תהליך גיוס ארוך – יתרון או חסרון?

תהליך גיוס ארוך – יתרון או חסרון?

תהליך הגיוס בארגונכם ארוך ומגייע, או קצר וקולע? הנה הסיבות הנפוצות לגיוס ארוך, יתרונותיו וחסרונותיו

שיתוף
תהליך גיוס ארוך

תהליך גיוס ארוך

תהליך גיוס עובדים ארוך, מושכל אך מייגע, או תהליך גיוס קצר, מהיר (אולי מידי) אך קולע?

בכתבה זו נציג את האפשרות הראשונה – תהליך גיוס ארוך. בוודאי יש שישאלו למה הכוונה בתהליך גיוס ארוך – האם בתהליך של שבועיים-שלושה? אולי עבור ארגונים אחרים מדובר בזמן סביר בהחלט ואפילו מהיר. התשובה היא אינדיווידואלית לכל ארגון, כאשר ארגונים שתהליך הגיוס שלהם ארוך יודעים זאת.

ארגונים שבהם תהליך הגיוס הוא ארוך לא תמיד מחליטים על כך מראש, הדברים פשוט מתגלגלים ונמשכים בקצב איטי זה. ככל שהתהליך יהיה מתוכנן היטב ומוגדר בלוח זמנים, כך הוא יהיה מוצלח יותר עבור כל הצדדים. גם אם הוחלט להמשיך בפורמט הארוך, מומלץ לבצע תיאום ציפיות עם המועמד, ולעדכנו מראש על התהליך ועל לוח הזמנים המשוער. כך גם לוח הזמנים יהווה סוג של יעד עבור מנהלי הגיוס.  


בואו להתחדש במידע על גיוס עובדים בכנס הגיוס השנתי! לחצו כאן לפרטים


הגורמים הנפוצים לקיומו של תהליך גיוס ארוך:

  1. מדובר בתפקיד בכיר, הכולל תחומי אחריות רבים ומשמעותיים מאוד לארגון. אז כל מועמד נבחן לעומק, נבחנים אצלו שלל כישורים, ומאחר שיהיו לו תחומי אחריות כבדים, כל פרט בנוגע למועמדותו נשקל בכובד ראש.
  2. מספר מנהלים שותפים להחלטה הסופית בנוגע לקבלתו של המועמד. בעיקר כאשר מדובר בתפקיד בכיר או מורכב אך לא רק. יש ארגונים שבהם מחליטים כי ראיון אצל ארבעה גורמים שונים הנו הכרחי. אין ספק כי הדבר מעכב ומסרבל את כל התהליך.
  3. מספר גדול של מועמדים לאותו תפקיד. כשמתקבלים קורות חיים (עשרות ומאות קבצים המיועדים לאותה המשרה), באופן טבעי תהליך הסינון ימשך זמן רב בהרבה. אם יש לכם תוכנת סינון שעושה לכם את העבודה, אשריכם. ארגונים שלא מחזיקים בתוכנה משוכללת כזאת יצטרכו לעמול במשך שעות ארוכות רק על עבודת הסינון. כך או כך, התהליך יהיה ארוך, כי גם תוכנה תציג בפניכם מספר גדול של קורות חיים מתאימים.
  4. מבחני מיון/ מבחנים מקצועיים. תיאום הראיונות ובדיקת התוצאות גוזלים גם הם זמן ולוגיסטיקה.
  5. שינויים בהגדרת התפקיד/ בתנאי העבודה במהלך תהליך הגיוס. לא פעם קורה כי בשיא העבודה על המשרה ותוך שיחות עם מועמדים, מתבררים פרטים למגייס המשנים את התמונה ואת הצרכים בנוגע למשרה. השינויים יכולים להגיע גם מצד המנהל המגייס, שלפעמים חושב על הדברים ומגיע למסקנה כי יש לשנות את תחומי התפקיד, או למשל את שעות העבודה וכדומה. שינויים אלה עשויים לטרוף את הקלפים ולעכב את העבודה.

אין ספק כי לתהליך גיוס ארוך ישנם יתרונות חשובים: מדובר בתהליך הדרגתי ושקול. מעורבים בו מספר גורמים שיכולים לתרום לדעה שונה על אותו מועמד. יש ארגונים שרואים בתהליך כזה כמשרה סוג של יוקרה לארגון ולמשרה, מתוך מחשבה שמועמדים יראו את מקום העבודה עמוס ומבוקש על ידי מחפשי עבודה רבים. יחד עם זאת חשוב לציין כי אם מדובר בתהליך ממושך מדי, האורך מספר חודשים, מועמדים אינם רואים זאת בעין יפה והטובים עשויים למצוא עבודה במקום אחר.

כמובן הדבר תלוי בסוג המשרה, אך לתהליך גיוס ארוך יש גם חסרונות: לעתים הוא נמשך לאורך זמן רב מדי, שבפועל מעכב את תפקודה התקין של המחלקה בה נדרש התפקיד. בנוסף, בסופו של דבר יכולים בהחלט לקרות מצבים שגם בתהליך ארוך ושקול יכולות להיות טעויות בגיוס. בשורה התחתונה, תהליך גיוס ארוך כרוך בעלויות גבוהות יותר מתהליך קצר.

אם כן, מהי הדרך הנכונה? הגישה הנכונה בתהליך גיוס ארוך הוא ניסיונות קיצור התהליך. אם אין אפשרות לצמצם את כמות הראיונות, אולי כדאי לערוך ראיון משותף? שנית, הצבת יעדי לוחות זמנים בהחלט יסייעו בקיצור הזמן: הקציבו לכל שלב בתהליך הגיוס לוח זמנים קבוע וידוע מראש. לדוגמא: הציבו יעד של רצף של יום או יומיים בין ראיונות ולא למעלה משלושה ימים. הקציבו יום אחד להחלטות, ועוד.  

כנס הגיוס השנתי יוצא לדרך. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה