מודל תעסוקה חדש: שווקים מודרניים לכל

מודל תעסוקה חדש: שווקים מודרניים לכל

יזם המדיניות ווינגאם רוואן מציג עולם תעסוקה בו באמצעות לחיצת כפתור יוכל מעסיק לגייס עשרות עובדים מקצועיים ואמינים לצורך עבודה דחופה של שעות בודדות

שיתוף
גיוס עובדים Photo by SOMMAI

"תארו לעצמכם שאתם מנהלים בית קפה, ויש עומס בזמן ארוחת הצהריים. לו יכולתם להשיג שני עובדים נוספים למשך 90 דקות בלבד – הייתם עושים זאת אם הייתם יודעים שהם אמינים ומתודרכים לגבי התנהלות בית הקפה שלכם. עליהם להיות פנויים להזמנה בערך בדקה הקרובה. במציאות הקיימת אף חברת כוח אדם לא רוצה להתעסק עם דבר כזה, אז תיאלצו איכשהו להסתדר עם מחסור בידיים עובדות. וזה כך לא רק בתחום ההסעדה, אלא גם בענף המלונאות, הקמעונות, ואצל כל מי שמספק שירותים לציבור או לעסקים" – כך פותח יזם המדיניות ווינגאם רוואן (Wingham Rowan) את הרצאתו ב-Ted. 

כסף Photo by fantasistaרוואן מציג בהרצאה מודל העסקה חדש, לפיו ממשק ידידותי למשתמש מציג בזמן אמת מאגר עצום של עובדים לצורך עבודות מזדמנות. "המעסיקים יכולים להיעזר במאגרי אנשים מקומיים מאד גמישים שאפשר להזמין אותם רק לפי הצורך והמועדים שאותו אדם רוצה לעבוד", הוא מסביר. "יש כל מיני ארגונים שיכולים להסתייע במאגרים כאלה של אנשים מאד גמישים שעברו הכשרה. במישור הזה של שוק העבודה מה שנחוץ הוא שוק לשעות פנויות".

כך, למשל, חברת הפצה פותחת במערכת הזמנה דחופה של עובדים לצורך משימה למחרת בבוקר. בלחיצת כפתור היא מאתרת כ-30 עובדים, שהגדירו את התנאים שבהם יסכימו לקבל הזמנות עבודה, והזמנה זו תואמת את כל הפרמטרים של כל אחד מהם. כל מי שיבחר בו המעסיק יהיה מחויב מבחינה משפטית לביצוע הזמנה זו, והכל באמצעות האינטרנט. כולם הוכשרו לעבודה הזו, והמעסיק יכול לבחור מביניהם את מי שהוא רוצה. המערכת מחשבת את העלות עבור כל עובד להזמנה המסוימת הזו, והתכנה אף מנטרת את רמת האמינות שלהם. העובדים המופיעים בחלק העליון של הרשימה כבר הוכחו כאמינים, אם כי סביר שיהיו יותר יקרים.

"יש כרגע אנשים רבים שזקוקים לכל הזדמנות כלכלית שיוכלו לקבל", אומר רוואן. "כך גם אישה צעירה בתחתית הפירמידה הכלכלית, שהיא בעלת סיכוי נמוך ביותר להשיג עבודה, תוכל להציע את עצמה לעבודה בשעות לא שגרתיות, במרכז תמיכה טלפונית, באולם קבלה, בחדר דואר. ייתכן שהיא מעוניינת במתן שירותים לקהילה שלה: שמרטפות, משלוחים מקומיים, טיפול בבעלי חיים. ייתכן שיש לה רכוש שהיא יכולה להציע להחלפה בשעות שהם לא נחוצים לה, כדוגמת ספה נפתחת, אופניים או משחק וידאו".

הפילוסופיה אותה מכנה רוואן 'שווקים מודרניים לכל' מציגה את הפערים העצומים בתמורות שנעשו במהלך שני העשורים האחרונים בין ארגונים המצויים בראש המערכת הכלכלית לבין פרטים המצויים בתחתית. "כל מה שהשגנו בתחתית השווקים הכלכליים הוא רק מודעות מסווגות עם כלי חיפוש", הוא טוען. "ישנן מערכות ממוחשבות ומפותחות שנשלטות על ידי המדינה, שאינה משקיעה מחשבה כיצד לנצל אותן על מנת לתמוך בעידן חדש לגמרי של שווקים. כמו כולם, גם קובעי המדיניות רואים זאת כמובן מאליו ששווקים מודרניים הם התחום הפרטי של ארגונים חזקים כדי ליצור אותם למען עצמם".

כך מציע רוואן ליצור מסחר קטן המנוהל על ידי אנשים קטנים, אך מעודכן, בטוח, נוח, בעל תקורה נמוכה ומיידי. המחקר הראשוני מראה לדבריו שהדבר יכול לאפשר פעילות כלכלית בשווי יומי של כ-100 מיליון ליש"ט במדינה בגודלה של בריטניה.

כנס מקורות הגיוס הגדול בישראל ייערך על ידי HRus בשיתוף HRD ב-29 באוקטובר בכפר המכביה
לחצו כאן לצפייה בתכנית הכנס

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה