קמפיין ממשלתי חדש יקרא להעסקת אקדמאים לא יהודים

קמפיין ממשלתי חדש יקרא להעסקת אקדמאים לא יהודים

הקמפיין הוא חוליה בשרשרת ניסיונות ומאמצים שנעשים לאחרונה לגוון את שוק התעסוקה המקומי. לקמפיין קדם מחקר וסקר שחשפו דעות קדומות בקרב מעסיקים

שיתוף
בעיות באיזון מגזרי

בעיות באיזון מגזרי

היום (א') ייצא לדרכו קמפיין פרסומי נרחב מטעם ממשלת ישראל, הקורא למעסיקים לקבל לשורותיהם אקדמאים לא יהודים.

מאחורי הקמפיין עומדת הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, בשיתוף משרד התמ"ת.

הקמפיין הוא חוליה בשרשרת ניסיונות ומאמצים שנעשים בתקופה האחרונה לגוון את שוק התעסוקה המקומי באמצעים שונים, לרבות שילוב מוגבלים ואוכלוסיות פריפריאליות תוך שבירת סטיגמות וחשיפת תמריצים שמעניקה המדינה למעסיקים. דוגמאות ספורות לכך הן פתיחתם של מרכזי ההכוון התעסוקתיים מטעם התמ"ת, במקביל לסניפי שירות התעסוקה ופתיחתו של מוקד שירות לקוחות של בזק המאויש על-ידי נשים העובדות באולם בתוך מסגד.

לקמפיין קדם מחקר שבחן את שילוב אוכלוסיות המיעוטים בשוק התעסוקה. מהמחקר נמצא כי שיעור האקדמאים המועסקים מהמגזר הערבי עומד על 81% לעומת 90% במגזר היהודי. רבים מהאקדמאים הערבים אינם מועסקים במקצוע שאותו למדו. 1.3% בלבד מאלו שלמדו את מקצועות ההיי-טק מועסקים בענף הזה, בשעה ש-50% מועסקים בהוראה.

פערי שכר ניכרים קיימים גם בין האוכלוסיות היהודית והערבית. ב-2009 ממוצע השכר בקרב אקדמאים מהמגזר עמד על 7,255 שקל, למול 12,120 שקל במגזר היהודי.

מסתבר, בנוסף, כי החסם העיקרי להעסקת עובדים לא יהודים הוא דעות קדומות ואפליה מצד המעסיקים. 22% מהמעסיקים שנבדקו בסקר שבוצע בקרבם, השיבו באופן מוצהר כי הם אינם מעוניינים בעובדים מהמגזר הערבי ו-25% הביעו דעות קדומות נגדם. מנגד, 94% מהמעסיקים שכבר עובדים או עבדו אצלם בני מיעוטים, מעוניינים לקלוט עובדים לא יהודים נוספים. מאידך, 65% בלבד מהמעסיקים שטרם התנסו בהעסקת עובדים לא יהודים, היו מוכנים להעסיקם.

את הקמפיין הפיקה לשכת הפרסום הממשלתית והוא יכלול תשדירי טלוויזיה ורדיו, באנרים באינטרנט ומודעות בעיתונות. ריכוז ההטבות למעסיקים שיגייסו עובדים לא יהודים נמצא באתר ראש הממשלה.

"עלינו ליצור תנאים שיאפשרו השתלבות מלאה של אקדמאים מהמגזר הערבי בשוק העבודה", אמר בסוף השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו. "במדינת ישראל אין מקום לאפליה נגד קבוצה זאת או אחרת ואנחנו מחויבים לקיומו של שוויון הזדמנויות לכולם. המגזר הערבי הוא מנוע צמיחה מרכזי של המשק הישראלי, שעדיין לא בא לידי מיצוי, ואני מאמין כי שילובם בשוק העבודה יתרום לא רק למגזר הערבי אלא למדינת ישראל כולה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה