שיתוף

בימים אלה, כאשר רוב המשק נמצא בחופשות ללא תשלום (חל"ת) או סתם מושבת עדיין בגלל משבר הקורונה, ניצבים מנהלי משאבי האנוש בחזית ולמעשה בראש המחנה ומנהלים את סופת הטורנדו הקשה ביותר שידע שוק העבודה אי פעם.

בתקופה זו של תהפוכות וחוסר וודאות מוחלט, מנהלי משאבי האנוש ניצבים בראש המחנה, וכמפקדי אוגדות בעת מלחמה, נאלצים למצוא דרכים חדשות ורעיונות יצירתיים כדי לנצח בקרב על העובדים ועל איכותו של מקום העבודה.

במילים אחרות, מנהלי משאבי האנוש הם אלה שצריכים כיום להמציא מחדש את מערכת היחסים עם העובדים, את שיטות השימור של העובדים ואיך שומרים על מותג המעסיק ועל מחוברות עובדים, וכל זאת כאשר לאף אחד לא ברור כמה עובדים יוכלו בסופו של דבר לחזור מהחופשות ללא תשלום, אם בכלל.

זאת ועוד, בימים אלה ממוקדים מנהלי משאבי אנוש בלסייע למנכ"לים שלהם לנווט את ספינת העבודה מרחוק, באופן שהספינה הזאת תשוט לכיוון הנכון, כלומר לשמור על פרודוקטיביות גבוהה.

בה בעת עליהם לפתח תוכניות לחזרה לעבודה לפחות לגבי חלק מהעובדים, תוך עמידה בכללי והנחיות התו הסגול.

אם בינואר מנהלי משאבי האנוש היו עדיין עסוקים באתגרים ה"רגילים" של שימור עובדים והגברת מחוברותם לארגון, הרי שכעת, בבת אחת הם מנסים למצוא את הנוסחה הנכונה לגבי שימור עובדים, לגבי הגברת מחוברותם לארגון וולגבי שמירה על מותג המעסיק, במצב בו הם כלל לא יודעים אם בכלל יוכלו להעסיק את אותם עובדים שהם טרחו כל כך הרבה על גיוסם, קליטתם ושימורים.

בינתיים, חשוב מאוד לערוך פגישות צוות וירטואליות, כי למרות המצב הלא ברור, מנהלי משאבי האנוש חייבים להמשיך לבדוק מהן הדאגות ומהם האתגרים שניצבים בפני מנהלים ועובדים, כאשר כל העובדים או רובם, עובדים עדיין מהבית.

את הממצאים וההמלצות הנובעים מבדיקות אלה יש להציג בפני צוות ההנהלה הבכירה, כולל המנכ"ל.

אפשר גם ללמוד מחברות ענק בינלאומיות שנאלצו בבת אחת לסובב ספינה גדולה מאוד ולהסתגל למצב העבודה מהבית.

אם ניקח לדוגמה את ענקית המחשוב הבינלאומית יבמ, ניתן לראות שהחברה העבירה יותר מ-90 אחוזים מעובדיה לעבודה מהבית, בבת אחת.

מדובר גם בעובדים של מאות רבות של מרכזי נתונים המופעלים מרחוק, והכשרות של מנהלים שבוצעו במהירות שיא, במהלכן הוכשרו המנהלים איך להתמודד עם נטל האחריות החדש שמוטל עליהם כדי לחבר את העובדים לארגון בתוך סביבה שמשתנה מקצה לקצה.

ובתוך כל הכאוס הזה, מנהלי משאבי האנוש נדרשים גם להתחיל להיערך לקראת החזרת עובדים, חלקם או רובם או אפילו כולם, אל עבודה מסודרת במשרדים.

סוגיות שעד היום נראו מובנות מאליהן וכלל לא היו על סדר היום, הופכות בימים אלה לסוגיות שנמצאות בראש בסדר היום:

אילו עובדים יכולים להכנס לבניין, איך לשלוט במספר העובדים שנכנסים למעלית ביחד, איך ליצור את המחיצות ו\או את הריחוק הנדרש, ובאופן כללי איך לעמוד בכל כללי התו הסגול, בלי לפגוע במרקם האנושי ובפרודוקטיביות של העובדים.

נכון לעכשיו כלל לא ברור איך יראה מקום העבודה שלאחר תום משבר הקורונה, מה שכן ברור הוא, שמעמדם של מנהלי משאבי האנוש הוזנק מעלה אל קודקוד הפירמידה והוא לא יחזור לאחור.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה