סין 2012: עלייה דרמטית בשכר המינימום

סין 2012: עלייה דרמטית בשכר המינימום

סין משנה מודל כלכלי: שכר המינימום בשנחאי יעלה ב-13%, עובדי מפעל פוקסון ייהנו מתוספות בשיעור של 16%-25%

שיתוף
שכר מינימום
שכר מינימום

בקרוב, התגית Maid in China לא תסמן מותג זול, שיוצר באיכות נמוכה במפעל-יזע. בשנחאי, המחוז העירוני העמיד ביותר בסין, צפויה העלאה (נוספת) של שכר המינימום. החל מה-1 באפריל יעלה שכר המינימום ב-13% לשכר חודשי בסך 1,450 יואן (השווה ערך ל- 230$).

שכר המינימום בסין נקבע בכל עיר או מחוז בנפרד. העובדים בשנגחאי אינם היחידים שעומדים בפני העלאת שכר, גם במחוז שנדוג צפויה העלאת שכר המינימום ב-19%, מה שיעלה את שכר המינימום החודשי ל-1,240 יואן. שכר המינימום בשנזן (העיר הגובלת בהונג-קונג מצפון), בה ממוקם מפעל פוקסון, עומדת להעלות את שכר המינימום ב-13.6%. בפוקסון עצמו, מפעל האלקטרוניקה המייצר גאדג'טים כמו  iPhones ו-iPads עבור החברות המובילות בשוק וביניהן Apple ,HP ועוד), יעלה שכר המינימום החודשי ב-16%-25% בעקבות ביקורת תקשורתית חריפה על תנאי העסקה הקשים במפעל (הכוללים דיווחים על תאונות עבודה והתאבדויות בקרב עובדי המפעל).

שנגחאי, שנדוג ושנזן, השוכנות על חופי סין, נהנו מהתנופה הכלכלית ולכן העלייה בשכר העבודה הינה צעד צפוי אולם גל העלייה בשכר צפוי להתפשט לכל רחבי סין , כולל  ערים ולמחוזות עניים. ממשלת סין מתכננת העלאה בשכר המינימום השנתי בשיעור של 13% עד 2015, כך ששכר המינימום לא יהיה נמוך מ-1,000 יואן בחודש.

העלאה בשכר המינימום הינה חלק מתוכנית-5-השנים של ממשלת סין, תכנית אשר בבסיסה מטרה להגדיל את הכנסות העובדים כדי להגדיל את ההשקעה שלהם במשק המקומי, למנוע את נטישת הפריפריה (על ידי העלאת שכר המינימום גם בערים ובמחוזות פחות מצליחים) ובכלל – להבטיח  לציבור עליה ברמת החיים.

העלאת שכר המינימום מורידה את האטרקטיביות של סין כמדינה יצרנית עבור מדינות המערב אולם ממשלת סין חותרת לשנות את מודל הכלכלי: מכלכלה הנשענת על ייצור לצורך יצוא לכלכלה המייצרת מוצרים ושירותים לשוק המקומי. 

סיבה נוספת מאחורי העלאת שכר המינימום בסין, באופן משמעותי, היא התחרות על העובדים בין הערים והמחוזות. שינויים דמוגרפיים בסין מצביעים על ירידה במספר הפועלים. המנהיגים המקומיים 'נלחמים' בינם לבין עצמם על הפועלים ועל כן יש להם אינטרס לדאוג לספק לפועלים במחוזם רמת חיים גבוהה יותר.

 שואן ריין, מנהל מחקר בסיף הסיני של חברת CMR, הוציא לאור ספר חדש בשם: End of Cheap China. ריין אומר היום: "סין נמצאת במצב של ביקוש שיא לעובדים ובפרט לעובדי צווארון לבן. המשכורות עולות בקצב מסחרר."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה