איזה פחד, קהל!

איזה פחד, קהל!

ראיון עם עופר רשף, מחבר הספר "להטיס את הפרפרים במבנה", שפותר למנהלים את אחד החששות הגדולים שלהם

שיתוף

פחד במה! רובינו לא נודה בכך, אך במינון זה או אחר לכולנו יש פחד קהל. הפרפרים האלה בבטן מעסיקים מנהלים ובעלי תפקידים רבים, משום שחלק חשוב מתפקידם הוא להציג דברים בפני חברי הנהלה, עובדי החברה או סטודנטים.

ספרו של עופר רשף "להטיס את הפרפרים במבנה" יצא לאור לאחרונה ועוסק בשאלה כיצד נוכל להיות במיטבנו מול קהל ולהצליח באמצעות פרזנטציה אפקטיבית, ונותן מענה לכל מי שעבודתו כוללת עמידה מול קהל. בראיון מיוחד לפורטל HRus הוא מספר הבסיס עליו הוא נכתב וכיצד הוא יכול לסייע בעיקר למנהלי משאבי אנוש. 

עופר, ברכות על הוצאת הספר. ספר לי עליו.

עופר רשף: "מדובר בספר המקיף והיישומי ביותר שנכתב בישראל בנושא פרזנטציה והופעה מול קהל. הוא נותן אינסוף כלים פרקטיים החל משלב התכנון, דרך העברת הפרזנטציה והתמודדויות שונות במהלכה, משולב באינסוף סיפורים ודוגמאות, וגם מעניין לקריאה.

"הדוגמאות וההמחשות לקוחות מניסיוני ומניסיונם של לקוחות לאורך השנים. הוא כולל גם כלים לא רק בהעברת פרזנטציה קלאסית – אלא במקומות ובווריאציות שונות בהן צריך לעמוד מול קהל: בדיון, בוובינר, בדוכן בתערוכה, בראיון עבודה, בטלוויזיה. ישנם גם דגשים כיצד להעביר מסר אפקטיבי לקהל ב-30 שניות".

להעביר מסרים ולתת דוגמא אישית

מזל טוב, קיבלת קידום, עכשיו אתה מנהל. אומנם אתה חסר ניסיון, אך בגלל הישגך המקצועיים המרשימים והקסם האישי הסוחף שלך, אתה מספיק בטוח בעצמך. הדבר היחידי שאף אחד לא הכין אותך אליו הוא לעמידה מול קהל – חברי ההנהלה, עובדי החטיבה ואף צוות העובדים שלך. ובאמת, היית כל כך בטוח בעצמך, שלא חשבת שכשתצטרך להציג את הפרזנטציה המנצחת שלך – פתאום תתחיל לנגב אגלי זיעה קרה, לנסות להרגיע את הלב הדופק בפראות שעוצר לך את המילים בפה. כן, גם יש לך פחד במה. כעת מתברר שיש מה לעשות והפחד הזה הוא בר פתרון.

למי מיועד הספר?

"הספר מיועד לכל מי שעומד מול קהל: לקוחות, מנהלים פנימיים, מדריכים פנימיים בארגונים, מנהלים בכל המגזרים ובכל הרמות, מנהלי פרויקטים, מורים, קצינים שוטרים מדריכים בתנועת נוער, מעבירי פרזנטציות בוובינר (שהם אנשים טכניים), אנשי טלוויזיה. הוא יסייע אף לאנשים שלא עומדים מול קהל בחיים המקצועיים, אלא מעוניינים למשל לשאת דברי ברכה בחגיגת הבר מצווה של הבן…. כך שיש בו עולמות תוכן מגוונים מאוד, ואני טוען שהוא נועד לכל אדם שמתקשר עם אנשים".

כיצד הספר רלוונטי לאנשי משאבי אנוש, פיתוח ארגוני והדרכה?

"למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד כפול. האחד הוא למצב עצמם גבוה בארגון ולעמוד ביעדים הארגון שלהם. הם עושים את זה גם באמצעות פרזנטציות. היכולת שלהם לרתום את המנהלים האחרים לתהליכים בתוך הארגון היא קריטית להצלחתם. יצא לי להדריך מנהלות משאבי אנוש שהפרזנטציה שהן הציגו דיברה על מה היא (המנהלת) רוצה שיקרה ולמה לה זה חשוב, תוך פירוט מדוקדק של תוכנית העבודה, במקום שיוצג מה לחברי ההנהלה שבפניהם הן מציגות מה יצא להם מזה שהם ירתמו ויבצעו את התוכנית של מנהלת משאבי האנוש.

"תפקיד נוסף הוא לשפר את התהליכים הארגונים והתוצאות העסקיות של החברה. אחד הכלים שעוזרים להשיג זאת הוא הפרזנטציה, המוצגת בפני מנהלים אחרים או מול עובדים ולקוחות. התפקיד של מנהלת הדרכה ומשאבי אנוש הוא לתת למנהלים כלים לעשות זאת בהצלחה. ולכן יש כאן אלמנט כפול: שיצליחו בעצמם לעמוד ביעדן, וגם לתת כלים לאחרים לעשות זאת בהצלחה, והספר בהחלט נותן את הכלים לעשות זאת".

רשף מופיע מול קהל למעלה מ-20 שנה כיועץ ארגוני ומנחה סדנאות. הוא מעביר פרזנטציות במסגרת עבודתו ובעבר ניהל מכללה פרטית, כיהן כסגן ראש עיריית ראש העין, וניהל את מנהל מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי. כך שניסיונו הניהולי במהלך השנים הצריך אותו להופיע בפני קהלים שונים ברמות שונות, וניסיון עשיר זה מובא לספר.

"בספר יש דוגמאות רבות מתוך ניסיוני האישי בשטח, הממחישות כלים לשיפור העמידה מול הקהל. ניתן להבין שזו אחת המיומנויות הבסיסיות ביותר שכל מנהל ואדם צריך לרכוש כדי להצליח. היכולת להביא עצמך להביא לידי ביטוי בדרך הכי עוצמתית היא הכי רלוונטית. בנוסף, רוב ארגונים מזמינים סדנאות של ימים בודדים בלבד. אין אפשרות להעביר את כל התורה, וכך ריכזתי את כל הידע בספר אחד, שמסייע גם להטמיע.
"ישנם מנהלים רבים שאומרים שיש להם ניסיון רב בעמידה מול קהל, אך הם לאו דווקא עושים את זה נכון. הם לא מציגים באפקטיבית והם כלל לא מודעים לכך. כשמנהלים אינם שולטים בתורה – הם לא יכולים להעביר אותה הלאה לכפיפים שלהם ולא יכולים לשמש עבורם דוגמא אישית ביישום של אותה מיומנות.

שם הספר הוא 'להטיס את הפרפרים במבנה'. כלומר?

"לכולם יש פרפרים בבטן. מצאתי שלמי שאין כנראה שהקהל לא מעניין אותו. מי שמיומן בתורת הפרזנטציה מצליח להטיס את הפרפרים במבנה. הוא שולט בעצמו, במסרים, בניהול הפרזנטציה ומנהיג את הקהל. "הפרפרים שטסים במבנה" יוצרים את ההתרגשות וההתלהבות הרצויה שמסיעת להצליח. הדרך להתמודד עם "הפרפרים" מורכבת מאין סוף מרכיבים ומיומנויות הכוללת את הדרך בה יש להתכונן, השימוש בשפת הגוף, התמודדות עם תקלות טכניות או מבחינה של שאלות מתקילות (הגורמות ל"פרפרים" להשתולל). החוכמה היא להתמודד עם תקלה בדרך שבה הקהל לא ירגיש שזו ארעה או שאם הוא כן מרגיש, כי התקלה לא תמנע את הצלחת הפרזנטציה. הספר נותן את כל התורה בצורה הכי מקיפה שיש לא רק ש"תוכל להטיס את הפרפרים במבנה" אלא שתוכל להעביר מסר לרתום אנשים לפעולה, כך שיסייע בעמידה ביעדים. כך תעמוד ביעדים, תנתב עצמך בצורה הכי חזקה שיש".

האם לך יש או היה פחד קהל?

"אני מתרגש כל פעם מחדש לפני שאני מרצה בפני אנשים. וטוב שכך. כך אני יודע שהקהל חשוב לי ושחשוב לי להצליח. אני מאוד ממליץ לתרגל בקול רם את הדברים שאומרים, כך שהם יזרמו. אירוע בו פחד הקהל שיתק אותי והצלחתי להתגבר עליו, ומבחינתי היה אירוע מכונן, אירע בקורס הקצינים. שקלתי אם לעמוד מול כל הקורס והסגל, בשיחת סיכום הקורס, ולומר דברים קשים על התעללות של המפקד שלנו בנו הצוערים, על האופן בו תפקד בצורה מחפירה במארב בלבנון. פחדתי. הזעתי, הלב דפק בעוצמה אך בסוף הצלחתי להתגבר. למדתי שלעיתים דווקא שחוששים מאוד, אולי אז זה הזמן לקום ולדבר כי לדברים יש עוצמה. הפחד נשאר תמיד השאלה איך אתה מנווט אותו, וזה עניין של מיומנות".

כל אחד יכול להצליח להופיע בהצלחה מול קהל? ישנם את אלה ש: "יש להם את זה" ואת אלה שלא?

"אני טוען שכל אחד יכול, כל עוד הוא באמת רוצה ומתאמן. נכון שישנם את אלה שייקח להם פחות זמן להיות מסטרים בפרזנטציה וכאלה שייקח להם יותר זמן. תלוי בנקודת הפתיחה שלהם, אך כל אחד יכול. אימנתי לקוחות שעברו מהפכים דרמטיים. ממצב של חוסר יכולת מוחלטת לעמוד מול קהל ועד להצלחה גדולה, תודות לשימוש בכלים שאני מלמד.

את "הפרפרים מטיסים במבנה" גם באמצעות שפת הגוף. אנשים לא מביאים עצמם באופן מיטבי לידי ביטוי באמצעות שפת גוף משתי סיבות עיקריות: הראשונה הם לא מכירים את כל הכלים שעומדים לרשותם: איך להפעיל את הידיים, קשר עין, לעמוד, לעשות שימוש בקול ועוד. והשנייה היא שהם אינם מודעים לעצמם. לא יודעים לומר איך הם מתנהגים בפועל כשהם עומדים בפני קהל. גם בכך עוסק הספר ונותן כלים להתמודד גם עם אתגר זה".

לסיכום, מהם הטיפים המרכזיים שתוכל לתת למי שצריך לדבר מול קהל?

הטיפ הראשון הוא שניסוח המסרים חייב להתמקד בקהל. אתם צריכים לשאול את עצמכם מה יניע את קהל היעד לעשות את מה שאתם מבקשים, מה יצא לו מזה, מה יניע אותו להקשיב לכם ומה יניע אותו להירתם. לרוב המוחלט של הפרזנטציות יש אלמנט של רתימה והשפעה. כדי להצליח חייבים לנסחם באופן כזה שהקהל יבין מה הוא ירוויח מזה. הטיפ השני הוא שצריך לדעת להפעיל את שפת הגוף בצורה אפקטיבית: למשל, ברוב המוחלט של הפרזנטציות ממליץ לעמוד ולא לשבת, להפעיל קשר עין ולפעול עם ידיים פתוחות".

ספרו של רשף מתייחס גם לניהול ישיבות ודיונים, שכדי להצליח בהן יש צורך בטיפול בהפרעות והתנגדויות. הפרעה אקטיבית היא כאשר משתתף מתנגד לדברי המרצה, או שמישהו מפריע כשהוא מדבר עם עמית, או בטלפון. הפרעה פסיביות נעשית כאשר משתתף נרדם, שולח הודעה או מייל.

כשמדובר בקהל זוטר יותר מהמרצה, בדרך כלל המרצה נוהג בגישה האגרסיבית בה הוא מעיר וגוער במפריע. אם מדובר בקהל בכיר יותר או בלקוחות – לרוב המרצים הופכים להיות פסיביים וממשיכים להרצות כאילו דבר לא קרה. בשני המצבים המציג מפסיד: הוא פוגע המנהיגות שלו, בשיתוף הפעולה וברמת ההקשבה של הקהל ובהצלחתו. ישנה דרך שלישית – לטפל בהפרעות ובהתנגדויות מתוך עוצמה ומתוך מנהיגות והספר נותן את הכלים כיצד לעשות זאת. הכלים הוכחו כמצליחים בצורה בלתי רגילה. הספר כולל גם קטעי וידאו, העולים מברקודים אותם ניתן לסרוק באמצעות הטלפונים החכמים.

את הספר ניתן לרכוש באתר רשף ייעוץ והדרכה לרכישה פרטית או לרכישה ארגונית מרוכזת בהנחה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה