שיתוף

ארגון שדואג לבריאות עובדיו ומיידע אותם לגבי הסיכונים הבריאותיים שהם נחשפים אליהם בגלל שעות עבודה מרובות מדי, לחץ ושחיקה, הוא ארגון שיוצר לעצמו גורם מבדל מבחינת היכולת לגייס עובדים ולשמרם לאורך זמן.   

ההרגל לעבוד הרבה מאוד שעות ביום מהווה פעמים רבות מעין מבחן נאמנות לארגון. התוצאה היא שעובדים רבים משקיעים במקום עבודתם הרבה מעל ומעבר למספר השעות הקבוע בחוק לגבי משרה מלאה.

העובדים והמעסיקים כאחד משוכנעים פעמים רבות ששעות עבודה מרובות מאוד זה הדבר הטוב ביותר שהם יכולים לעשות עבור עצמם.

אלא שממחקר מקיף שפורסם לפני כמה שנים בכתב העת הרפואי The Lancet עולה, כי מספר שעות עבודה גדול מדי מגביר את הסיכון לסבול משבץ מוחי וממחלת לב.

הודות למאגר נתונים גדול שעמד לרשות החוקרים, שכלל מאות אלפי בני אדם בארה"ב, אוסטרליה, ומדינות באירופה, ונמשך על פני כמה שנים, הם הצליחו להגיע לרמת דיוק גבוהה מאוד בכל הנוגע לקשר שבין מספר שעות העבודה לבין הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במסגרת המחקר שבדק את הקשר בין שעות עבודה רבות מדי לבין שבץ מוחי, ביססו החוקרים את המחקר שלהם על תוצאות של כמה מחקרים בהם השתתפו כ-529 אלף בני אדם ונמשכו על פני קצת יותר משבע שנים בממוצע.

מניתוח התוצאות עלה, כי הסיכון לקבל שבץ מוחי עלה ביחס ישר למספר שעות העבודה של משתתפי המחקר. במילים אחרות, ככל שהם עבדו יותר שעות, כך גדל הסיכון שלהם ללקות בשבץ, לעומת אנשים אחרים שעבדו משרה בהיקף של 35-40 שעות בשבוע או פחות מכך.

רמת הסיכון של האנשים שעבדו 41-48 שעות בשבוע היתה גבוהה בכ-10% לעומת האנשים שעבדו 35-40 שעות בשבוע.

רמת הסיכון של הנבדקים שעבדו 54-49 שעות בשבוע ללקות בשבץ מוחי היתה גבוהה בכ-27% לעומת העובדים 35-40 שעות בשבוע או פחות, ורמת הסיכון של האנשים שעבדו 55 שעות או יותר בשבוע עמדה על יותר מכ-33%, לעומת אלה שעבדו 35-40 שעות בשבוע או פחות.

תוצאות אלה של המחקרים נותרו על כנן גם לאחר שהוכנסו לבדיקה גורמי סיכון אחרים דוגמת צריכת אלכוהול, עישון, חוסר פעילות פיזית, לחץ דם גבוה, וכולסטרול גבוה.

מנתונים הקיימים כיום עולה, כי מחלות כלי דם במוח הן גורם התמותה השלישי בעולם המערבי לאחר מחלת הסרטן ומחלות לב. בארץ לוקים כל שנה כ-15 אלף בני אדם בשבץ מוחי, וכ-2400 מהם מתים.

בבדיקת הקשר בין מספר שעות עבודה למחלת לב התבססו החוקרים על תוצאות של 25 מחקרים בהם השתתפו כ-604 אלף איש, והם נמשכו על פני כ-8.5 שנים בממוצע. אף אחד מהנבדקים לא לקה במחלת לב טרם המחקר.

לאחר התאמות לגיל, מין ומצב סוציואקונומי, התברר כי אנשים שעבדו 55 שעות בשבוע או יותר, היו בסיכון לפתח מחלת לב הגבוה בכ-13% מאלה שעבדו שבוע עבודה רגיל של 35-40 שעות.

אחת ממסקנות המחקר היתה, כי שעות רבות מדי של עבודה קשורות לאורח חיים לא בריא, לרבות צריכה מוגזמת של אלכוהול או ישיבה ממושכת בלי כל פעילות גופנית.

כאשר מוסיפים לכך מתח, לחץ ושחיקה, טוענים החוקרים, עולה הסיכון לשבץ מוחי ולמחלות לב.

אם העובדים שלכם עובדים שעות ארוכות עודדו אותם לצאת להליכה בהפסקות, לאכול לא ליד המחשב, והכניסו במידת האפשר את הפעילות הגופנית כחלק מיום העבודה השגרתי.

כך או כך, חשוב מאוד שמעסיקים יידעו את העובדים על כך ששעות עבודה רבות מדי עלולות להציב אותם בסיכון בריאותי.

כמו כן יש ליידע את העובדים כי עליהם לשמור על רמת לחץ דם סבירה ומדדים נוספים כמו למשל רמות שומנים ורמת סוכר בדם, לבצע פעילות גופנית לאכול בריא ולהימנע מלחץ מוגבר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה