שיתוף

איך יראה שוק העבודה בשנת 2032: מה יהיה אחוז הארגונים (מבין אלה שקיימים כיום) שיתמקדו ברובוטים ובבינה מלאכותית יותר מאשר בעובדים אנושיים, מה יהיה שיעור הארגונים שיעסיקו עובדים אנושיים יותר מרובוטים, ובאילו תפקידים יועסקו העובדים האנושיים.

יתרה מכך, האם הטכנולוגיה תגרום לכך שעובדים יאבדו את עבודתם לפני שיתפתחו תפקידים ומשרות שיהיו רלוונטיים יותר לעתיד, מה שיותיר הרבה מובטלים; או האם העובדים ימציאו את עצמם מחדש ויעברו לתפקידים שאינם יכולים להתבצע על ידי רובוטים, גם כאשר משולבת בהם בינה מלאכותית.

איך יראה עתיד שוק העבודה בעוד עשור, ואיך השינויים החדים בשוק העבודה ישפיעו על שיטות העבודה, על הגמישות במקומות העבודה ועל רצונם (או אי רצונם) של עובדים להפוך לפרילנסרים, לפתוח עסקים עצמאיים קטנים ולהיות אדונים לגורלם, תוך ויתור מודע על תנאים סוציאליים.

אלו הן השאלות שחייבות להיות חלק בלתי נפרד מהחשיבה לעתיד של כל ארגון, ובפרט של כל מנהל משאבי אנוש, שמתכנן את האסטרטגיה לשנים הבאות.

חברת השירותים המקצועיים העולמית PwC ביצעה מחקר שבחן כמה תרחישים אפשריים, שמשקללים כמה מגמות, בהן פריצות דרך טכנולוגיות, עיור מהיר, עליית שיעור העובדים המבוגרים בארגונים ופרישת עובדים לפנסיה (הזדקנות אוכלוסיות), שינוי כוחות כלכליים עולמיים, מחסור במשאבים ושינויי אקלים.

באחד התרחישים, מציב המחקר במוקד את הפיכת העולם לעתיר חדשנות טכנולוגית, שבו פלטפורמות דיגיטליות מאפשרות לבעלי רעיונות טובים לטפח נישות חדשות ולפרוח בהן.

עם זאת, מזהירים מבצעי המחקר, כי אם החדשנות תרמוס את הרגולציה, הסיכונים יהיו גבוהים הרבה יותר.

עוד עולה מהתרחישים שמעלה המחקר, כי תחומי העיסוק של הארגונים יהפכו מאוד ממוקדים. בעקבות זאת, יהיו הרבה מאוד סוגי משימות שיופנו למיקור חוץ. המשמעות היא ששיעור הפרילנסרים (שיבצעו את מיקור החוץ הזה) יעלה משמעותית.  

מנגד, המשמעות של הוצאת משימות למיקור חוץ והעלאת שיעור הפרילנסרים היא, שיותר ויותר אנשים לא יהנו מהטבות כמו ביטוח בריאות על חשבון המעסיק, ימי חופשה וימי מחלה בתשלום, רכישת הכשרות על חשבון המעסיק, הפקדות המעסיק לביטוח פנסיוני ולביטוח לאומי, בטחון תעסוקתי, ועוד.

כך או כך, הביקוש לבעלי מיומנויות וכישורים יחודיים יהיה גבוה מאי פעם, והם גם אלה שיגרפו את רוב ההכנסות.

בה בעת, צופים החוקרים של PwC, כי בעולם העתידי, ארגונים ישקיעו הרבה יותר בנושאי סביבה. אלה יהפכו פחות לגימיק שיווקי ויותר לחובה עסקית.

בסופו של דבר, טוענים החוקרים, כי הרובוטיקה ושאר הכלים הטכנולוגים יהפכו למרכיבים חיוניים לצורך הגנה על משאבים נדירים ולמזעור נזקים סביבתיים, אבל בה בעת יהיה לכך מחיר גבוה לבני האדם.

אלא אם כן, כאמור, התפקידים העתידיים של בני האדם (אותם תפקידים שרובוטים ובינה מלאכותית לא יכולים לבצע) יתפתחו מהר יותר מהתפתחות הרובוטיקה.

נכון לעכשיו, לאור המחסור החמור בעובדים, נראה שיותר ויותר עובדים מוצאים עיסוקים כלכליים שמתמקדים בתפקידים העתידיים ופחות ופחות עובדים מוכנים להצטרף למעסיקים שמציעים להם תפקידים שעתידם נמצא מאחוריהם.

בד בבד, מעריכים ב-PwC כי המגמה החברתית החזקה של גיוון אוכלוסיות תתחזק עוד יותר, כמו גם דגש חזק יותר שיושם על זכויות אדם ועל השפעות לא פיננסיות של עסקים על כדור הארץ ועל חייהם של אנשים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה