שיתוף

העיתונאי דרור גלוברמן, היה המרצה האחרון בכנס פורום מנהלי ההדרכה של חברת NESS. הוא עסק בשאלה כיצד החברות ברשת מצליחות למכר אותנו לתכנים שלהם וכופות עלינו לגלוש כל הזמן בעוד ועוד רשתות חברתיות ועוד ועוד תכנים אחרים כשאנו מאבדים על כך שליטה ומאבדים בדרך גם את הזמן הפנוי שיש לנו. הוא הראה כיצד ההתמכרות לריגושים ולהפגת הסקרנות וחוסר הוודאות מנוצלים כדי לנצח אפילו את יצרי השרידה והמין. "אנשים יודעים שמסוכן לכתוב הודעות ווטסאפ בנסיעה והם בכל זאת עושים זאת. הם עושים זאת גם כשיש ילדים קטנים ברכב. לכאורה מדובר במצב מאד משונה כי הוא עומד בסתירה מוחלטת ליצר השרידה האנושי שהוא מאוד קדום.

"אלא שלא רק יצר השרידה מושהה. מתברר כי אפילו באמצע קיומם של יחסי מין אם נקבל הודעה בסמארטפון הקשב שלנו ילך אל המכשיר. כלומר יצר המין שהוא כוח עצום באדם שאמור לשמר את המין לדורות הבאים, גם היצר הזה נסוג אל מול ההתמכרות שלנו לעולם הדיגיטלי. זה מדהים. מחקרים אגב מראים שאכן אנשים מעדיפים את הסמארטפון שלהם על פני אוכל ועל פני בן זוג.

"התופעה המטרידה הזו גרמה לי אישית לחשוב מדוע הדברים הם ככה. כיצד מצליחות הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ לסחוף אותנו בניגוד מוחלט למה שבאמת חשוב לנו. ההבנה הזו היא חשובה כי כיום הרשתות האלו נחשבות גם לדבר שהכי גוזל את שעות העבודה שלנו וגם הכי פוגע בקשרים הבינאישיים שלנו ובאפשרות הגידול הבריאה והנורמלית של הילדים שלנו".

בנוגע למחקר הזה הוא סיפר כי המסקנה המשמעותית ביותר שהיתה לו היא שמדובר בקרב אבוד. שחברות הענק אכן יודעות על ידי מחקרי עומק, כיצד לעורר את צדדי העונג במוח. הן יודעות כיצד לייצר התמכרות המזכירה קזינו, הן יודעות כיצד לשעבד את הסקרנות הטבעית שלנו וכיצד לגרום למוח שלנו לייצר חומרי עונג כמו דופמין בצורה כזו שתחבר אותנו שוב ושוב אל הרשתות החברתיות. הוא אף הראה שגם הנדסת האנוש והמבנה של הסמראטפונים החדשים בנויים ככה שהם ישרתו את השעבוד הזה וימנעו מהאדם את היכולת להסיח את דעתו ולו לרגע אחד בלבד. "אתם לא אשמים בהתמכרויות שלכם לרשת החברתית, לווטסאפ ולשאר עולמות התוכן האלו. יש כאן תעשיית ענק מלאה בפסיכולוגים ואנשי מחקר שיודעת כיצד למכר את המוח שלנו. יש כאן מחקרים על התהליכים במוח שלנו, על מרכזי המוח שלנו. יש כאן מערך שלם של מדענים שמכר את נפשו לשטן. האנשים האלו בוחנים בזמן אמת את הפעילות המוחית שלנו ויודעים כיצד לשעבד אותנו לגלישה ברשת. הם ממש יכולים היום לשנות את מצב הרוח של הגולש לפני הרצון שלהם. חמור מכך יתכן והם באמת יכולים לטעת בנו עמדות והשקפות עולם ולגרום לנו להצביע בבחירות בניגוד לרצון הראשוני שלנו. יש ביד של המדענים האלו המון מידע על הנפש ועל המוח ואת המידע הזה הם מוכרים לחברות שעושות מזה המון כסף. מבחינה זו אנחנו בעצם המוצר. חל כאן הכלל שאם לא משלמים לי ובכל זאת משקיעים בי אז אני בעצם המוצר שגדל כאן" הסביר.

דרור גלוברמן עצמו סיפר כיצד חקר לעומק את הנושא ונדהם עד כמה כוחות קדומים בנפש כמו רצון לאהבה, צורך בתגמול, פידבקים מהסביבה, העצמת העצמי, מנוצלים בצורה חסרת תקדים כדי להשאיר אותנו בתוך האתרים השונים יותר ויותר זמן. בסוף ההרצאה הוא גם ניסה לתת מספר טיפים ועצות שיסייעו לנו קצת להשתחרר מהשעבוד הזה. בין העצות היה:

  • ביטול ההתראות השונות בסמארטפונים
  • יצירת רשימת משימות ידנית
  • וגם לייצר זמן לחשיבה שבו אנחנו לא זמינים והטכנולוגיה מנותקת מאיתנו

את השיחה הוא סיכם בכך שבסופו של דבר מדובר בלקיחת אחריות של האדם על עצמו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה