ארגון ידידותי לאופניים – מגלגלים רווחים

ארגון ידידותי לאופניים – מגלגלים רווחים

פקקי תנועה, מתח נפשי, בריאות לקויה כתוצאה מהיעדר פעילות גופנית, את כל אלה יכול לפתור ארגון שמטפח תרבות רכיבה על אופניים. מהיתרונות ייהנו גם העובדים וגם המעבידים

שיתוף
רכיבת אופניים

רכיבת אופניים

נושא ההגעה לעבודה, עד כמה שיישמע בנאלי, הופך בעייתי יותר ויותר ככל שכמות המכוניות על הכבישים עולה ולנוכח תחבורה ציבורית לא מספיק זולה ולא מספיק יעילה בישראל. פתרון שנותן מענה למספר לא מבוטל של עובדים במרכזים עירוניים הוא מעבר לאופניים. כשהארגון תומך בעובדיו הרכובים, כולם יוצאים נשכרים.

באתר הקיימות הישראלי sustainability.org.il מכונס מידע המסביר מהם היתרונות שמהם נהנה ארגון ידידותי לאופניים הן מצד העובד והן מצד המעביד וכיצד בעזרת כמה צעדים פשוטים ברובם מקומות עבודה רבים יכולים להפוך לארגון ידידותי לאופניים.

מקומות עבודה ידידותיים לאופניים נהנים מההשפעה החיובית של הרכיבה על העובד – העובדים בריאים יותר, המוראל שלהם גבוה יותר והם מחסירים פחות ימי עבודה. בנוסף נחסכות מהארגון עלויות הקשורות להחזקת כלי רכב ממונעים ותפעול חניה. לא פחות חשוב: הארגון משדר מודעות סביבתית ומעורבות קהילתית.

על פי דוח The health of Australia's workforce מ-2005 תפוקת עובדים בריאים גבוהה פי שלושה מזו של עובדים לא בריאים. רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית מתונה שמתאימה לרוב הציבור ותורמת לבריאות. מחקר של ווטסון וואייט משנת 2000 שדן במצב של "נוכחים נעדרים", כלומר עובדים שמתייצבים לעבודה, אך בשל עייפות, בריאות לקויה ולחץ תפוקתם נמוכה יותר, מצא שעלותה של היעדרות מסוג זה היא כ-17% משווי תלושי השכר. רכיבה על אופניים מכניסה את מרכיב הכושר לשגרת החיים ומכיוון שהאימון הוא גם הדרך להגיע לעבודה, ניצול הזמן יעיל. פעילות גופנית, כידוע, מצמצמת את הסיכון לסבול מהשמנת יתר, מחלות לב, סוכרת ועוד. לרכיבה יש גם השפעה מנטלית חיובית  – היא מפחיתה חרדה, דיכאון ומתח.

עושים כבוד למדוושים

יתרונות אחרים שניתנים לאומדן כספי הם קיטון בהוצאות החניה וניצול טוב יותר של הנדל"ן – במקום מכונית אחת ניתן להחנות עד 10 אופניים. ההוצאות מצטמצמות בשל החזקה או רכישה או שכירה של פחות מכוניות ורכישת פחות דלק. יותר מכך, רכיבה משותפת על אופניים עשויה לשפר את התקשורת הארגונית.

עם ההבנה שלקיחת אחריות סביבתית היא חלק מהאתיקה המצופה מארגונים גדולים, ישנם מקומות עבודה שהפנימו את הצורך בצמצום טביעת הרגל האקולוגית שלהם. על פי נתונים מאוסטרליה, תחבורה יבשתית אחראית על פליטה של 12% מגזי החממה. מכוניות אחראיות על פליטה של 8% מהגזים הללו. עובד אחד שנוסע כ-10 ק"מ לכל כיוון, עשוי לחסוך מהאטמוספרה יותר מטון גזי חממה בכל שנה. לדבר יש השלכות ישירות על בריאות הציבור – ולא רק על ציבור הרוכבים, אלא גם על הנפגעים מזיהום אוויר. מודעות ירוקה מעולם לא הזיקה לתדמיתו של ארגון ויש כאלה שהיא גם מתחייבת אצלם.

כיצד מקום העבודה יכול לעודד רכיבה על אופניים?

ראשית על ידי יצירת תרבות ארגונית. ניתן לספק לעובדים מידע הקשור ברכיבה בטיחותית, מסלולים מומלצים, אספקטים של כושר ותזונה למתחילים ועוד. הגעה למשרד בבגדי הרכיבה תתקבל באופן חיובי ורצוי כמובן שיהיה היכן להתקלח ולהחליף בגדים. מימון ארוחת בוקר לרוכבים יתרום גם הוא. ההנהלה יכולה ליצור שיתוף פעולה עם חנות אופניים קרובה, ליזום השתתפות באירועי רכיבה ולארגן קבוצות רכיבה משותפות.

הצעד השני הוא יצירת תשתית שתכלול חניית אופניים מוגנת מנזקי מזג אוויר ומגנבים, מזמינה ונעימה. כאמור, יש צורך במקום שבו ניתן להחליף בגדים ולאחסן את בגדי הרכיבה, להתקלח או לפחות להתרענן. לא יזיק את תהיה שם ערכת תיקון וניפוח צמיגים.

אפשר להתקדם הלאה לתגמולים חומריים, כמו מימון ציוד בעלות השקולה למספר הקילומטרים שהעובד גומע ביום, החזר כספי על חיסכון בהוצאות תחבורה שיכול להינתן כמנוי לחדר כושר, הזמנת סדנאות ואפילו רכישת צי אופניים של הארגון שיכול לשמש את מי שמגיעים ברכב לנסיעות קצרות, למשל ליציאה לארוחת צהריים. מנהלי משאבי אנוש יאמצו את תחום טיפוח הרכיבה יוכלו בעזרת דמיון ויצירתיות למצוא דרכים נוספות לתגמל את המדוושים ולעודד את חבריהם להמיר את דוושת הגז בדוושת אופניים.

על פי sustainability.org.il כמה וכמה מקומות עבודה בישראל כבר עשו את זה, ביניהם אינטל קרית גת, אינטל חיפה, Google ישראל בתל אביב, מיקרוסופט הרצליה וחיפה, מולטילוק, עיריית תל אביב ועוד. בחודש שעבר הוגשה לכנסת הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, שבין סעיפיה חובת התקנת מקלחות במקומות עבודה וכן מתן תמריצים לעובדים שיגיעו לעבודה באופניים.

למידע נוסף אפשר לפנות לצוות"רוכבים לעבודה בעמותת "ישראל בשביל אופניים" בכתובת bike2work@bike.org.il

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה