שיתוף

בימים אלה מתמודדים הארגונים עם שינויים בכלכלה, ויש התלבטות רבה האם להאט את הגיוס, להקפיא גיוסים או אפילו לפטר עובדים.

המציאות בשטח היא מאוד מבלבלת. מצד אחד יש ארגונים שמאטים גיוסים, יש ארגונים שמקפיאים גיוסים, ויש ארגונים שאפילו מפטרים עובדים, ומנגד יש ארגונים שמתקדמים עם גיוסי עובדים הכי מהר שאפשר.

במקביל, יש הרבה מאוד סוגי משרות ותפקידים שפורחים, בעיקר כשמדובר בתפקידים למשרות שעתיות, או תפקידים שמתבצעים במתכונת פרילנס.

המגמות הלו נובעות ממגוון סיבות, אבל הסיבה העיקרית היא המחסור בכישרונות ובבעלי מיומנויות.

זו אחת הסיבות לכך שהכלכלנים בלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה צופים שגם אם מצב הכלכלה יחמיר, האבטלה לא תגיע לחמישה אחוזים, מצב שהינו עדיין נמוך מנקודת מבט היסטורית.

נכון לעכשיו, המגמות הבולטות ביותר בכל הקשור לגיוס עובדים הן גובה השכר והמחסור בבעלי מיומנויות.

מנקודת מבטו של הארגון, גובה השכר הוא אחת הדרכים הפשוטות ביותר לבדל את הארגון לעומת ארגונים אחרים.

הבעיה היא, שברגע ששולי הרווח מתכווצים, יש לשנות את העלויות דבר שמשפיע על הלקוחות. בשנה האחרונה מעסיקים רבים נאלצו לעשות זאת במידה רבה והעלו את סכומי השכר לעובדים במגוון תפקידים וענפים.

ממחקר שנערך בארה"ב בקרב עובדים שעובדים בקו החזית מול הלקוחות עולה, כי הסיבה העיקרית לכך שהעובדים אומרים שהם מרוצים בעבודה היא שהם מרגישים שכעת הם מקבלים שכר הוגן.

אף על פי שהעובדים לא טוענים כי לפני כן לא שילמו להם שכר הוגן וכעת סוף, סוף, הם אכן מקבלים שכר הוגן, אבל בהחלט ניתן לראות מגמה בכיוון זה.

עובדים שעובדים ישירות עם לקוחות, בהם אנשי מכירות ואנשי שירות לקוחות, מבצעים עבודה קשה ובמקרים מסויימים בתנאים של היעדר בטיחות.

עד לאחרונה הם עשו זאת בשכר נמוך. לכן המגמות האחרונות היו חיוביות מנקודת מבט העובדים בתפקידים חוצי ענפים ותחומים.

אבל התאמת השכר לא צריכה להיות הגורם היחיד שמבדל את הארגון מול ארגונים אחרים. יש דרכים נוספות לבדל את הארגון בלי לפרוץ את התקציב, כמו למשל בונוס הצטרפות ופעולות לשימור עובדים, הטבות ייחודיות ומידה מסוימת של גמישות, גם עבור תפקידים שבהגדרה לא ניתן לאפשר בהם גמישות.

באותו מחקר שנערך בקרב עובדים בארה"ב שעובדים ישירות מול הלקוחות נמצא, כי השכר ימשיך לעלות כל עוד תהיה תחרות על מאגר קטן יותר של עובדים. ובכל זאת, טוענים החוקרים כי הנתונים שמראים שהקפיצות הגדולות בשכר שניתן היה לראות לאורך השנה האחרונה, בהחלט החלו להאט.

באופן כללי, יש מחסור בעובדים בכל סוגי התפקידים, המשרות, הענפים והתחומים. בה בעת, הרובוטים מבוססי הבינה המלאכותית הולכים ותופסים יותר ויותר 'משרות' שעד לפני כמה שנים אוישו, ולפעמים עדיין מאוישים, על ידי בני אדם.

האוטומציה בהחלט מעבירה משימות שגרתיות מבני אדם לידי הרובוטים. בעוד שחלק מהתפקידים של עובדים שעובדים ישירות מול הלקוחות אכן נמצאים ב'סיכון' לעבור לידי הרובוטים, עדיין, ברבים מתפקידים אלה יש קושי לחזות האם בסופו של דבר הם אכן יעברו לידי הרובוטים או שישארו, לפחות באופן חלקי, בידי בני האדם.

בסיכומו של דבר, טוענים החוקרים כי חלק מהעובדים שתפקידם לעבוד ישירות מול הלקוחות אכן עזבו את משרותיהם בשנה האחרונה.

רובם עברו לתפקידים שלא נכללים בסקרים של לשכות התעסוקה והלשכות המרכזיות לסטטיסטיקה, כמו למשל פרילנסרים, עובדי תעשיית הפלטפורמה (עובדים שהם פרילנסרים ובה בעת 'מועסקים' באמצעות פלטפורמות דיגיטליות), עובדים זמניים, עובדים שעובדים בחוזה לזמן קצוב וכדומה.

באחד הסקרים שנערכו בארה"ב נמצא כי כשבעה אחוזים מהעובדים שעבדו בתפקידים בהם הם עובדים ישירות מול הלקוחות, עזבו את משרותיהם לטובת המטרות הללו (כלומר הפכו לפרילנסרים, או החלו לעבוד בהעסקה באמצעות פלטפורמה וכדומה).

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה