למנהלי משאבי אנוש תפקיד קריטי בבניית מערכת היחסים בארגון

למנהלי משאבי אנוש תפקיד קריטי בבניית מערכת היחסים בארגון

בניית מערכת היחסים בין ארגון העובדים להנהלה היא קריטית. כך לדברי נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, בראיון לקראת כנס דיני עבודה. חלק שני

שיתוף
סטיב אדלר

סטיב אדלר

נשיא בית הדין הארצי לעבודה (1997-2010), השופט סטיב אדלר, נמנה בקרב המרצים בכנס דיני עבודה שייערך ב-31 ביולי במרכז הכנסים וואהל סנטר. את ההרצאה יקדיש השופט אדלר לסוגיית התארגנות העובדים תוך שהוא מציג בפני מנהלי משאבי אנוש את ההשלכות הן בהיבט החוק והן והן בהיבט הניהולי. במהלך ההרצאה יתייחס למפעלים מאורגנים כמו טבע ואוסם ומפעלים לא מאורגנים כמו חברות ההייטק תוך הצגת היתרונות והחסרונות שבניהול שני סוגי המפעלים, כאמור מתוך תפישה שהתארגנות עובדים היא צעד חיובי.

לחלקו הראשון של הראיון עם השופט סטיב אדלר לחץ כאן!


מדוע התארגנות עובדים טובה לארגון?

קודם כל חשוב להבין שמי שמחליט אם תהיה התארגנות או לא הם העובדים. זה מחוץ לשליטת ההנהלה. הארגון צריך לקבל את זה וכמובן לא להפריע בשום דרך. למה זה טוב לארגון? כי הארגון יכול להעסיק 1,000 עובדים עם הסכם עבודה אחד וחוזה אחד, תוך שהוא מתנהל עם גוף אחד מייצג ולא עם 1,000 עובדים בנפרד. זה מקל על הארגון ובעיקר על מחלקת משאבי אנוש שכן אם זו התמודדה בעבר עם 1,000 תלונות של עובדים, כיום היא מתמודדת עם גוף אחד שמעביר את התלונות (או מטפל בהן) בצורה מסודרת.

למחלקת משאבי אנוש יש תפקיד קריטי במפעל מאורגן. זה יעבוד רק אם היא תדע לעבוד נכון עם ארגון העובדים, תוך שיתוף פעולה מלא. התארגנות עובדים חוסכת לארגון הרבה מאוד זמן ואדמיניסטרציה בטיפול בכל עובד בצורה פרטנית. בנוסף, יש לכך יתרון עצום בהעלאת המוטיבציה והגברת תחושת השייכות של העובדים לארגון. אלה יתרונות שצריך להכיר בהם ולדעת לנצל אותם נכון.

מעסיקים רבים, עובדים ואפילו אנשי חוק רואים בבית הדין לעבודה כמגן זכויות העובדים. יש נטייה לראות בבית הדין לעבודה כמי שתפקידו להגן על החלשים וזה ברוב המקרים אומר העובדים. מהי עמדתך בנושא?

תפקידו של בית הדין לעבודה הוא לדאוג ששני הצדדים שומרים על החוק ושהזכויות שנקבעו בחוק יבואו לידי יישום בפועל. זה אומר זכויות של עובדים אבל גם של מעסיקים מנגד. בית הדין קובע נורמות במקום העבודה שהן לטובת העובדים אבל גם לטובת המעסיקים. נכון שבית הדין מגן בעיקר על זכויות עובדים כי לעובדים יש יותר זכויות, אך הוא גם מונע שביתות עובדים וסכסוכים ומחזיר את הצדדים למשא ומתן. בית הדין שומר על החוקים ומבטיח שכל הצדדים יכבדו את החוק/ ההוראות שנקבעו בחו וששלטון החוק יישמר במקום העבודה.

התקשורת הישראלית מגלה עניין רב בכל מה שקורה בבתי הדין לעבודה, האם מגמה זו משפרת את המצב או דווקא מעוררת סערה?

מאז הקמת בית הדין לעבודה יש הרבה דיווחים על פסיקות ונורמות בדיני עבודה. התקשורת מאוד עוזרת לנו להעביר לציבור הרחב (לשני הצדדים – עובדים ומעסיקים) את המסר בכל הנוגע לזכויות והחובות שלהם בדיני עבודה וביטוח לאומי. ככל שהציבור יודע על הזכויות והחובות שלו, יש יותר סדר בשוק העבודה ובתחום הביטוח הסוציאלי וזה לטובת כולם.

נכון, התקשורת עושה קצת רעש. אבל הציבור הישראלי אוהב להגיש תביעות גם בלי התקשורת. יש הרבה עורכי דין והישראלים אוהבים להתלונן ולהתדיין. לכן יש עומס בבתי הדין לעבודה וזה לא רק בגלל התקשורת.

איך זה שבתי הדין לעבודה עוד לא קרסו מפאת העומס?

 יש אכן פניות רבות לבתי הדין לעבודה אבל אחת הדרכים שבאמצעותן בית הדין מתמודד עם העומסים היא הפנייה לגישור בפני נציג ציבור ללא עלות. זו שיטה שעובדת כבר 25 שנים ובתקופתי כנשיא בית הדין הארצי לעבודה אני סבור שכ-5,000 תיקים נסגרו בהליך גישור בכל שנה. מודל זה של גישור קיים כאמור כבר 25 שנים. מי שהוביל אותו היה הנשיא המנוח מנחם גולדבר מבית הדין הארצי לעבודה בבאר שבע. משם זה עבר לשאר בתי הדין האיזוריים ולבית הדין הארצי. הרעיון הוא שבמקום לנהל מאבקים משפטיים והתדיינות פורמאלית, הליך הכרוך בהוצאות משפט, שני הצדדים יכולים להעלות את הטענות שלהם ולהתדיין מול נציגי ציבור ללא עלות. זה מקל על כל הצדיים (על הצדדים המתדייניך ועל מערכת בית הדין). 

מהו המסר הכללי שלך למנהלי משאבי אנוש שצפויים להשתתף בכנס?

 הידברות עם העובדים זו הדרך לקדם את משאבי האנוש ברמה המפעלית. הארגון צריך להיות מסוגל לעמוד על העקרונות הניהוליים. המעסיק צריך לנהל את כל מה שקשור לעבודה אבל בעניינים שקשורים לעובדים, צריך לעבוד עם העובדים ולשתף אותם כמה שאפשר בהחלטות. אני סבור שלמנהלי משאבי אנוש יש תפקיד מרכזי בבניית מערכת היחסים בין הארגון להנהלה ומערכת יחסים זו היא שתכריע אם התארגנות העובדים היא צעד מבורך שמטיב עם כולם או הליך קטסטרופאלי שיוביל לסכסוכים והתכסחויות.

סטיב אדלר ירצה בכנס דיני עבודה שיערך ב-31 ביולי. מהרו להרשם – לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה