המנכ"ל החדש של "ISS ישראל" פותח פה על עיני וההסתדרות

המנכ"ל החדש של "ISS ישראל" פותח פה על עיני וההסתדרות

הסכם עובדי הקבלן התקוע לא מרגיע את איציק סבג, המעסיק הקבלני הגדול בישראל. להיפך. בראיון ל- HRus הוא פותח מבערים ומתגונן: "כמה רגולציה אפשר להפיל על תחום אחד?"

שיתוף

איציק סבג עצבני. על ההסתדרות, על עופר עיני, על דעת הקהל נגדו ועל התקשורת שיצרה אותה. לפני חודש וחצי זכה לקידום משמעותי בתפקידו, והפך ממנכ"ל חטיבת הניקיון ("אשמורת") בקבוצת ISS  למנכ"ל ISS  ישראל כולה במקומו של שמעון שובל.

רק כדי שתקבלו פרופורציות: קבוצת ISS  היא חברת השירותים הגדולה בישראל בתחומי הניקיון, הסעדה מוסדית, שמירה, אבטחה, גננות, הדברה וקייטרינג תעופתי. הקבוצה מעסיקה בישראל כ-13,000 עובדים ומספקת שירותים לאלפי לקוחות במשק. מחזור פעילותה בישראל הוא כ-1.2 מיליארד שקל ב-2011.

כל ההקדמה הזאת – מדוע? כי סבג, לטענתו, ספח בחצי השנה האחרונה כמעט את כל חיצי הביקורת והרעל מכל כיוון, רק בגלל שהוא המעסיק הקבלני הגדול בישראל. עובדי קבלן, זוכרים? שביתה, הפגנות, גיבוי תקשורתי נחרץ, פוליטיקאים שתופסים טרמפ. בקיצור, סבג מצא עצמו בודד במערכה והחליט להשיב מלחמה שערה.

כבר בעיצומה של שביתת ההסתדרות לטובת עובדי הקבלן פתח סבג מבערים על העומד בראש הוועד הפועל. גם עכשיו, במרחק של חודשים ארוכים מאז ולמרות שלא הרבה השתנה במעמדם של העובדים, דומה שסבג לא נרגע ויש לו עדיין בטן תעסוקתית מלאה על אלו שהכריזו עליו כמנצל עובדים – גם אם בעקיפין.

איציק סבג, מאז השביתה הגדולה ועד היום – השתנה משהו אצלכם בחברה או בתנאי ההעסקה של העובדים?

"שום דבר לא השתנה. הכל רעש וצלצולים. אני לא יכול להתמודד מול הכוח של עופר עיני. הוא גוף שמקושר ומחובר ולא יודע מה. תכל'ס, הרי מי אמון על שמירת זכויות העובדים במדינה? ההסתדרות! היא הייתה אמורה לדאוג לעובדים ולא מהיום, אז מה אתה מאשים אותי? אתה פעם ביקשת לעשות הסכם קיבוצי? ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בין ההסתדרות לאיגוד חברות הניקיון היה ב-1978. אז מה אתה בוכה? למה לא דאגת להילחם על דברים טובים יותר? בוא תשב איתי ונדבר על זה. בנורווגיה, ה'יוניון' של הניקיון (ארגון עובדי הניקיון, י"ח) הוא הכי חזק במדינה. למה? כי השיגו להם תנאים כאלה שהעובדים כבר לא רוצים להיות עובדי מדינה".

אתה יודע מה נסגר בסוף עם ההסכם של ההסתדרות מול האוצר שבזכותו הסתיימה השביתה המדוברת? עד כמה שידוע כרגע, דברים תקועים שם בגלל ביורוקרטיה וחילוקי דעות.

"יש איתו הרבה בעיות והרבה התנגדויות. ההסכם הזה לא חוקי ועיני לא היה מוסמך לחתום עליו בכלל. כרגע הם מנסים להשיג צו הרחבה והם לא מצליחים".

וזה עושה אותך רגוע יותר?

"אני לא רגוע כי אנחנו נלחמים על הביזנס שלנו. אני אף פעם לא אשֵמֵע אובייקטיבי. ההאשמה הגדולה צריכה לבוא כלפי הארגון שהעובדים משלמים לו 40 מיליון שקל בשנה. הוא (עיני, י"ח) לא באמת רוצה לפתור את הבעיה כי אם כן הוא היה יושב איתי מזמן.

 

העסק עובדי קבלן

עופר עיני (דוברות)

 

אני לא "קיקה"

בשש השנים האחרונות שימש סבג (נשוי+2, תושב רינתיה) כמנכ"ל חטיבת ה-Facility Services של ISS העוסקת במתן שירותי ניקיון, הדברה וגינון ומעסיקה 7,700 עובדים. מינויו של איציק סבג לתפקיד מנכ"ל קבוצת ISS ישראל (Country Manager) מגיע על סמך הניסיון שצבר בתפקידי ניהול שונים שביצע לאורך השנים בחברה.

לא בכדי סבג כועס. 70%, לא פחות, מכלל עובדיו משתכרים שכר מינימום ועובדה זו מושכת כלפיו אש. לדבריו, הם מקבלים תנאים סוציאליים מלאים לפי החוק. "אנחנו כל היום תחת ביקורות", הוא טורח לציין.

סימוכין לטענותיו מוצא סבג במה שקרוי "חוק אחריות המזמין". המשמעות ברורה: במקרים של חשש לניצול עובדים, האחריות היא על מזמין המכרז והזוכה בו ולא על המתווך, קרי על החברה המספקת את העובדים. "מישהו מונע מהלקוח שלי לבדוק את התנאים של העובדים?", הודף סבג את הביקורת, "היום בגלל החוק הזה, כולם מבקשים את התנאים המלאים ומוכנים להוסיף, 'ורק אל תתן לי לשבת בבית סוהר'. ברור שהשקיפות קיימת יותר".

המחאה מהקיץ האחרון סייעה או הרסה לשיפור מצב העובדים, לדעתך?

"בטח שעזרה, אבל להפיל את זה על קבלני הניקיון, השמירה וההסעדה? זה קשקוש. רק שתדע, קיקה פשטה את הרגל. יש לנו 'במקרה' נציגות שם של עובדי ניקיון ושמירה. הם, בניגוד לשאר העובדים, כן קיבלו משכורת כי הם עובדים שלי ולא של קיקה. אני לא פשטתי רגל".

בפברואר האחרון פורסם שאתם מחפשים ארגון עובדים ארצי במקום ההסתדרות. מצאתם?

עוד לא. אנחנו מחפשים גוף שייצג את העובדים בצורה אחראית ורצינית. העובדים האלה משלמים סכומים לא מבוטלים להסתדרות. עם הכסף הזה, 30 מיליון שקל, אפשר לעשות מהפכה בנושא אכיפה ורווחה ומיסוד הענף הזה. אנחנו מדברים עם כולם כרגע, לרבות כוח לעובדים וההסתדרות הלאומית".

אז הפכתם לשק אגרוף של הציבור והתקשורת?

"ברור! כמה רגולציה אפשר להפיל על תחום אחד?"

בהסתדרות טרם הגיבו לדברים. התגובה תובא לכשתתקבל.

 

סמנכ"ל השיווק של ISS אשמורת: "יש חוסר עצום בעובדי קבלן. קשה לי מאוד לגייס עובדים בשכר מינימום"

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. לא טרחתי להסתכל אבל אני יכול לנחש כי המדובר הוא על אדם המרוויח מפרי עמלם של אחרים.

השאר תגובה