חוויית עובד שלילית מתייחסת לסך התפיסות, הרגשות והאינטראקציות השליליות שיש לעובד לאורך כל דרכו בארגון, החל מגיוסו וקליטתו בחברה, דרך חיי העבודה היומיומיים שלו ועד לסיום עבודתו וסיום יחסי העבודה עם הארגון.
לא מדובר ביום רע שעובר על העובד. וגם לא בשבוע או בחודש רעים. מדובר בבעיה מערכתית הנובעת מגורמים כמו ניהול לקוי, חוסר הכרה במאמצים ובהישגים, במשאבים לא מספקים, בציפיות לא ברורות, בסביבות עבודה רעילות, בהזדמנויות צמיחה מוגבלות ובחוסר איזון בין עבודה לחיים אישיים.
המשמעות של חווית עובד שלילית היא שעובדים מרגישים שלא מכבדים אותם בארגון, שהם לא מספיק מוערכים ולעיתים אף נגרמת להם פגיעה במקום עבודתם.
ההשלכות של חוויית עובד שלילית הן בעלות השפעה נרחבת, ומשפיעות באופן משמעותי על תוצאות העסקיות של הארגון.
להלן 5 דרכים בהן חווית עובדים שלילית משפיעה לרעה על התוצאות העסקיות של הארגון:
1 ירידה בפרודוקטיביות ובביצועים:
עובדים לא מרוצים שאף חשים מנותקים רגשית מהארגון הם בעלי פחות מוטיבציה, הם פחות חדשניים ונוטים להשקיע פחות בעבודתם.
הם עשויים פשוט לעשות את המינימום ההכרחי, לא לעמוד בדדליינים או לעשות יותר טעויות, מה שמשפיע ישירות על איכות וכמות התפוקה.
2 תחלופת עובדים גבוהה יותר הגוררת עוד עלויות גיוס:
עובדים שחווים חוויות שליליות נוטים יותר לחפש הזדמנויות במקום אחר. תחלופה גבוהה גורמת לאובדן ידע ארגוני יקר ערך וכוח אדם מיומן, ובה בעת היא כרוכה בעלויות משמעותיות הקשורות לגיוס, קליטה והכשרת עובדים חדשים.
תחלופה מתמדת זו יוצרת חוסר יציבות ומשבשת את דינמיקת הצוות, דבר שיוצר השפעה שלילית נוספת על הפרודוקטיביות.
3 שירות לקוחות גרוע ופגיעה במוניטין של המותג:
עובדים ממורמרים נוטים פחות לספק שירות יוצא דופן ללקוחות. חוסר שביעות הרצון שלהם יכול להתבטא באדישות, חוסר רצון לתת עזרה ללקוח או אפילו גסות רוח גלויה.
זה מוביל לתחלופת לקוחות ולשמועות שליליות על החברה.
4 קושי למשוך טלנטים מובילים:
חברה הידועה ביחס גרוע לעובדיה (כלומר שנושא חווית העובדים השלילית הופך ידוע לכול) תתקשה למשוך כישרונות מובילים ועשויה להתמודד עם ביקורת ציבורית, מה שיפגע בתדמית המותג הכוללת שלה.
5 היעדרויות מוגברות:
במצבים של חווית עובד שלילית, פרט להיעדרויות שנגרמות כתוצאה מכך, יש עובדים שכן נוכחים בעבודה פיזית אך הם חשים חוסר מוטיבציה וחוסר רצון לתרום לחרה.
במילים אחרות, עובדים המתמודדים עם חוויות עובדים שליליות עלולים לקחת יותר ימי מחלה או להגיע לעבודה בתחושה לא טובה, מה שמוביל ליעילות מופחתת ולבעיות בריאותיות פוטנציאליות. עלות נסתרת זו יכולה לפגוע משמעותית ברווחיות החברה.
בסיכומו של דבר, הימנעות ממצב של חוויות עובד שליליות אינה רק עניין של רווחת העובדים. זוהי חובה אסטרטגית להצלחת העסק.
חוויית עובד חיובית מטפחת מעורבות, מחוברות, נאמנות ומחוייבות להשקעת מאמצים, מה שמוביל לפרודוקטיביות גבוהה יותר, לתחלופה נמוכה יותר, לחדשנות משופרת ובסופו של דבר, לביצועים פיננסיים מעולים.
חווית עובדים חיובית מטפחת שגרירי מותג שמתפקדים היטב ותומכים בארגון, ומהווים מקור משיכה ללקוחות ולכישרונות עתידיים כאחד.
לכן, השקעה בחוויית עובד חיובית מהווה מחויבות להערכת ההון אנושי.
הערכה זו כשלעצמה מאפשרת לבנות ארגון עמיד, גמיש ומשגשג המסוגל להתמודד עם אתגרי שוק ולהשיג צמיחה ארוכת טווח.