ההיערכות הנדרשת ממשאבי אנוש לעבודות הרכבת הקלה

ההיערכות הנדרשת ממשאבי אנוש לעבודות הרכבת הקלה

החיים בישראל מזמנים שביתות רבות ברכבת ישראל ובמערכת החינוך, עיכובים בתחבורה הציבורית, וכעת גם עבודות הרכבת הקלה מצטרפות לחגיגה. כיצד יש להיערך לאיחורים ולהיעדרויות העובדים?

שיתוף

צליחת הפקקים בכל בוקר ומציאת מקום חנייה הפכו לאתגר שגרתי בישראל. עובדים משלמים על כך מחיר כבד כבר שנים, ובשל היעדר ההשקעה וחוסר היעילות של התחבורה הציבורית לא תמיד יש אלטרנטיבה טובה, מלבד עבודה מהבית כמובן. כעת, עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב, הבעיות צפויות להחמיר אף יותר. הוסיפו לכל אלה שביתות ותקלות אפשריות ברכבת ישראל או בשירותי האוטובוסים, מזג אוויר קיצוני באחד מימי החורף, שביתות תכופות במערכת החינוך – והנה קבלתם מתכון מנצח לבעיות רבות שמן הראוי להיערך לקראתן מראש.

עובדי רכבת התחתית בלונדון, עיר שנהנית דווקא מתחבורה ציבורית יעילה, החלו בשביתה לפני כחודש וחצי. לקראת השביתה התפרסמה באתר משאבי האנוש Personnel Today כתבתו של העיתונאי הוותיק ג'ו פארגר (Jo Faragher), שמטרתה לסייע לעובדים להתכונן למצבים אלה. העצות נכונות גם למעסיקים הישראלים, במיוחד בימים אלו.

קבעו מדיניות ברורה בנוגע לימי מזג אוויר קיצוני. הדבר ימנע אי הבנות אפשריות בנוגע לצעדים הנדרשים מהעובדים על מנת להגיע לעבודה ואת ההשלכות של הגעה באיחור או היעדרות. בעיה זו קיימת בישראל בעיקר בירושלים ובערים נוספות בהן בזמן שלג נחסמות הדרכים ונמנעת מהעובדים האפשרות להגיע לעבודה.

דרכי עבודה חלופיות. לעובדים יכולת לנקוט בפעולות מחאה להן השלכות הרסניות לעתים על הארגון, ומכאן החשיבות בגילוי גמישות ביחס לאופן שבו מתבצעת העבודה. ניתן לשקול מתן אפשרות לעבודה מהבית במקרים מסוימים, או להתאים את שעות העבודה לשעות השביתה ברכבת או בבתי הספר. אנשי משאבי אנוש יכולים לעדכן את עובדי החברה בנוגע לדרכי הגעה חלופיות למקום העבודה בעקבות השיפוצים והחסימות התכופות המתבצעות במסגרת בניית הרכבת הקלה. ניתן לייצר פתרונות יצירתיים נוספים, כדוגמת ניהול מערך 'שיתוף רכב' (carpool) בארגון, שיקל על העובדים לדעת מיהם העובדים המתגוררים בקרבת מקום אליהם וליצירת קשר עמם.

כיצד אתם מתייחסים להיעדרויות ולאיחורים? כאשר עובד מאחר למקום העבודה בעקבות שביתה ברכבת או בבית הספר, או בשל שיבושים בתנועה, הרי שמדובר באילוץ שמעבר לשליטתו, ונדרשת מצד הארגון גישה מרוככת מהרגיל ביחס להיעדרויות או לאיחורים. יש לברר את סיבת האיחור או ההיעדרות של העובד, ולוודא שקיימת אחידות ועקביות ביחס הניתן לכלל העובדים בנוגע לעניין זה על מנת להימנע מתלונות על אפליה. למותר לציין כי אם קיים חשד שהעובד מנצל את הנסיבות או שאינו כן בנוגע למאמציו להגיע לעבודה בזמן – יש לנקוט באמצעים משמעתיים.

סגירת בתי ספר או גני ילדים. לא פעם נאלצים הורים לילדים צעירים להיעדר מהעבודה בעקבות שביתה בבתי ספר ובגנים. בעוד שבוע, ב-1 בספטמבר, צפויה פתיחת שנת הלימודים בליווי חגיגי של עבודות הרכבת הקלה, מה שיקשה על העובדים המתגוררים בסביבה אף יותר. לפיכך חשוב לעדכן את העובדים מבעוד מועד כיצד יש לנהוג במקרים שונים של עיכוב או היעדרות. יצוין כי עובד הממלא את תפקידו בצורה מלאה מהבית כיוון שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה – זכאי לתשלום מלא עבור עבודתו גם אם הדבר אינו מקובל בארגון.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה