שיתוף

אם למישהו היה ספק למה חשוב לשמור על אושרם של העובדים במקום העבודה ועל שביעות רצון גבוהה שלהם, בא משבר הקורונה ואיתו החופשות ללא תשלום (חל"ת) שכה הרבה עובדים אינם מעוניינים לחזור מהן אל מקומות העבודה.

התפיסה לפיה מקום עבודה לא צריך להיות מקום מהנה אלא מקום שבו העובדים משקיעים את מיטב מרצם ויכולותיהם, רק כדי לקבל שכר בסוף החודש, היא נחלת העבר.

על פי תפיסה זו, תפקידו של העובד בעבודה אינו צריך להיות מהנה, אלא הוא צריך להיות מתיש ושוחק, וסוחט כל טיפת אנרגיה ושמחה מהעובד.

במילים אחרות, ביותר מדי מקומות עבודה, הנורמה הרווחת היא שעבודה היא משהו שהעובד צריך לסבול כדי לאפשר לעצמו מחיה ופרנסה. התוצאה של תפסיה זו היא שהרבה מאוד עובדים רוצים לנצל עד תום את תקופות החופשות ללא תשלום, למרות שהם מקבלים פחות כסף ולמרות הפגיעה בביטוח הפנסיוני שלהם ובשאר הזכויות הסוציאליות.

אם רוצים או לא רוצים, אדם מבלה בעבודה את רוב שעות חייו הבוגרים. גם כאשר רוב העובדים עובדים מהבית, העבודה עדיין צריכה להתבצע. לכן, גם כשעובדים מהבית, עדיין שעות רבות מוקדשות לביצוע המשימות.

בשנים האחרונות, עם כניסתו של דור המילניום אל שוק העבודה, הגישה השתנתה במידה מסויימת, משום שגם הציפיות של העובדים השתנו.

כיום כבר לא ניתן להכחיש את החשיבות הרבה שיש לשביעות הרצון של העובדים ממקום העבודה, מתפקידם ומהארגון בכללותו.

שביעות הרצון של העובדים משפיעה על הארגון בכל מישור אפשרי, החל ביכולות שלו למשוך אליו טלנטים ולשמר אותם לאורך זמן, דרך איכות המוצרים והשירותים ועד לרצונם של העובדים לחזור לעבודה ולא להשאר בחל"ת. במילים אחרות, שביעות רצון העובדים בעבודה היא מרכיב קריטי בהצלחתו של הארגון.

אחת הדרכים העיקריות להגביר את שביעות הרצון של העובדים ולגרום להם לחזור מהחל"ת היא להקשיב בתשומת לב לבעיות של העובדים, לקשיים שלהם ולמכשולים שהם מתמודדים איתם בדרכם להשגת היעדים.

לכאורה נשמע פשוט אבל לא מעט ארגונים ומנהלי משאבי אנוש מתעלמים מהנקודה הקריטית הזאת. לפני שניתן להתחיל לטפל בבעיית שביעות הרצון של העובדים, יש לאמוד את היקף הבעיה, והדרך היחידה לעשות זאת היא בהקשבה.

לשם כך כדאי לערוך מדי פעם סקרי שביעות רצון בקרב העובדים, ולבקש מהם לדרג את סקר את העובדים שלך. בקשו מהם שביעות רצונם הכללית בסולם של 1 עד 10.

במסגרת הסקר כדאי לשאול אותם אם הם חשים שהם לומדים, מתפתחים, וצומחים במסגרת תפקידם, האם הם מגשימים את עצמם, והאם הם חשים שתרומתם מקבלת הכרה ושיש להם תחושה של מטרה.

הנה 3 שאלות לדוגמה שניתן להוסיף לסקרי שביעות רצון העובדים:

1 האם אתה מרגיש שמקום העבודה מעודד אותך להמציא דרכים חדשות ומשופרות לביצוע המשימות.

2 האם התפקיד נותן לך תחושה של הישג אישי.

3 האם אתה מקבל את הכלים והמשאבים לבצע את עבודתך היטב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה