החלטת בג"ץ: שכירים יוכלו לנהל בעצמם את קופות הגמל

החלטת בג"ץ: שכירים יוכלו לנהל בעצמם את קופות הגמל

העתירתה לבג"ץ בנושא דרישת צדק פיננסי התקבלה: האוצר יאפשר קופות גמל בניהול אישי (IRA) לשכירים כבר מהשקל הראשון

שיתוף
מהפיכה בדיווח לקופות הגמל

לאחר הידברות בין הצדדים נענה משרד האוצר לבקשת שופטי בג"ץ, והתקנות המאשרות את השינוי תוגשנה לוועדת הכספים של הכנסת בתוך 30 יום.

ד"ר הראל פרימק ממובילי קבוצת "צדק פיננסי" הוא שעתר לבג"ץ על מנת לאפשר לשכירים במשק, לנהל את קופות הגמל שלהם בעצמם. הפניה הביאה  לכך מששרד האוצר יאפשר לשכירים החוסכים בקופות גמל לנהל בעצמם את החיסכון. זאת לאחר שמשרד האוצר פרסם לפני כחודשיים טיוטת תקנות האוסרות זאת.

לקראת הדיון שהתקיים השבוע (שני) העביר האוצר לעותרים טיוטת תקנות חדשה, המעניקה לשכירים את האפשרות לנהל בעצמם את החיסכון, במגבלות מסוימות של חיסכון פסיבי. בדיון התחייבו נציגי האוצר שלא לשנות עוד באופן מהותי את התקנות והודיעו לבית המשפט כי בכוונתם להביאן לאישור בוועדת הכספים של הכנסת בתוך 30 יום.

קופות גמל בניהול אישי הינן קופות חיסכון אשר מאפשרות לחוסך לקבוע כיצד והיכן להשקיע את כספו. כמו כן, במסגרת קופות גמל בניהול אישי, ניתנת לחוסך אפשרות לקבוע את תמהיל ההשקעות על פי שיקול דעתו באופן בלעדי. משרד האוצר אישר בשנת 2009 תקנות חלקיות אשר אפשרו ניהול קופות גמל באופן אישי עבור עצמאיים וללא הפקדת מעביד. כמו כן, ניתנה אפשרות מסוג זה גם לגבי קרנות השתלמות. כיום, כ-200 מיליארד שקלים מושקעים בישראל בקופות גמל ובקרנות השתלמות.

בתכנית 'קופות גמל בניהול אישי', מנהל החוסך את כספי הפרישה שלו בעצמו וזוכה לקבל מהמדינה את מלוא הטבות המס הנוגעות לכספים המיועדים לפנסיה. בארצות הברית לדוגמה, כשליש מכספי הפנסיה מנוהלים כיום בחשבונות כאלו. מרבית הכספים האלה מנוהלים בעזרת מנהלי השקעות מנוסים, אבל לחוסך יש שליטה מלאה על תמהיל ההשקעות, קביעת רמת הסיכון ואפילו על בחירת ניירות הערך שבהם הוא מושקע.

קופות הגמל בניהול אישי בישראל כיום מוגבלות לשני סוגים: קופות גמל נזילות וקרנות השתלמות נזילות ולא נזילות. הכסף הנחסך בשני הסוגים הללו, מכונה 'רובד פנסיוני שני' ששונה מהרובד הראשוני – שכולל בעיקר את קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקופות הגמל המשלמות קצבה חודשית בעת פרישה.

עמותת "הקואליציה האזרחית" וד"ר הראל פרימק הגישו עתירה לבג"צ בגין 'אפליה בין שכירים ועצמאים במשק הישראלי'. לטענתם, מדובר באפליה אשר מקורה בכך ששכירים בישראל אינם מורשים לנהל את קופות הגמל שלהם בניהול אישי. הם טענו כי במידה ועתירתם תתקבל, השכירים יוכלו לחסוך עד כמחצית מדמי הניהול בקופות הגמל.

העתירה הוגשה בשנת 2012, לאחר שהתברר כי שכירים אינם יכולים לנהל את קופות הגמל שלהם באופן עצמאי, בשונה מחלק מהעצמאים. בג"ץ עודד את הצדדים להידבר, וטיוטת תקנות מוסכמת בנושא הושגה כבר במאי 2014. אולם לפני כחודשיים פירסם האוצר טיוטת תקנות חדשה, אשר מחקה את ההתקדמות בתחום ואת ההסכמות בין העותרים לבין האוצר, והחזירה למעשה את האיסורים על ניהול קופות הגמל לשכירים. לקראת הדיון היום, כאמור, הסכימו באוצר להיענות לבקשת העותרים וליצור שיוויון בין כל העובדים במשק החוסכים לפנסיה – שכירים ועצמאים כאחד, ולאפשר להם לנהל את קופות הגמל בניהול אישי מהשקל הראשון, במגבלות של חיסכון פסיבי תוך שימוש בעוקבי מדדים בלבד כגון תעודות סל, קרנות מחקות ו- ETF.

 ד"ר הראל פרימק אומר: "הזמנים השתנו ואין עוד מקום לגישה פטרנליסטית של השלטון בעולם של אינדיבידואלים הרוצים לקחת אחריות על גורלם. אנו שמחים על כך שהאוצר נענה בסופו של דבר לבקשתנו לאפשר לכל השכירים והעצמאים במשק לנהל את החיסכון הפנסיוני שלהם כראות עיניהם, ולהשקיע את כספם באפיקים הרצויים להם ורק להם. הדבר מעניק לחוסכים דמי ניהול נמוכים במיוחד, שליטה על הסיכון ועל פיזור ההשקעה, הימנעות מהטיית בית ומעסקאות בעלי עניין, דינמיות שאין לגופים מוסדיים גדולים, וכן שקיפות ובקרה מלאים על החיסכון בכל עת – ובסופו של דבר סיכוי ממשי לפנסיה גדולה יותר לעת זיקנה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה