שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

עובדים רבים שבתקופה הנוכחית נאלצים לעבוד מביתם, מתמודדים לא רק עם האתגר שבעבודה מרחוק שהם לא מורגלים בה, ועם סביבת עבודה מאולתרת ופחות נוחה מאשר במשרד, אלא גם עם ילדים שצריך לטפל בהם והם דורשים תשומת לב.

העובדים יעריכו מאוד כל התגמשות מצד מנהלי משאבי האנוש לגבי עמידה בלוחות זמנים, ביצוע משימות, השגת יעדים וכו.

הנה כמה דרכים לעבוד מהבית בזמן שכל הילדים נמצאים איתכם בבית:

1 אם לא מדובר בחד-הורי ויש מבוגר נוסף בבית, יש לשקול לוח זמנים המפוצל לתורנויות:

בתחילת כל יום, יש להחליט מי יהיה ההורה התורן ובאילו שעות. ההורה שאינו תורן עובד בשקט בחדר נפרד שלילדים אין כניסה אליו במהלך היום, בעוד שההורה התורן עובד בפינת האוכל, ובין לבין עומד לרשות הילדים בכל הקשור להכנת אוכל, עזרה בלימודים המקוונים וכו.

ניתן להחליט מראש כל כמה שעות מתחלפים. אפשר למשל, להחליט להתחלף באמצע היום. ואפשר להיות גמישים יותר בהתאם לצרכי העבודה של כל אחד מבני הזוג.

2 עבודה בשעות שונות מהרגיל:

במקביל, ומאחר שלא ניתן להקפיד על עבודה במשך שמונה שעות ברציפות וללא הפרעות כאשר הילדים דורשים תשומת לב, יש צורך להתגמש בשעות.

אחת הדרכים היא לעבוד לפני שהילדים מתעוררים בבוקר ולאחר שהם הולכים לישון בערב.

בה בעת יש צורך להחליט על חלוקת שעות התורנות והעבודה על פי מועדי פגישות בזום עם עמיתים ולקוחות, ויש להתגמש על פי לוחות הזמנים של כל אחד מבני הזוג.

בנוסף, יש להחליט מראש אילו מועדי פגישות ואילו לוחות זמנים (לסיום פרויקט או חלק ממנו) ניתנים להגמשה והזזה, ואילו מהם יצוקים בסלע.

בכל מקרה יש לקחת בחשבון שתהיה תקופת הסתגלות שבמהלכה יצטרכו שני בני הזוג להבין איך הם יכולים להיות פרודוקטיביים, באילו שעות ובאילו שיטות חלוקת זמן.

זאת ועוד, יש לזכור שלקום בארבע או חמש לפנות בוקר כדי לעבוד לפני שהילדים קמים, זה לא אותו דבר כמו לקום מוקדם כדי לרוץ בפארק.

3 להגיע עם הארגון להסכם על גמישות:

כדאי, חשוב ורצוי שמנהלי משאבי האנוש יקיימו שיחה עם כל עובד מהבית כדי להבין איך הארגון יכול להתגמש מולו מבחינת שעות עבודה ועמידה בלוחות זמנים.

מנהלי משאבי האנוש והעובדים מביתם כאחד, צריכים לזכור שזה לא בעיה פרטית של העובד, או של הארגון, זו בעיה כלל ארצית (ולמעשה כלל עולמית).

לכן, כל אחד יעשה את המיטב והמירב אבל אין לצפות מהעובדים לבצע את אותן מטלות באותה מהירות ובאותה איכות כפי שזה היה יכול להיות אם לא היו ילדים בבית בזמן העבודה.

4 הצמדות לשגרה קבועה מראש:

כלל נוסף לעובדים מביתם בעת שברקע יש שניים, שלושה ואף ארבעה וחמישה ילדים, הוא הצמדות לשגרה קבועה.

שמירה על שגרה יומיומית מתוכננת ומוקפדת תסייע לכל בני המשפחה להיות עסוקים. כתוצאה מכך, ההסתגלות למצב, של כל בני המשפחה, תהיה מהירה יותר.

לשם כך יש לערוך מעין לוח תורנויות של ההורים ולוח משימות לילדים. כל אחד מבני המשפחה צריך להתחייב לעמוד בלוחות הזמנים הללו.

יש לתלות את לוח הזמנים היומי במקום שכל ילד יוכל לראות ולקרוא אותו. אפשר להטיל על הילדים משימות למהלך היום: להתלבש ולצחצח שיניים כשקמים, לשטוף כלים אם נשארו כלים מהערב, להתחבר לזום מול הלמידה מרחוק וכדומה.

בימים בהם אין למידה מרחוק, ההורה התורן יכול לעשות עם הילדים תרגילי התעמלות, פתרון חידות, או בנייה של דברים.

כלומר לתת לילדים משימות מאתגרות שירתקו את תשומת ליבם למשך מספיק זמן שגם ההורה התורן יספיק לעבוד בין לבין עזרה לילדים.

גם ילדי הגן יכולים להשתלב בשגרה היומית, למרות שיש להשגיח עליהם יותר מאשר על הילדים הגדולים יותר.

בקשו טיפים מהגננות לגבי איך לארגן את סדר היום לרבות, תנומות, זמני פעילות ומשחקים.

בכל מקרה, על מנהלי משאבי האנוש והמנהלים הישירים מוטל לגלות הבנה למצב הנוכחי, והרבה יותר סבלנות וגמישות לגבי לוחות זמנים.

סדנת מנהלים בנושא דיני עבודה בצל משבר הקורונה

אין תגובות

השאר תגובה