שיתוף

זכות השביתה של עובדים היא מהזכויות החשובות במשפט העבודה בישראל. בתי הדין לעבודה מדגישים שוב ושוב שמעסיק אינו יכול לפגוע בזכות השביתה למעט מקרים בהם מתקיימות נסיבות כבדות משקל.

מאידך, למרות הזכות לשבות, לשובתים אין חופש בלתי מוגבל בכל הנוגע לשביתה והשימוש במכשיר השביתה צריך להיות בכפוף לזכויות אחרות.

חשוב לציין כי אם לעובדים נגרמים נזקים בגלל השביתה, הם מוגנים מפני תביעות של גורמים אחרים שהם לא המעסיק.

במילים אחרות, צד שלישי (שאינו המעסיק או העובד עצמו) לא יכול לתבוע את העובדים ששובתים בגלל נזק שנגרם לו בגלל השביתה.

להלן 4 מקרים שבחלקם נגרם לעובד נזק בגלל השביתה ובחלקם אין לשביתה כל השפעה על זכויותיו:

1 איך משפיעה שביתה על ההפקדות לביטוח הפנסיוני: כשעובדים שובתים, הם לא זכאים לשכר בגין תקופת השביתה, והמעסיק לא חייב לשלם להם הפרשות סוציאליות עבור תקופה זו, כולל הפרשות לביטוח פנסיוני.

אם השביתה נמשכת על פני כמה חודשים, יש להסביר לעובדים שעליהם לפנות לגוף הפנסיוני ולוודא שההפסקה הזמנית בהפקדות לא פוגעת ברצף הזכויות הפנסיוניות. אם עלולה לחול פגיעה, יש ליידע את העובד כי עליו לנקוט פעולות להבטחת רצף הזכויות.

2 איך משפיעה שביתה על גובה פיצויי הפיטורים שעובד זכאי לקבל בסיום תקופת העסקתו: שביתה לא פוגעת בזכאות לפיצויי פיטורים או בגובה הפיצויים.

כלומר, שביתה או השבתה לא קוטעות את רצף העבודה לצורך קביעת הזכאות לפיצויי פיטורים.

לכן, עובד שהועסק במשך שנה לפחות, ובמהלך אותה שנה היתה שביתה במקום העבודה, נחשב כמי שעבד שנה אחת ברציפות אצל המעסיק והוא זכאי לפיצויי פיטורים במקרה של פיטורים או במקרה של התפטרות בדין מפוטר.

זאת ועוד, ימי השביתה נכללים בחישוב התקופה שעבורה יש לשלם פיצויי פיטורים. כלומר גובה פיצויי הפיטורים לא מושפע מהשביתה, ועל המעסיק לשלם פיצויי פיטורים, גם עבור התקופה שבה היתה שביתה.

3 איך משפיעה השביתה על תשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות: עובד שנעדר מעבודתו בגלל שביתה במקום העבודה, ולכן לא קיבל ממעסיקו שכר עבור תקופה זו, הינו פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות למשך תקופת השביתה, אבל רק בתנאי שהשביתה נמשכת פחות משלושה חודשים קלנדריים מלאים בתוך שנה קלנדרית אחת.

יצויין, כי הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי במשך החודשיים הראשונים לשביתה לא ניתן לעובד באופן אוטומטי, ולכן עליו למסור למחלקת הגבייה בסניף ביטוח לאומי במקום מגוריו טופס הצהרת היעדרות עובד בשל שביתה.

אם השביתה נמשכת שלושה חודשים קלנדריים מלאים או יותר, על העובד לשלם בעצמו דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עבור החודש השלישי ועבור כל החודשים הקלנדריים המלאים שלאחריו, שבהם היה בשביתה.

במקרה כזה, מושהה חוזה העבודה בין העובד למעסיק ולכן המעסיק לא צריך להעביר למוסד לביטוח לאומי את חלקו בדמי הביטוח הלאומי או דמי ביטוח בריאות של העובד לכל אורך השביתה.

4 איך משפיעה השביתה על גובה דמי האבטלה של עובד לאחר סיום העסקתו: הזכות לדמי אבטלה וגובה דמי  אבטלה לא מושפעים ממצב של שביתה.

דמי האבטלה משמשים כתחליף הכנסה, ולכן עליהם לשקף את גובה השכר האמיתי שהיה למובטל הטרם סיים את עבודתו.

הביטוח הלאומי נוהג להתיחס אל ימי שביתה כאל ימי היעדרות. לכן, דמי האבטלה מחושבים על פי השכר שהעובד היה אמור לקבל אילו לא היה נעדר מעבודתו בשל השביתה. הביטוח הלאומי מתעלם מההפחתה בשכר שנגרמה כתוצאה מהשביתה.

לכתבה הראשונה בסדרה: מי זכאי לקבל שכר בעת שביתה ובאילו תנאים.

לכתבה השנייה בסדרה: 4 דרכים בהן משפיעה שביתה על הזכויות הסוציאליות הנובעות מהוותק.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה