מהימנות עובדים: האם העובד שקרן מבית?

מהימנות עובדים: האם העובד שקרן מבית?

סקר חדש שנערך באוניברסיטת אוקספורד קובע: עובדים משקרים בעבודה הרבה יותר מכפי שהם משקרים מחוצה לה

שיתוף
מהימנות עובדים

מהימנות עובדים

סקרים ומחקרים שנערכים חדשות לבקרים חושפים בפנינו נתונים מדאיגים כגון: העובדים משקרים בקורות החיים, העובדים משקרים בראיונות עבודה, העובדים משקרים כשהם מדווחים על ימי מחלה (לכאורה מפאת מחלה…). או במילים אחרות – העובדים משקרים נקודה. אבל אם חשבתם לרגע שזה טבע האדם או שבמקרה 'נפלתם' על חבורת שקרנים בארגון שלכם? אז מחקר חדש קובע שלא מקום העבודה הוא שמוציא מהם את יצר השקר.

 אנשים שיוצאים ליום עבודה ארוך נפרדים לשלום מיקיריהם (בני זוג, ילדים ואולי אף חיות מחמד), כי הם יודעים שלא יראו אותם במשך שעות על גבי שעות. על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוקספורד, אנשים שיוצאיםלעבוד נפרדים גם מהיושר שלהם, למשך שעות מרובות, עם צאתם לעבודה ועד שובם הביתה.

 על פי המחקר, שתוצאותיו פורסמו באתר משאבי האנוש HC Online, עולה פער משמעותי בין הנכונות של אדם לשקר במסגרת העבודה לבין נכונותו לשקר בכל סיטואציה אחרת בחייו הפרטיים.

המחקר התבצע באופן הבא: צוות המחקר התקשר באופן רנדומלי ל-658 אנשים ששהו בביתם וביקש מהם להטיל מטבע. לכל משתתף נאמר שהוא יקבל 20 דולר אם התוצאה תהיה פלי ואפס אם התוצאה תהיה עץ. התוצאה הייתה צפויה והגיונית- 50% מהנשאלים דיווחו על התוצאה עץ ו-50% דיווחו על פלי. אמנם החוקרים נאלצו להסתמך על דברי הנחקרים אולם לאלה לא היה אינטרס לשקר ולהפסיד בכוונה פרס בסך 20 דולר.

כאשר התקשר צוות החוקרים למספר זהה של אנשים בסביבת העבודה, גם כן באופן רנדומלי, 75% דיווחו על התוצאה עץ  קרי 25% היו מוכנים לשקר תמורת פרס בסך 20 דולר.

"למרות התמריץ הכלכלי [סך של 20 דולר], הנשאלים ששהו בביתם לא שיקרו בעוד שבקרב העובדים שנתבקשו להשתתף בניסוי בשעות העבודה ובמקום העבודה דווקא היו מוכנים לשקר וזה מה שמסביר את הפער בתוצאות. זה רק מראה לנו איזה הבדל יש בין האופן שבו אנשים מתנהגים באופן פרטי לבין האופן בו הם מתנהגים בעבודה כשמדובר על ערך היושרה", כך טוען ד"ר ג'ונס אבלר, מנהל המחקר, ומסביר שמהגיל הרך אנשים חונכו לומר את האמת ולכבד את האמת בבית ולכן, כאשר הם בבית, נטייתם הטבעית היא לומר את האמת אך נטייה זו לא חלה, או לפחות לא באותה עוצמה, במקום העבודה.

לדברי ד"ר אלבר: "כשאדם יושב במשרד הוא מסוגל להרחיק את עצמו מהנורמות ומהערכים שספג בבית, הוא מרגיש שהוא בעבודה ולכן יכול 'להשאיר' חלקים מהאישיות שלו בחוץ. המחסום הזה מאפשר לו לשקר ביתר קלות בסיטואציה של עבודה ביחס לסיטוציה אישית/ פרטית".

ד"ר אלבר מסביר את תוצאות המחקר ואת חשיבותן לטווח הארוך כשהוא טוען כי תוצאות המחקר צריכות להנחות את אנשי אכיפת החוק כאשר הם באים במגע אם אזרחים. כך לדוגמה, אם רשויות המס רצים לבדוק הונאה במקום העבודה, יש להם סיכוי גדול יותר לזכות בשיתוף פעולה ולחשוף את האמת אם הם יפנו לנשאלים כאל בני אדם, כשהם מנסים להכיר אותם ולתקשר איתם – עד כמה שניתן – במישור האישי ולא המקצועי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה