שיתוף

כלים טכנולוגים של מציאות וירטואלית ומציאות הרבודה תופסים תאוצה רבה בקרב ארגונים, בפרט בכל הקשור להכשרות והדרכות.

חשיבותה הרבה של הלמידה דרך חוויה מוחשית וחווית חושית זכתה להכרה רחבת היקף במגוון גדול של מקצועות.

ההבדל המהותי בין המציאות הווירטואלית למציאות הרבודה הוא שהמציאות הווירטואלית יוצרת סימולציה של העולם האמיתי, בעוד שהמציאות הרבודה מוסיפה שכבות לתצוגה שהמשתמש רואה סביבו.

כלים אלה מאפשרים לעובדים ללמוד באמצעות סימולציות המאפשרות להם לחוות תרחישים שמסייעים ללמוד טוב יותר ולזכור טוב יותר את החומר הנלמד.

כלים של מציאות מדומה נכנסו כבר לפני כמה שנים ללימודי טייס. הם מאפשרים לטייסים לטפל בבעיות ותקלות שמתרחשות בתמרונים, בלי לעזוב את האדמה כלל. הם לומדים כיצד להגיב ואיך לפעול במקרה של תקלה חמורה.

תרחישים דומים מתקיימים מדי יום בארגונים במהלך העבודה. לכן, הכשרות בארגון דורשות אימון העובדים באמצעות כלים טכנולוגים אלה, במטרה למנוע את הטעויות בזמן אמת, במהלך פרויקט עבור לקוח וכד.

מטרת ההכשרה המבוססת על מציאות מדומה היא ליצור חוויות במקום מציאותי ולאפשר לעובדים לקחת סיכונים תוך כדי עבודה בסביבות תובעניות.

בעולם כבר יש לא מעט חברות שמשתמשות במציאות מדומה במהלך הכשרת העובדים, על ידי סימולטורים, משחקי מחשב כמו גם בסביבות הכשרה מעוצבות במיוחד.

השאלה הגדולה היא, האם כל ארגון יכול להרשות לעצמו לרכוש כלים אלה. בארה"ב, עלויות החומרה של כלי המציאות הווירטואלית הן כבר זניחות ביחס לעלויות הנחסכות כאשר מונעים טעויות של עובדים.

החלוצים בתחום השימוש בכלים של מציאות מדומה לצורך הכשרה בעבודה היו שירותי בריאות וענף התעופה. אבל היום זה כבר מגיע גם לענפי הקמעונאות, האירוח ותעשיות אחרות.

בענף הקמעונאות, מאפשרת המציאות המדומה בהכשרות עובדים ללמד את העובדים בלי להשבית אף חלק של החברה, בלי לתת ללקוחות להמתין זמן רב לעובד מתלמד, ובלי סכנה בטיחותית לעובד המתלמד או לעובדים סביבו.

ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט, למשל, משתמשת בטכנולוגיה של מציאות מדומה כדי להכין את עובדיה להתמודדות עם חווית הקניות בימים של הנחות ענק כמו למשל בבלק פריידי.

שימוש בכלים של מציאות מדומה בשילוב של כלים של מציאות רבודה, יכולים לאמוד את זרימת התנועה בחנות, להגיב לעימותים וללמוד איך  לנהל המוני קונים ממהרים.

פרט להתנסות החוויתית בחומר הלימודים של העובד, מאפשרת המציאות הווירטואלית גם לחזור לשלבים קודמים כדי לשפר ביצועים וכדי לאפשר לכל מתלמד להשתפר בקצב שלו.

מחקרים שבוצעו בארץ ובעולם מראים כי יש יתרונות משמעותיים ביותר ללמידה פעילה המשלבת את כל החושים. כמו כן נמצא כי יש עלייה במוטיבציה של העובדים הלומדים ועלייה ביעילותו של תהליך הלמידה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה