מצביעים ברגליים: ישראלים לא קונים בעסק שפוגע בזכויות עובדים

מצביעים ברגליים: ישראלים לא קונים בעסק שפוגע בזכויות עובדים

סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי מגלה שישנה עלייה חדה במספר הישראלים שיפסיקו לקנות בעסק שפוגע בזכויות עובדיו

שיתוף

סקר מיוחד שנערך ליום הצרכן הבינלאומי מציג סולידריות ישראלית בכל הקשור לכיבוד זכויות עובדים. הסקר שנערך ע"י רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי, מגלה כי 78% מהנשאלים בסקר, היו מפסיקים לקנות אצל עסק שאינו מכבד את זכויות העובדים שלו. עוד הסקר חושף מה חושב הציבור על החוקים שחברי הכנסת מחוקקים עבורו, האם העסקים הוגנים כלפיו, כמה מהישראלים טורחים לקרוא את החשבוניות החודשיות ומה קרה לכיס שלנו בשנה החולפת.

לו הייתם מגלים כי עסק שאתם נוהגים לקנות בו באופן קבוע פוגע בזכויות העובדים שלו, הייתם ממשיכים לקנות אצלו? רוב הישראלים – כ-78% מהם – בהחלט היו מפסיקים, כך על פי הסקר.

עוד לפי הסקר, כ-60% מהציבור חושב שההתנהלות של בתי העסק כלפי הצרכנים אינה הוגנת, וכ-17% בלבד חושבים שהכנסת מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן, לעומת כ-67% שלדעתם החקיקה בנושא זה אינה מספקת.

לדבריו של עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות – הנתון לפיו 78% מהנשאלים סבורים כי יפסיקו לקנות בבתי עסק שפוגעים בזכויות עובדיהם מראה על עלייה גדולה בסולידריות הצרכנית-חברתית – ממצא שמהווה תמרור אזהרה לעסקים שפוגעים בזכויות עובדיהם, מדובר בעלייה משמעותית ברמת הסולידריות לעומת הממצאים בסקרים שערכנו בשנים קודמות – למשל 66% בשנת 2010 ו-71% ב-2015.

לוינסון מוסיף כי "עצם העובדה שכ-61% מהנשאלים (לעומת כ-51% לפני שנה) סבורים כי התנהלות בתי העסק כלפיהם כצרכנים אינה הוגנת, לצד מספרם המועט של המשיבים שחושבים כי ישנה מספיק חקיקה בנושא, מסבירה את הצורך בהתערבות הן מצד המחוקק והן מצד גורמי האכיפה הרלוונטיים".

לו הייתם מגלים כי עסק שאתם נוהגים לקנות בו באופן קבוע פוגע בזכויות העובדים שלו, הייתם ממשיכים לקנות אצלו? רוב הישראלים – כ-78% מהם – בהחלט היו מפסיקים. 

הסקר ליום הצרכן הבינלאומי בדק גם את נאמנותם של הצרכנים בישראל. רוב הציבור (כ-74%) הגדירו עצמם כצרכנים "לא נאמנים", כלומר כאלה שמעדיפים לעבור בין חברות לפי התנאים השונים אותם הן מציעות. מקרב המשיבים אשר הגדירו את עצמם כ"צרכנים נאמנים", כמעט מחצית (47.6%) ענו כי הסיבה לכך היא שהם פשוט אינם אוהבים שינויים ורק מתוך הרגל לא יחליפו חברה שמספקת להם שירות.

עוד נתבקשו המשיבים להתייחס לנושא עלויות המחייה בישראל ביחס לשנה שעברה. חלק ניכר (כ-67%) חושבים כי יוקר המחייה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי בעניין זה. ואיך מתמודד הציבור עם העלייה ביוקר המחייה? יותר מחצי מהמשיבים (כ-55%) ציינו כי הם נוהגים להשוות מחירים לפי קנייה של מוצר מסוים דרך אפליקציות או אתרים ייעודיים. מחצית מהמשתתפים נוהגים להשתמש גם בהטבות של מועדוני לקוחות בעת קניותיהם.

במסגרת הסקר נשאלו הנסקרים באיזו תדירות הם נוהגים לקרוא את פירוט החשבוניות החודשיות, ונמצא כי ישנו שוני רב בין התחומים. כך למשל, כ-74% נוהגים לעיין בפירוט חשבון כרטיס האשראי, כ-66% נוהגים לקרוא בקביעות את חשבון החשמל וכ-62% את חשבון המים. כ-57% מקפידים לעיין בחשבון הארנונה וכ-56% בחברות הסלולר. רק 38% נוהגים לקרוא תמיד את החשבון החודשי מחברות הכבלים והלוויין.

"הנתון כי כ-67% מהנשאלים סבורים כי עלות המחייה עלתה מסביר ממצאים אחרים לפיהם יותר ויותר צרכנים משתמשים באתרי השוואת מחירים, אפליקציות ומועדוני לקוחות, עוברים מחברה לחברה ואף בודקים את רוב החשבוניות של השירותים אותם הם צורכים", אומר לוינסון ומסכם: "הצרכנים צריכים להגביר את השימוש בכלים אלטרנטיביים אלו על מנת לצמצם ככל שניתן את הוצאותיהם, ואילו הכנסת והרגולטורים צריכים מצדם להגן יותר על הצרכנים ולהגביר האכיפה בתחום".

הסקר נערך עבור רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בקרב 500 נשים וגברים מהאוכלוסייה הבוגרת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה