סיכום הסכמים וסכסוכי עבודה בחברות התעופה

סיכום הסכמים וסכסוכי עבודה בחברות התעופה

נראה כי רק הסתיים התהליך מול וועד רשות שדות התעופה וכבר אנו נתקלים בסכסוך עבודה חדש מול וועד עובדי ארקיע, כאשר גם ההסכם הקיבוצי של וועד עובדי אל על יפתח בקרוב.

שיתוף
מטוס

תהפוכות רבות עוברות על שוק התעופה, המשבר הגלובלי לא מרפה, התייקרות הדלק מעלה את הוצאות הטיסה וחברות תעופה רבות בעולם מתקשות לשרוד. בשנה-שנתיים האחרונות מספר חברות תעופה כבר פשטו רגל, אחרת נאבקות להישאר עם הראש מעל המים באמצעות קיצוצים (בהוצאות וקווי תעופה), פיטורים ומכירת נכסים. המצב לא דילג על שוק התעופה בישראל וזאת למרות שהישראלים שוברים כל קיץ מחדש את שיא הטסים לחו"ל.

ובתוך הקלחת מכניסים ידם גם ועדי העובדים וההסתדרות אשר הודיעו בתוך כ-24 שעות על שני מהלכים: אחד שנגמר בהסכם קיבוצי והשני שמתחיל סכסוך עבודה.

הסכם קיבוצי חדש נחתם בין ההסתדרות, העובדים וחברת התעופה הגרמנית לופטנזה

ההסתדרות הציגה מה שלדעת נחשב להישג, וייתכן שהוא כזה לאור הקשיים הנוכחיים בענף התעופה, שבו יקבלו עובדי חברת התעופה לופטנזה הטבות שכר שונות וקיצוץ של חצי שעת עבודה שבועית ללא פגיעה בשכר.

עובדי לופטנזה יקבלו במסגרת ההסכם החדש:

  • 180 ש"ח בחודש כתוספת וכן הזדמנות לקבלת תוספת נוספת של 1.6% בשכר שתיהיה תלוייה בביצועי החברה.
  • מענק מצוינות (שפרטים לגבי קבלתו והיקפו לא נמסרו) של עד 40% מהשכר החודשי.
  • העלאת תוספת השכר בגין משמרת לילה ובגין עבודה בחגים ושבתות כך שהשכר עבור שעות עבודה בזמנים אלו יעמוד על 150% מהשכר השעתי.

ראוי לציין כי תוספת השכר בגין עבודה בשעות וימים חריגים הנהוגה כבר במרבית החברות הינה תקפה עבור עובדים בצוות אוויר ולכן הם תוספות שמעבר לנקבע בחוק. עד כה קיבלו עובדי החברה תוספת של 25% בלבד עבור משמרות לילה, אך למעשה מדובר בהשוואת תנאים במקרה הטוב לממוצע הענפי.

במסגרת ההסכם הקודם קיבלו עובדי החברה תוספת שכר של 5% הנפרסה על שלוש שנים (לפני כ-4 שנים), תוספת השכר כעת תלוייה בביצועים כפי שצויין, כך שלמעשה שכרם של העובדים נשחק עם השנים וזאת על רקע נוסף של צימצום כוח האדם של החברה בישראל ב-12.5% שבוצע בשלוש השנים האחרונות.

ועדיין יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר כי מדובר בהסכם המטיב עם העובדים כלכלית וסוציאלית למרות האתגרים הקיימים בענף התעופה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.

סכסוך עבודה בארקיע, באישור ההסתדרות

ייתכן כי אכן מצבם של עובדי לופטנזה טוב יותר מזה של חבריהם לענף מחברת ארקיע שכן אלו האחרונים הכריזו על סכסוך עבודה.

יו"ר מועצת עובדי ארקיע, באישור ההסתדרות, הכריז על סכסוך עבודה בעקבות כוונת החברה לפטר עובדים ולקצץ בשכר. הוועד מאשים את הנהלת החברה בניהול כושל ומאיימים בשיבוש עד ביטול טיסות החברה, בסיום 14 ימי צינון, אם החברה לא תחזור בה ודרישותיהם לא ייענו.

בהודעת החברה האחרונה נמסר כי נדרשת הזרמה של 10 מיליון דולר לקופת החברה, וזאת למטרת ביצוע תוכנית התייעלו. עובדי הרקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה בעוד הבעלים, האחים ג'ו ואבי נקש, מחזיקים ביתרת המניות (70%). לאור כך בכוונת הבעלים להזרים 7 מיליון דולר וקופת השותפות של העובדים נדרשה להזרים את ה-3 הנותרים (שעל פי גורמים רשמיים מצד הנהלת החברה קיימים בקופת השותפות). לחלופין הציאו בעלי השליטה לקנות את מניות העובדים לפי עלות  כוללת של 100 מיליון ש"ח לארקיע כך שהשותפות של העובדים יכולה לקבל 30 מיליון ש"ח לקופתה ולא תצטרך לבצע את ההזרמה.

לטענת מועצת עובדי ארקיע הסיבות לצרכים הנ"ל נעוצות בניהול כושל של החברה מצד בעלי השליטה, כישלון שלא העובדים צריכים לשלם אליו. בנוסף לכך, תוכנית ההתייעלות מדברת על פיטורים של 10% מכוח האדם של ארקיע וקיצוץ שכר לכל העובדים האחרים (ובנוסף מכירה של שני מטוסים).

וועד עובדים, ההסתדרות והנהלת החברה – אל על

שני המטווים הנ"ל מגיעים כחודשיים בלבד לפני סיום ההסכם הקיבוצי של עובדי חברת אל על שייגמר ב-31.12.2012.

התהליכים אותם מובילה ההסתדרות בארקיע, וההישג (כפי שהוא מוצג) בחברתה תעופה הזרה לופטנזה, סוללים דרך לפתיחת ההדינות בנוגע לזכויות העובדים והשכר של עובדי אל על, שהינם הגוף הגדול ביותר בישראל מבין חברות התעופה. כעת נותר רק להמתין ולראות לאיפה תנשב הרוח שם – להסכם קיבוצי חדש או לסיכסוך עבודה נוסף.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה