שיתוף
עורך דין קובי חתן
עו"ד קובי חתן

הפרתן של זכויות המגן של עובדים מספקת עבודה לא מעטה לבתי הדין לעבודה. יש לא מעט מעסיקים שאינם מודעים לכל זכויות המגן של העובדים, והתוצאה היא תביעות בבתי הדין לעבודה. חשוב לציין שברוב המקרים בתי הדין לעבודה פוסקים לטובת העובד שזכויות המגן שלו נפגעו.

"זכויות קוגנטיות של עובד הן זכויות שהמעסיק והעובד כאחד לא יכולים על פי חוק לוותר עליהן", מדגיש עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, בשיחה עם HRus. "כלומר אין אפשרות חוקית לוותר על זכויות אלה גם בהסכמת הצדדים".

אחת מזכויות המגן הללו היא הזכות לקבל שכר עד תשעה ימים מתום החודש שבו העובד עבד. כלומר, עד ה-9 בחודש העוקב לחודש העבודה.

לאחר מועד זה השכר נחשב לשכר מולן. כלומר, העובד זכאי לקבל פיצויי הלנת שכר. אלא ששיש מקרים בהם למרות רצונו הטוב של המעסיק לשלם לעובד בזמן, הנסיבות האובייקטיביות מונעות זאת ממנו.

העובד נעלם בלי להותיר פרטים להעברת השכר

העלינו בפני עו"ד חתן את הסוגייה הבאה: ברור וידוע שכל עובד זכאי לקבל שכר עבור כל שעה שהוא עובד בארגון. אבל מה צריך ארגון לעשות במקרה בו עובד החל לעבוד במקום עבודה מסויים, ובטרם נתן לארגון את הפרטים הנחוצים כדי לשלם את שכרו, הוא הפסיק להגיע לעבודה, אינו עונה לטלפונים וניתק כל קשר עם הארגון.

האם עובד כזה יוכל להגיע אל החברה כמה חודשים לאחר מכן ולדרוש שישלמו לו פיצויי הלנת שכר? האם הוא יוכל לתבוע את הארגון על כך שלא שולם לו שכרו בזמן?

"ככלל", מסביר עו"ד חתן, "כאשר עובד נקלט במקום העבודה זה המועד שבו מבקשים ממנו את פרטי חשבון הבנק ואת כל שאר הפרטים כדי להעביר לו את שכרו. השכר יכול להיות משולם במזומן (בהעברה בנקאית) או בצ'ק.

"במקרה בו העובד נעלם, ולארגון אין כל פרט שמאפשר להעביר אליו את שכרו, המעסיק יכול לשלוח מכתב רשום לכתובת שלו (בתנאי שבארגון יש את כתובת העובד) ולהודיע לו שהחברה מעוניינת לשלם לו את שכרו. למכתב זה ניתן לצרף גם את הצ'ק עם הסכום המגיע לו. אבל זה, כאמור, בתנאי שלחברה יש כתובת עדכנית שלו".

מה קורה במקרים בהם בחברה אין את כתובתו, ובמספר הטלפון שמסר אין תשובה. האם הוא יכול לתבוע בגין הלנת שכר?

"בנושא של תביעות להלנת שכר", אומר עו"ד חתן, "יש מקרים מאוד ספציפיים בהם בתי הדין לעבודה עשויים לפסוק כי העובד הוא זה שסיכל את האפשרות לשלם לו את השכר במועד. לכן במקרה כזה, כאשר לארגון אין כל אפשרות לאתר את העובד שנעלם לא נראה שזהו אחד המקרים בהם בית הדין פוסק שיש לשלם פיצויי הלנת שכר".

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה