בית המשפט הורה לעובדת לשעבר לנתק קשר עם לקוחות העסק

בית המשפט הורה לעובדת לשעבר לנתק קשר עם לקוחות העסק

היחסים בין בעל העסק לעובדת נותקו אך העובדת המשיכה לפנות אל לקוחות העסק. בעל העסק פנה לבית המשפט וזה פסק לטובתו

שיתוף
פסק דין

בעל עסק להדרכת תיירים פנה לשירותיה של עובדת בעלת ניסיון בתחום. העובדת הצטרפה אליו, כעובדת שעתית, הפועלת מביתה בתפקיד אחראית מיתוג ושיווק העסק. העסק תפס תאוצה וכעבור מעל שנתיים, שני הצדדים התקשרו יחד בחוזה חדש, הפעם העובדת תוגמלה בסך 3,000 ₪ לחודש בתוספת אחוזים מרווחי החברה.

בסיום השנה, בעקבות כוונתו של בעל העסק להפוך את החברה לחברה בע"מ, התעוררה מחלוקת בין שני הצדדים לגבי המשך הפעילות המשותפת. המשא ומתן בין בעל החברה לעובדת בדבר חלוקת מניות ורווחים לא צלח ויחסי העבודה ביניהם התנתקו. בעקבות סיום יחסי העבודה בין השניים, בעל העסק דרש כי העובדת תשיב אליו את החומרים הקשורים לעסק, הכוללים בין היתר רשימת לקוחות, חוזים עם ספקים והצעות מחיר.

הצצה בתיבת הדואר העסקית שבה השתמשה העובדת בעת שעבדה אצלו גילתה לבעל החברה כי כעת העובדת מנהלת עסק משל עצמה והיא פונה אל אנשי הקשר של העסק הקודם כדי לקדם את מטרותיה. בעל העסק הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובינתיים ביקש צו זמני שיורה לעובדת שלא לעשות שימוש במידע העסקי שברשותה.
לטענת בעל העסק, אף שחלק מלקוחותיו גויסו על ידי העובדת לשעבר, המוניטין הקשור לביצוע הסיורים שייך לעסק שלו, ולא לעסק המתחרה שפתחה.

העובדת הודתה שהחלה לאסוף את המידע על הלקוחות המשותפים ברגע שהיא ובעל החברה הסתכסכו, אך היא טענה להגנתה כי היא זכאית לשמור מידע זה כיוון שהייתה שותפה לעסק והיא זו שטיפלה באותם לקוחות בפועל. העובדת אף טענה אין מדובר במידע עסקי חסוי שכן חלקים ממנו פורסמו באינטרנט ואין כל קושי לאתר את המידע בו היא עושה שימוש לטובת העסק שלה.

שופט בית המשפט המחוזי, מגן אלטוביה, פסק כי מודל התגמול של העובדת, שכלל שכר ובונוסים מעיד על כך שהעובדת לא הייתה שותפה אלא עובדת רגילה. השופט הסתמך על ראיה נוספת לחזק את טענותיו שהעובדת לא הייתה שותפה אלא עובדת וזו העובדה הבאה: העובדת פעלה מחשבון בנק נפרד מזה של העסק. כמו כן, קבע השופט כי המידע המדובר שייך לבעל העסק וכי גם אם ניתן להשיג חלק מהמידע בחיפוש באינטרנט, הרי שלמראית עין, עדיין מדובר ב"סוד מסחרי", הכולל מידע עסקי שמעניק למתחרה החדשה יתרון עסקי על פני בעל העסק לו שייך המידע.

השופט אלטוביה הבהיר כי שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו מהווה גזלה לפי חוק עוולות מסחריות, ונתן צו מניעה זמני האוסר על העובדת לשעבר להתקשר עם לקוחות העסק או לעשות שימוש כלשהו במידע העסקי שבידיה עד להכרעה סופית בעניין.

 למידע נוסף על זכויות עובדים וחובות מעסיקים – הירשמו עוד היום לכנס דיני עבודה. פרטים והרשמה כאן 


כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה