומתו ותורם לשינוי משמעותי באופן שהוא מרגיש. פתק קטן של תודה עבור עבודתו יכול לעורר שינוי משמעותי בקרב העובד החש שישנה כוונה כנה מאחוריה. ממש כמו ביחסים אישיים, לעיתים ניתן להעניק פרחים או אפילו שוקולד קטן המסוגלים לעשות את כל ההבדל.

 

על מנת ללמוד עוד על אודות התמודדות על ניהול שכר והטבות בעת משבר כלכלי, אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס שכר והטבות. לפרטים מלאים לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. לא ברור כיצד חופשה ללא תשלום מהווה צ'ופר לעובד כלשהו (בין אם עבד שעות נוספות רבות או לא). אולי התכוונתם להיעדרות בתשלום שהנה על חשבון המעסיק, ולא תופחת ממכסת החופשה של העובד….

  2. אכן כן, נפלה כאן טעות סופר הכוונה היתה למספר שעות מנוחה ללא פגיעה בשכר, או כפי שהצעת היעדרות בתשלום.

השאר תגובה