מחשבה שנייה על פירמידת הצרכים של מאסלו

מחשבה שנייה על פירמידת הצרכים של מאסלו

שיתוף

 הפסיכולוג  החברתי  אברהם מאסלו, פרסם בשנות ה-40 של המאה הקודמת פירמידה של צרכים אוניברסאליים, שהפכה זה מכבר לאייקון וגם לכלי מחקרי המאפשר בדיקת הנעת עובדים בארגונים.

על פי מאסלו בתחתית הפירמידה נמצאים צרכים פיזיולוגיים, כמו הצורך במזון וטמפרטורה מאוזנת. ברמה השנייה שואף הפרט לביטחון – ובכלל זה יציבות תעסוקתית. הרמה השלישית מאופיינת ברצון להשתייך לקבוצה חברתית. הרמה הרביעית בצורך בהערכה מצד החברה, החיונית לתחושת הכבוד העצמי וברמה החמישית והגבוהה ביותר נמצא הצורך במימוש עצמי. מאסלו סבור כי מדובר בצרכים אוניברסאליים וכי מרגע שהשיג האדם שלב אחד בפירמידה, הוא ישקיע משאבים במעבר לשלב הבא.

המודל של מאסלו זכה להתעניינות רבה בכל הקשור להנעת עובדים. בולטת העובדה כי על פי מאסלו, השכר הוא רק היבט אחד הקושר עובדים לארגון ודווקא ההיבט הנמוך ביותר- זה הקשור לביטחון. הצורך בהזדהות עם הארגון, תחושת הערכה מצד המעסיקים והעמיתים לעבודה, הם היבטים גבוהים יותר בפירמידה של מאסלו, כאשר החשוב מכול היא היכולת של העובד לממש את עצמו בעבודה.

הפירמידה של מאסלו זכתה מאז שפורסמה לביקורות של חוקרים רבים, בטענה כי המדובר במודל תיאורטי שאינו מבוסס על מחקרים אמפיריים. זה מכבר פרסמה קבוצת פסיכולוגים, ביניהם צוות חוקרים מאוניברסיטת אריזונה בארצות הברית, מחקר אמפירי המעדכן את המודל התאורטי של מאסלו. לדבריהם הצורך בהורות הוא זה הנמצא בראש הפירמידה והוא כולל, בין השאר, את הצורך בטיפול הזנה וחינוך הילדים. הצורך במציאת בן זוג ושימור הזוגיות הם שני צרכים "חדשים" שהחליפו את הצרכים המקוריים בפירמידה של מאסלו. החוקרים מבססים את הממצאים על התפתחויות חדשות בתחום המחקר בפסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה אבולוציונית. דוגלאס קנירק, שנמנה עם צוות החוקרים, ציין כי "הצרכים הביולוגיים הבסיסיים, הם לאפשר העברת הגנים לדור הבא ומכאן נגזרים הצרכים של מציאת בן\בת זוג, שימור הזוגיות וההורות.

לממצאים החדשים השפעות גם על תחום הניהול- המגמה החדשה של צעירים המשתלבים בשוק העבודה ושואפים להקדיש זמן רב יותר למשפחה, משתלבת היטב עם הממצאים החדשים ועמה תובנות כמו נכונות לגייס עובדים נוספים במקום לדרוש מאלו הנמצאים בארגון להישאר שעות נוספות במקום העבודה.

השאלה אם רצוי כי מנהלי משאבי אנוש יגלו גמישות לצעירים המאחרים למקום העבודה בבוקר, לאחר שבילו את שעות הלילה בפאב כדי לאתר שם בני זוג פוטנציאלים…

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה