'מחיר' פיטורים בהריון – 80,000 ₪ (ולא) בפוקס

'מחיר' פיטורים בהריון – 80,000 ₪ (ולא) בפוקס

עורך הדין עודד ערמוני, המתמחה בדיני עבודה, מציג מקרה בו מעסיק פיטר עובדת בהריון ולמרות שעבדה פרק זמן קצר, בית הדין פסק לטובתה פיצויים בסך 80,000 ש"ח

שיתוף

שרית שעבדה בין השנים 2006 ל- 2008 כמנהלת משמרת ומנהלת סניף ברשת פוקס, נקלטה לאחר הפסקה של כשנה, ביום 18.10.2009 אם לדייק, שוב, לעבודה ברשת. הגם שמלכתחילה הייתה אמורה שרית לעבוד כמוכרת, הרי בתוך פחות משבועיים הועברה היא לנהל את אחד מסניפי הדגל של הרשת בקניון רמת אביב. עשרה ימים לאחר מכן גילתה שרית, כי היא בהריון. שרית עדכנה על כך, בו ביום, את אריאלה הממונה עליה. חלפו כשבועיים נוספים ולשרית נמסר מכתב פיטורים.

עו"ד עודד ערמוני, דיני עבודה
עו"ד עודד ערמוני, דיני עבודה

זוהי מסגרת עובדות הפרשה אשר בה ניתן ביום 3.8.2012 פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בית הדין חייב את המעסיקה, חברת פוקס ויזל בע"מ, לפצות את שרית אשר פוטרה לאחר כחודש וחצי בלבד של עבודה, בסכום של 80,000 ₪ בגין פיטורים מפלים ופסולים שהסיבה להם הייתה הריונה של שרית.

רבים מכירים את ההוראה שבחוק עבודת נשים האוסרת על פיטורי עובדת בהריון שעה שהיא בעלת וותק בעבודה של למעלה משישה חודשים. פסק הדין האמור מבהיר, כי מעסיק אשר סבור כי המסקנה היא שאין כל מניעה לפטר עובדת בעלת וותק נמוך מכך – שוגה שגיאה מרה.

למעשה, ההיפך הגמור הוא הנכון. העובדה ששרית פוטרה בתוך כחודש וחצי בלבד, תרמה במידה משמעותית לכך שבית הדין דחה בזו אחר זו את כל טענות המעסיקה באמצעותן ניסתה היא להסביר כי הפיטורים היו משיקולים ענייניים. שוב ושוב חזר בית הדין על אמירות כגון – "עצם העובדה שלנתבעת אצה הדרך לפטר את התובעת ולא מצאה לנכון לשקול ליתן לה תקופה נוספת לבחינת כישוריה כמנהלת החנות הנדונה, מעוררת תמיהה".

הפיצוי בסך של 30,000 ₪, אשר נפסק לזכות שרית בגין הפלייתה על רקע הריונה הינו, כלשון בית הדין, פיצוי עונשי, על הפרת חובת השוויון הקבועה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה – "בתיק זה עלינו לשדר מסר ברור כי הפרת הוראות חוק זה  תגרור סנקציה כספית ממשית. מטרת החקיקה הנדונה ומהותה היא שילוב נשים בשוק התעסוקה ופסיקת פיצוי הולם בגין הפרת הוראות החוק, משרתת מטרה זו".

הסכום הנוסף של 50,000 ₪ נפסק בגין הפרת חובת תום הלב של המעסיקה ובין השאר על פי התרשמות בית הדין, כי הפיטורים המהירים נעשו "כדי לעקוף את הוראות חוק עבודת הנשים" ואת ההגנה הניתנת בו לנשים בהריון.

שימו לב, על פי פסק הדין שכרה הרגיל של שרית היה 5,440 ₪. סכום הפיצוי שווה אפוא לסדר גודל של כ- 15! משכורות. אם נוסיף על כך הוצאות ומשאבים הכרוכים בניהול הליך משפטי, אין ספק, כי במקרה זה הפיטורים עלו למעסיק ביוקר!

[פסק הדין ניתן בתיק ס"ע 5406-11-10 אוסקר שרית נ' פוקס ויזל בע"מ, ביום 3.8.2010 על ידי מותב בראשות כב' השופטת אוסנת רובוביץ – ברכש]


כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

השאר תגובה