"מתכננים עתיד" מה המשמעות?

"מתכננים עתיד" מה המשמעות?

ראיון עם רונית סדן בסקר, מנהלת יחסי עבודה ומשאבי אנוש בחברת שטראוס, שבו היא מתארת את התהליך שהובילה בשטראוס לחינוך פנסיוני לכלל העובדים.

שיתוף
רונית סדן בסקר, שטראוס

רונית סדן בסקר, עובדת בחברת שטראוס כבר 6 שנים כמנהלת יחסי עבודה. רונית תרצה בנושא חינוך פנסיוני לעובדים ותציג את הפרויקט אותו הובילה בשטראוס בנושא זה בכנס שכר והטבות שייערך במסגרת הפנינג משאבי אנוש.


למידע נוסף ורישום לכנס שכר והטבות – לחץ כאן!


 

את הובלת תהליך של חינוך לנושא הפנסיוני בארגון. מה הוביל אותך לפנות לתהליך הזה?

רונית סדן בסקר: "מתוקף תפקידי כמנהלת יחסי עבודה אני אחראית על העולם הפנסיוני. זה כולל אחריות להגדרת אמנת השירות מול הספקים והיצרנים והורדת דמי ניהול למקסום הגודל שלנו לטובת העובדים. לאור השיפורים שהשגנו מול היצרנים נדרש לתקשר ההטבה לעובדים. אך שניה לפני הבנתי עד כמה הידע שקיים בקרב העובדים הוא דל, גיליתי שרוב המנהלים כולל הבכירים ועד לאחרון העובדים מעדיפים לברוח כאשר מדברים איתם על הנושא של הפנסיה". גילוי נאות, רונית מציינת בשלב המוקדם של הראיון איתה כי גם היא לא הבינה אותו לעומקו עד שנכנסה לתהליך. "זיהיתי שאנשים מעדיפים לא להבין, לא להתעסק. העובדים עדיין מצפים שהארגון ידאג להם ושיהיה בסדר אבל במציאות זה לא כך. העובד צריך לקחת אחריות על החיסכון הפנסיוני שלו. בכדי לקחת את האחריות העובד/ מנהל צריך להבין את האחריות ומה לעשות איתה".

"מהמקום הזה הבנתי שמה שצריך לעשות בארגון זה להוביל תהליך של חינוך כך שכל עובד בארגון יבין את סוגיית הפנסיה בכדי שיוכל לדאוג טוב יותר לעתיד הפנסיוני שלו.

בשל השינוי הרגולטורי, לנו כארגון אין את היכולת לקבוע עבור העובד איזה מסלול לבחור ואיזה ריסק לקחת אבל אני כן יכולה לסייע לו במתן כלים לקבלת החלטות טובות יותר עבורו".

מה הביא אותך לחשוב על התהליך הזה בכזו רצינות?

רונית מציינת מספר סיבות ליציאה לפרויקט חינוך פנסיוני לעובדים בניהם: שינויים רגולטוריים (כניסה של החוק החדש – חופש בחירת סוכן), אוכלוסייה מתבגרת, תלות העובדים בארגון, וכמובן תחושה כללית שאף אחד לא באמת מבין את הנושא. "רצינו שהעובדים יבינו שאמנם הארגון לא יכול לנהל עבורם את החיסכון הפנסיוני אבל הוא כן ימשיך לדאוג להם ולתת להם כלים נכונים וידע לנהל את הנושא בצורה הטובה ביותר".

"מהרגע שהחלטנו להריץ את התוכנית לקח לנו כמעט שנתיים עד שסיימנו לבנות את התוכנית ולכוון אותה בצורה מדויקת לצרכים שמותאמים לעובדים בארגון. היינו צריכים להתמודד עם סוגיות מורכבות ביותר כגון איך רותמים את הממשקים? האם אנחנו צריכים רק מנהלי משאבי אנוש ומנהלים בארגון וכיצד רותמים את הספקים והיצרנים איתנו לתוכנית? איך מניעים את התוכנית? איך מביאים את העובדים להיכנס להרצאות? איך בודקים את ההצלחה בשטח? מה מביאים להם? ועד איזה עומק אנו מעוניינים להיכנס בנושא הפנסיוני?".

רונית מתארת את תהליך בניית התוכנית שערך שנתיים בהם ישבה יחד עם השותף הכי משמעותי בתהליך מחלקת השכר, סביב שולחנות עגולים ושבמהלכם הוצפו למעלה כל הנושאים החשובים. "שוחחנו עם עובדים, עם מנהלים, עם מנהלי משאבי אנוש וגם עם יועצי הפנסיה שמלווים את הארגון וכן מול נציגי קרנות הפנסיה ומנהלי ההסדרים. כולם היו בעצם שותפים לבניית התוכנית, ניסוח החומרים, הפצה ושיתוף".

רונית עוד מציינת כי "יצאנו לדרך בנובמבר 2013 ועד לנובמבר השנה נצליח להגיע לכל העובדים".

איך מלמדים ארגון שלם, שמעסיק אלפי עובדים, את סוגיית הפנסיה הכל כך מורכבת?

"עבדנו במשך שנתיים על בניית הכלים: הרצאות, ניסוח חוברות עזר ומצגות וכן ניסוח דף עזר שמלווה את העובד בפגישה עם נציג קרן הפנסיה או עם מנהל ההסדר. המטרה שעמדה לי ולצוות לאורך כל הדרך הייתה לפשט את מושגי הפנסיה ולהפוך את העולם ליותר ידידותי וקל להבנה.

ידענו שכאשר העובד יידע מה עליו לשאול בעת הפגישה האישית עם נציג הפנסיה, על מה לעמוד בפגישה, איזה נקודות צריך לבדוק ולשפר בהתאם לצורך, אז בפועל הורדנו את החשש של העובד להתמודד עם החיסכון הפנסיוני ובזכות זה העובד ייקח את האחריות וינהל את החיסכון שלו בהתאם לצרכיו.

בכדי להגיע לכל העובדים עסקנו ברתימת הנהלת החברה – בכל שדרת הניהול בחברה. מנכ"ל שטראוס ישראל ראה בתוכנית ערך רב לעובדים והכריז שעל כל עובדי החברה חלה חובה לעבור הרצאה במסגרת שעות העבודה". האחריות לדבר הייתה על מנהלי משאבי אנוש כשותפים לתהליך ובמימוש בפועל ביחידות.

כיצד הגיבו העובדים ליוזמת תוכנית "חינוך פנסיוני לעובדים"?

"כעת אנחנו ממש לקראת סיום התוכנית בכלל הארגון. כמעט כל העובדים כבר השתתפו בהרצאות (שכללו 30-50 משתתפים בכל פעם). העברנו כ-500 הרצאות!

את ההרצאות העבירו מומחים בתחום החיסכון הפנסיוני וההסדרים בהתאם לאוכלוסייה שהוגדרה מראש. מנהלי ההסדר, יצרני הפנסיה והיועצים הפנסיוניים של הארגון נרתמו לפרויקט מתוך זיהוי החשיבות הרבה שכרוכה בעניין. מנהלי ההסדרים ונציגי קרנות הפנסיה הבינו שיש להם אינטרס לשתף איתנו פעולה כדי להגביר את הידע, המעורבות והאחריות של העובדים. לכן הם ראו את עצמם כשותפים מלאים לפרויקט.

אני ממליצה על התוכנית הזו בחום לכל ארגון.

עכשיו כשעובד שלנו מגיע לפגישה עם נציג קרנות הפנסיה הוא יודע למה לצפות, מה לשאול, למה לשים לב. הוא לא מרגיש שמדברים אליו בשפה לא מוכרת".

בשטראוס גם אספו תגובות העובדים לגבי התוכנית. מקצתם של אמירות העובדים כוללים את הדברים הבאים:

  • תכונית חשובה מאין כמוה
  • עבודה מקסימה ומושקעת עד הפרטים הקטנים ביותר
  • יוזמה ברוכה וחשובה
  • העברת הנושא בצורה מעניינת וזורמת
  • עכשיו הנושא ברור יותר

רונית מרחיבה: "אנחנו מלמדים את העובדים שלנו שכשהם עוזבים את הארגון לא מומלץ להם למשוך את הפיצויים כי זה פוגע בזכויות הפנסיוניות שלהם. מעט מאוד אנשים יודעים ומבינים את הסוגיה הזו. כמו כן יש תפישות עולם שגויות שאותן היינו צריכים לנפץ כדי להביא לכך שהעובדים שלנו ידעו ויבינו את נושא הפנסיה על מנת לדאוג לעצמם.

צריך להכין את העובדים לשלב הבא, ללמד אותם לחסוך, להתנהל נכון ולטפל בנושא עם ציפיות ראליות לחסכון ולקצבה הצפויה בגיל הפרישה.

יש לתת לעובדים כמה שיותר מידע וכלים להתמודד עם הסוגיה הפנסיונית. זה אתגר עצום אבל זו הדרך שלנו לדאוג לעובדים מעבר לתשלומים שאנו כמעסיק מבצעים במסגרת המעטפת הפנסיונית לעובדי שטראוס, ולהבטיח את העתיד הפנסיוני שלהם".


הצגת הפרויקט, דרכי הפעולה והמסקנות מהתהליך יוצגו במסגרת כנס שכר והטבות.

למידע נוסף ורישום לכנס שכר והטבות – לחץ כאן!


במסגרת תפקידה בשטראוס, רונית אחראית על כל תחום פרט והעסקה, משמשת כמרכז ידע ומומחיות בעולם דיני עבודה למנהלים ולמשאבי אנוש, נותנת מענה של ייעוץ וליווי מנהלים.

בנוסף אחראית לעיצוב ויישום תפיסת יחסי העבודה וההטבות הפנסיוניות באמצעות פיתוח כלים, תשתיות ותהליכים תומכים בתחום דיני העבודה, ההטבות הפנסיוניות, הפרט וההעסקה.

בתפקידה הקודם שימשה כמנהלת גיוס גלובלית בחברת טסקום.

רונית הינה בוגרת תואר בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר אילן והיא עוסקת בתחום משאבי אנוש כבר 22 שנים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה