שיתוף

שילוב הבינה המלאכותית בפעילות היומיומית של שוקי העבודה המערביים מואץ במהירות, אם כי לא באופן אחיד.

מחקרי שוק מגלים הבדלים ברורים בין סוגי ענפים ותעשיות, כאשר שיעורי האימוץ (של בינה מלאכותית במקום העבודה) תלויים במידה רבה באופי העבודה ובבגרות הדיגיטלית של המגזר.

מעבר זה מגדיר נוף תחרותי חדש, המפריד בין חלוצי השילוב של בינה מלאכותית בעבודה היומיומית לאלה שיהיו האחרונים ליישם את הטכנולוגיה.

החלוצים – מאמצי החידושים הראשונים: מגזרים עתירי ידע:

הענפים והתעשיות שהיו הראשונים להטמיע בינה מלאכותית בעבודה היומיומית הם אלו שמתמקדים במידע, עיבוד נתונים ומשימות צווארון לבן בעלי מיומנויות עתירות מידע.

הנתונים שעולים מחקרי שוק שבוצעו בארה"ב ובאירופה מציבים באופן עקבי את הענפים הבאים בחזית אימוץ הבינה המלאכותית:

1 טכנולוגיה ושירותי מידע:

ענף זה מוביל בפער משמעותי באימוץ הבינה המלאכותית. העובדים בו כבר משתמשים בכלי הבינה המלאכותית, במיוחד לקידוד, ניתוח נתונים ויצירת תוכן, ושיעורי האימוץ הם הגבוהים ביותר.

עסקי הליבה כוללים יצירה ויישום של בינה מלאכותית, מה שהופך את השימוש הפנימי בהן להרחבה טבעית.

2 בנקאות, פיננסים וביטוח:

כמויות גדולות של נתונים צורכי תאימות רגולטורית ואיום מתמיד של הונאות הופכים את ענף הפיננסים לאחד המאמצים הראשונים של הבינה המלאכותית.

הבינה המלאכותית מוטמעת במהירות עבור מידול סיכונים, מסחר אלגוריתמי, צ'אטבוטים לשירות לקוחות ואוטומציה של תיעוד משרדי.

מנתונים של חברת מקינזי עולה, כי אימוץ הבינה המלאכותית במגזרים כמו פיננסים הינו משמעותית מעל הממוצע בתעשייה.

3 שירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים:

קטגוריה רחבה זו, הכוללת ייעוץ, שירותים משפטיים ומחקר מדעי, משלבת במהירות בינה מלאכותית עבור משימות כמו גילוי משפטי, ניתוח מחקר ויצירת דוחות מורכבים.

הבינה המלאכותית הגנרטיבית ניתנת ליישום מיידי במשימות הליבה של עובדי ידע אלה.

הגל הבא של מטמיעי הבינה המלאכותית בשנים הקרובות: שירותים פיזיים ושירות לקוחות:

קבוצת התעשיות הבאה שצפויה להצטרף לקבוצה המאמצת את הבינה המלאכותית בשנים הקרובות, היא החברות שבהן הבינה המלאכותית עוברת מהרחבה דיגיטלית גרידא לאופטימיזציה של פעולות פיזיות, ותפקידים הפונים ללקוחות.

1 שירותי בריאות ומדעי החיים:

הבינה המלאכותית, שכבר מובילה באבחון וגילוי תרופות המבוססים על בינה מלאכותית, צפויה בשנים הקרובות להשתלב במידה רבה יותר בתפעול בתי חולים, רפואה מותאמת אישית ומשימות אדמיניסטרטיביות כמו קידוד רפואי.

האיחוד האירופי, למשל, נתן עדיפות לאימוץ בינה מלאכותית בתחום הבריאות במסגרת האסטרטגיות הלאומיות שלו.

2 ייצור ולוגיסטיקה:

לאוטומציה יש אמנם היסטוריה ארוכה בתחום זה, אבל הגל הבא כרוך באופטימיזציה של תהליכים המבוססת על בינה מלאכותית, תחזיות לגבי תחזוקה וניהול שרשרת אספקה.

שיעורי האימוץ של הבינה המלאכותית בתחום זה הינם מתונים כיום, אבל צפויים לעלות ככל שמודלים של בינה מלאכותית ישתפרו בניתוח וניהול מערכות פיזיות מורכבות.

3 קמעונאות ומסחר אלקטרוני:

הבינה המלאכותית צפויה להיות מוטמעת מעבר להמלצות מותאמות אישית לתמחור דינמי, ניהול מלאי ושירות לקוחות אוטומטי בקנה מידה גדול.

חלק משמעותי מהאינטראקציות בתחום תמיכת לקוחות בעולם צפוי לכלול בינה מלאכותית בשנים הקרובות.

התעשיות האחרונות להטמיע בינה מלאכותית הן בתחומים בעלי אינטראקציה רבה עם אנשים:

התעשיות הצפויות להיות האחרונות להטמיע באופן מלא בינה מלאכותית בעבודה היומיומית בשנים הקרובות, הן התעשיות המאופיינות בשימוש דיגיטלי נמוך, תלות גבוהה באינטראקציה אנושית לא סטנדרטית, או בסביבות פיזיות מבודדות מאוד.

1 חקלאות ובנייה:

מגזרים אלה מציגים כיום כמה משיעורי האימוץ הנמוכים ביותר של בינה מלאכותית, לעתים קרובות רק אחוז אחד או שניים מהעסקים המדווחים על שימוש בבינה מלאכותית.

הבינה המלאכותית משמשת אמנם בחקלאות המדויקת (רחפנים) ובתכנון פרויקטים, אבל העבודה היומיומית של רוב עובדי השטח והפועלים נותרה תלויה במשימות ידניות ולא כאלה  שחוזרות על עצמן, ולכן הן פחות רגישות למגמות האוטומציה הנוכחיות.

2 שירותי אירוח ומזון:

זוהי תעשייה בעלת אינטראקציה רבה עם לקוחות ורווחיות נמוכה, שבה הערך המרכזי הוא אינטראקציה פנים אל פנים ומתן שירות לא סטנדרטי.

הבינה המלאכותית משמשת כיום אמנם למערכות הזמנות, אבל שילוב מלא של בינה מלאכותית במשימות היומיומיות של שף, מלצר או צוות מלון יגיע הרבה יותר מאוחר, בעיקר בשל הקושי באוטומציה של מיומנויות חברתיות אנושיות ומיומנות פיזית.

3 טיפול אישי ושירותים חברתיים:

מקצועות הדורשים רמות גבוהות של אינטליגנציה רגשית, אמפתיה וטיפול מעשי, בהן  עובדים סוציאליים, נותני שירותי טיפול בקשישים ומטפלים וכו, יהיו האחרונים שיאמצו באופן נרחב את הבינה המלאכותית במשימות הליבה שלהם.

בתחומים אלה, הבינה המלאכותית תישאר ככל הנראה בתפקיד של עוזר אדמיניסטרטיבי (טיפול בניירת) ולא תחליף לאינטראקציה אנושית.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה