שיתוף

הטכנולוגיה, המעבר המאסיבי של העולם לדיגיטל והרשתות החברתיות, פתחו בפני עובדים צעירים מדורות המילניום וה-Z, שער ענק לאפשרויות פרנסה שהן רחוקות מאוד מכל מה שהיה נהוג עד לפני כעשור.

אחת התופעות הבולטות בשוק העבודה היא המעבר בהיקף גדול של בני דורות המילניום וה-Z למתכונת עבודה בפרילנס.

יש לכך חשיבות רבה משום שבעוד שבמקרה של בני דור ה-Z מדובר בעובדים בגילאי 20-25, הרי שבני דור המילניום מהווים את עיקר כוח העבודה בארגונים.

אם שיעור בני המילניום שנוטשים את שוק העבודה המסורתי ובוחרים במתכונת פרילנס ימשיך לגדול, ארגונים רבים עלולים למצוא עצמם בבעיית כוח אדם גדולה מאי פעם.

מנתוני מפקד האוכלוסין האחרונים בארה"ב עולה, כי בני דור המילניום (שנולדו בין השנים 1981 ל-1995) מהווים כ-35% מכוח העבודה בארה"ב, ואחוז לכך דומה בשאר העולם.

מדובר בעובדים, שהצעירים שבהם נמצאים באמצע שנות העשרים שלהם והבוגרים יותר נכנסים כעת אל העשור הרביעי ואף החמישי לחייהם.

במילים אחרות, בני דור זה מהווים את עיקר כוח העבודה בעולם כאשר חלקם אף נמצאים בתפקידי ניהול.

התייחסותם של בני דור המילניום אל שוק העבודה ואל התלות במעסיקים נולדה על רקע כמה אירועים חשובים בחייהם.

 זה החל ככל הנראה במשבר של 2008 והמיתון הקשה שהגיע בעקבותיו, והמשיך במעבר המהיר לדיגיטל לרבות טלפונים חכמים, רשתות חברתיות, קישוריות לענן ועוד.

כך או כך, התוצאה כעת היא ששוק העבודה ניצב בפני מפנה חד, בכל הקשור להעדפותיהם של עובדים בני דורות המילניום ודור ה-Z בשוק העבודה.

הם לא קופצים על כל הצעה לעבודה, גם כאשר המצב הכלכלי רע, וגם כאשר חברות נסגרות, או מצטמצמות וחרב הפיטורים מתנפנפת מעל ראשם. כאמור, אחוז ניכר מהם מעדיפים לעבוד בפרילנס.

העבודה כפרילנסרים, ובמקביל כמועסקים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות (שיטת כלאיים שבין שכירים לפרילנסרים) מאפשרת להם לעבוד במהלך היום דרך פלטפורמות דיגיטליות בשעות שהם בוחרים בכך.

במקביל, בין לבין עבודה דרך הפלטפורמה הדיגיטלית הם מבצעים עבודות בפרילנס, בד בבד גם עושים חלטורות עצמאיות: משמירה על חיות מחמד ועד שליחויות פרטיות עבור קהל לקוחות קבוע, וחלקם גם עובדים במשרה חלקית כשכירים.  

כך נולד תחום עיסוק חדש שהוא מעין תת עיסוק בתחום הפרילנס: מיקרו-יזמים המוכרים את שירותיהם באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות.

התקופה הנוכחית תיזכר כנראה בספרי תולדות שוק העבודה כתקופת הפריחה חסרת התקדים של פרילנסרים שהם מיקרו-יזמים באופן מלא, או באופן חלקי במקביל לעבודה חלקית כשכירים.

ממחקרים שבוצעו בקרב עובדים בארה"ב עולה, כי כ-38 אחוזים מבני דורות המילניום וה-Z הם פרילנסרים, לעומת כ-32 אחוזים מבני הדורות המבוגרים יותר.

אין ספק שהתפתחות הטכנולוגיה והמעבר לדיגיטל היוו וממשיכים להוות גורם המניע את המגמה הזאת.

הטכנולוגיה למעשה שיחררה את העובדים מעול הבוסים הקשוחים ושמה את העובד האינדיבידואל במרכז. במקביל, היא מאפשרת לאנשים צעירים להרוויח הרבה יותר ממה שהיה נהוג טרם מהפיכת הטכנולוגיה שוק העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה