שיתוף

יותר ויותר צעירים בני דורות ה-Z והמילניום, מעדיפים לעבוד מכל מקום ובכל זמן, לא מעוניינים להיות קשורים למעסיק אחד בלבד שבו תלוי גורלם הכלכלי, ונוטים לעבור למתכונת פרילנס בשל האפשרות לגוון את סוגי הפרויקטים שהם עובדים עליהם, את התפקידים ולפעמים אפילו את תחומי עיסוק.

נראה שבקרב דור המיליניום ואף הרבה יותר מכך בקרב בני דור ה-Z החלה להסתמן מגמה ברורה של העדפת עבודה במתכונת פרילנס, עוד לפני המעבר המאסיבי של שוק העבודה לעבודה מהבית.

בדו"ח שפורסם לפני כחמש שנים על ידי חברת המחקרים דלויט ציינו החוקרים, כי לבני דור המילניום יש בדרך כלל השקפה פסימית בכל הקשור להתקדמות כלכלית וחברתית.

החוקרים ציינו עוד, כי אי הוודאות בעשור האחרון מניע את הרצון בקרב בני המילניום ליציבות רבה יותר. עוד עלה מהדו"ח כי כ-38 אחוזים מבני דור המילניום בעולם יעזבו את מקום עבודתם כשכירים בתוך כשנתיים מתחילת עבודתם בארגון.

לפני כארבע שנים פרסם אתר התעסוקה לפרילנסרים Upwork, שהוא אחד האתרים הגדולים בעולם להעסקת פרילנסרים סקר ממנו עלה, כי דור ה-Z (אנשים שנולדו בין השנים 1995-2000), הוא הדור שנוטה יותר מכל לבחור בעבודה במתכונת פרילנס.

עוד עולה מהדו"ח, כי בני דור ה-Z מוותרים על תפקידים מסורתיים ועל התאגידים הגדולים בוחרים להיות פרילנסרים מבחירה יותר מכל דור אחר.

מהסקר עולה, כי כ-46% מדור ה-Z המשתתפים בשוק העבודה עבדו כפרילנסרים בשנה שקדמה לסקר (לפני כחמש שנים).

בנוסף, דור ה-Z נוטה יותר מכל דור אחר לבחור במתכונת הפרילנסר באופן יזום. כ-73 אחוזים אמרו שהם התחילו לעבוד כפרילנסרים מיומם הראשון בשוק העבודה מבחירה ולא מכורח, לעומת כ-66% מעובדי דור הבייבי בומרס וכ-62% מבני דור המילניום.

החוקרים הסיקו כי יותר מכל דור אחר, עובדי דור ה-Z מחפשים עבודה שהם נלהבים ממנה ואשר בה בעת מעניקה להם חופש וגמישות.

לכן הם מציינים כי יש חשיבות לכך שחברות יתאימו את אסטרטגיות הגיוס שלהן, אם הן רוצות לעבוד עם הכישרונות הצעירים הטובים ביותר, וצפויים בעשורים הקרובים להוות את רובו של כוח העבודה בחמש השנים הקרובות.

אחד הגורמים הנמצאים בבסיס הרצון להיות פרילנסרים הוא הרצון לעבוד מכל מקום בעולם שאליו ניתן לקחת את המחשב הנייד.

מהדו"ח עולה, כי כמעט מחצית מבני דור ה-Z בארה"ב הם פרילנסרים, וכ-46% מהם עבדו כפרילנסרים ב-12 החודשים שקדמו לביצוע הסקר.

כ-74 אחוזים מבני דור זה מאמינים שהטכנולוגיה מקלה על מציאת עבודה עצמאית. בנוסף, הטכנולוגיה מאפשרת להם לעבוד היכן שהם רוצים.

יתרה מכך, דווקא בני דור ה-Z שהאוטומציה היתה אמורה לפגוע בעתידם הכלכלי, הם הכי פחות מודאגים מהשפעתה של האוטומציה.

מהתפלגות בני הדורות השונים המודאגים מכך שהאוטומציה הגוברת תשפיע על פרנסתם עולה, כי כ-31 אחוזים מבני דור ה-Z מביעים דאגה מכך, כ-23 אחוזים מבני דור הבייבי בומרס מודאגים מהשפעת האוטומציה על פרנסתם וכ-44 אחוזים מבני דור המילניום חוששים מהשפעת האוטומציה על פרנסתם.

מתברר כי דווקא העובדים הצעירים ביותר – בני דור ה-Z – הינם מוכנים לקראת עולם העבודה העתידי.

פרילנסרים מבני דור ה-Z מתכוננים לקראת עתידו של שוק העבודה באופן יזום יותר מכל דור אחר:

כ-58% מבני דור ה-Z השתתפו בחינוך הקשור לכישורים בששת החודשים האחרונים של שנת 2018 לעומת כ-56% מבני דור המילניום, כ-35% מבני דור ה-X וכ-19% מבני דור הבייבי בומרס.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה