שיתוף

רבות מדובר בימים אלה על כוח עבודה היברידי. עובדים שיעבדו מהבית ומהמשרד לסירוגין. או שחלק מהעובדים יעבדו רק מהבית והאחרים יעבדו רק מהמשרד.

בכל מקרה, המגמה לעבור לעבוד רק מהבית תופסת תאוצה. ארגונים שמעוניינים להחזיר את העובדים לעבודה, או אף לגייס עובדים חדשים, חייבים לקחת בחשבון שהאופציה לעבוד מהבית הפכה לאחת האטרקציות היות חשובות מבחינת העובדים. והיא אף מדורגת גבוה יותר מהיקף השכר, בסדר החשיבות.

למרות כל זאת, יש להיערך לקראת האתגרים שניצבים בפני מנהלי משאבי האנוש בכל הקשור לעבודה מהבית.

לדוגמה, אחד האתגרים היותר מהותיים נעוץ בכל מה שנוגע לשיתוף עובדים שעובדים מהבית בפגישות צוות, מחלקה, ארגון, בפרט כאשר מדובר בעובדים שעובדים מהבית 100 אחוזים מהזמן.

אתגר נוסף הוא איך לשלב את העובדים מהבית במרקם החברתי בארגון. גיבוש במישור החברתי של צוות עובדים שחלקו עובדים מהבית וחלקו במשרד, הוא משימה מורכבת שדורשת היערכות מתאימה.

זאת ועוד, העסקתם של חלק מעובדי הארגון מביתם, וחלק אחר מהמשרדים, דורשת היערכות מתאימה גם בהיבט הטכנולוגי, ובנוסף, גם בהיבטים רבים נוספים של משאבי אנוש, כמו למשל איך ניתן לעמוד בכל הדרישות של דיני עבודה, כאשר העובדים עובדים מביתם.

אופציה אחרת לעבודה עם עובדים שעובדים מביתם היא לעבוד עם יותר פרילנסרים מאשר בעבר. הפרילנסר הוא עצמאי (בתנאי שהוא רכן פרילנסר על פי כל ההגדרות והפסיקות של בתי הדין לעבודה)  ולכן דיני העבודה, לרבות הזכויות הקוגנטיות, אינם חלים עליו.

סוג המחוייבות המתקיים בין הארגון לפרילנסר הוא שונה מזה שמתקיים בין הארגון לבין עובדיו השכירים. אם לוקחים בחשבון את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד שכיר, אז ברוב המקרים, התשלום שהארגון ישלם לפרילנסר יהיה נמוך יותר מעלויות של עובד שכר. מצד שני, התשלום שהפרילנסר יקבל יהיה גבוה יותר מזה שהוא מקבל כשכר נטו של עובד שכיר.

רבים מאוד מקרב העובדים הצעירים, בתקופת הפוסט קורונה, מעדיפים כיום לעבוד במתכונת פרילנס. זה מאפשר להם לא רק הכנסה גבוהה יותר נטו, אלא גם גמישות רבה מאוד מבחינת שעות העבודה.

בנוסף, פרילנסר לא חייב להיות מחוייב לארגון אחד בלבד. פרילנסרים יכולים לעבוד עם כמה ארגונים שהם רוצים, על פי מספר המשימות שהם יכולים לבצע ביום.

כבר בעיצומו של משבר הקורונה, כאשר פרילנסרים היו המגזר המקופח ביותר מבחינת יכולת השרדות כלכלית כתבנו כאן, כי על אף הפגיעה הקשה בפרילנסרים במהלך משבר הקורונה, הרי שלקראת סיומו של המשבר צופים מומחים בעולם שמגזר הפרילנסרים רק ילך ויתרחב.

כמו כן ציינו, כי בארה"ב הגדירו כבר לפני כמה שנים את מגזר הפרילנס כמגזר שהולך וגדל בקצב מואץ.

הזכרנו, כי עד לפני פרוץ משבר הקורונה, הגלגל המרכזי שהניע את גלגלי מהפיכת הפרילנס היה רצונם של רבים מבני דור המילניום ודור ה-Z  בגמישות בעבודה (מבחינת שעות, מבחינת עבודה מהבית ועוד) ורצונם להיות אדונים לעצמם, בלי מנהל שמכתיב להם מה לעשות.

הערכנו באותה עת, כי לאחר תום המשבר יהיו רבים שיגיעו למסקנה כי עבודה בארגון כבר אינה מהווה רשת בטחון כלכלי.

וכי הם זקוקים לרשת בטחון שמורכבת ממגוון רחב וגדול של לקוחות. זאת, במקום להיות תלויים במעסיק אחד שכל עתידם הכלכלי תלוי לחלוטין במצבו הפיננסי של המעסיק.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה