"הקשר בין סוכן הביטוח למעסיק עתיר אינטרסים"

"הקשר בין סוכן הביטוח למעסיק עתיר אינטרסים"

מנכ"ל המסלקה הפנסיונית מסביר כיצד המציאות בה העובדים מסבסדים את עלויות הביטוח של המעסיקים שלהם עומדת להיפסק בקרוב | עלות השימוש במסלקה לעסקים קטנים תעמוד על שקל בחודש לכל עובד

שיתוף
כסף Photo by renjith krishnan

"אחת הדרכים של הסוכנים לרַצות את המעסיקים היא לא לגבות מהם כסף עבור תפעול הפנסיה, כלומר עבור הביורוקרטיה שכרוכה בהעברת הכסף לחסכונות העובדים. במקום זאת, הם גוזרים את הרווחים מדמי הניהול שמשלמים העובדים. התוצאה היא שהעובדים מסבסדים את עלויות הביטוח של המעסיקים שלהם" – כך אמר אתמול (א') לכלכליסט עמיר טל, מנכ"ל סוויפטנס.

לא שומע לא רואה Photo by stockimages

סוויפטנס הינה חברת בת של נס טכנולוגיות, שנוסדה לאחר זכייתה במכרז שפרסם אגף שוק ההון במשרד האוצר לצורך הקמת והפעלת המסלקה הפנסיונית. המסלקה מיועדת להעברת מידע מכלל גופי הביטוח, הפנסיה והגמל לציבור החוסכים ולקהל סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים. בעתיד תאפשר המסלקה הפנסיונית גם העברת כספים וביצוע פעולות במוצרים הפנסיוניים.כך העברת המידע מתבצעת באופן מהיר וזמין בין כ-100 חברות ביטוח ובתי השקעות, כאשר עד לא מזמן לכל גוף היתה מסלקה פנסיונית פנימית, ולא היתה כל תקשורת בין המסלקות השונות, מה שיצר חוסר נגישות למידע וסרבול בהעברת הכספים מגוף לגוף. 

טל מתייחס לרפורמה שמובילה הממונה על שוק ההון ליצירת הפרדה מוחלטת בין השיווק לבין התפעול הפנסיוני – שני שירותים שכיום מקבלים המעסיקים מגורם אחד: מנהל ההסדר.

לאחר כניסתה לתוקף של הרפורמה, המופיעה כחלק מחוק ההסדרים ומצויה כעת בהתדיינות בוועדת הכספים של הכנסת, יידרשו מנהלי ההסדר לקבל החלטה אם הם מעוניינים להעניק למעסיק שירות שיווקי או שירות תפעולי, והמשמעות היא שכל מעסיק ייאלץ לעבוד מול שני סוכני ביטוח לפחות.

"הקשר בין סוכן הביטוח למעסיק עתיר אינטרסים לטובת המעסיקים והסוכנים, והבעיה היא שלאורך השנים הוא נהיה בלתי פתיר", אמר טל לכלכליסט. "מה שהממונה על שוק ההון עושה כעת הוא הדבר היחיד האפשרי. הקשר כל כך מסובך שדרוש ניתוק עם מאצ'טה. כל הפתרונות שניסו עד היום לא הצליחו. המעסיק בכלל לא צריך להחזיק סוכן. כמו שיש לו רואה חשבון, הוא צריך מישהו שיתפעל לו את פנסיה – שייחשב את ההפקדות, ישלח את הכסף ויוודא שהתקבל. זה תהליך טכני ואין סיבה שהמעסיק יהיה מעורב במוצר הפנסיוני של העובד ויחליט בשבילו מה טוב לו, בעיקר לנוכח הניצול לרעה של הפוזיציה שלו. מטעים את חברי ועדת הכספים: למעסיק לא יהיה סוכן אלא לעובדים, וצריך שיהיה קשר בינו למעסיק. את זה המסלקה יכולה לעשות כמו גם גופים אחרים. כמעט כל הסוכנים כבר מחוברים למסלקה".

מטרת המהלך הדרמטי אותו מובילה הממונה על שוק ההון הנה כאמור למנוע את הסבסוד הצולב הקיים כיום, המאפשר למעסיק לקבל ממנהל ההסדר הנחות משמעותיות עבור התפעול הפנסיוני, ובתמורה הוא "מגיש" לו את עובדיו, שבפועל הם אלה שנושאים בהנחות שמקבל המעסיק בדמות דמי ניהול מקסימליים הנגבים מהם. בעסקים קטנים, בהם מנהל ההסדר הוא גם סוכן ביטוח ומשווק את כל ביטוחי העסק הנדרשים, מקבל המעסיק הנחות גם עבורם וגם הן משולמות בפועל על ידי העובדים, כמובן מבלי שהם מודעים לעניין. 

"עובדים רבים חושבים שהם הלקוחות של סוכני הפנסיה, אך הלקוח האמיתי שלהם הוא המעסיק", מסביר טל לשאול אמסטרדמסקי, כתב כלכליסט. "הסוכנים זיהו שכשהמעסיק מרוצה מהשירות שהם נותנים לו, הם משיגים באופן אוטומטי את רוב העובדים שלו בתור לקוחות שבויים. המעסיק לא מתערב לך באיזו קופת חולים להיות ואיזה ביטוח רכב לעשות. אם הוא רוצה לעזור לך באופן וולונטרי כמו שהוא משיג כרטיסים להצגות של הילדים לחנוכה, אתה והסוכן תחליטו אם לקבל את ההצעה".

לדברי טל, מעסיק קטן לו עד 20 עובדים יהנה מעלות מופחתת של הפקדות כספי הפנסיה באמצעות המסלקה: שקל אחד ויחיד בחודש עבור כל עובד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה