משחקי עסקים זה שם המשחק

משחקי עסקים זה שם המשחק

רוב המנהלים בארגונים המובילים מגיעים לעמדות השפעה על הביצועים העסקיים של הארגון, כאשר הרקע שלהם הוא פרופסיונאלי (פיתוח, שיווק, תפעול, טכנולוגיה...) ולא תמיד עם רקע או הבנה בתחום הכלכלי/עסקי /חשבונאי. על הפער הרציני הזה בא לגשר "המשחק".

שיתוף
משחק עסקים

ישראל יוגב, מהנדס תעשייה וניהול בהשכלתו, הינו בעלים משותף בחברת יישום אנשים ותוצאות. החברה פועלת בתחום של שיפור ביצועים עסקיים בארגון בשני מישורים 1. שכר ותגמול דרך תכנון מדיניות השכר והתאמת כלי תגמול. 2. הכשרת מנהלים לחשיבה עסקים באמצעות משחקי עסקים.

ישבנו עם ישראל לראיון במטרה להבין מהו משחק עסקים. ולמה מנהלי משאבי אנוש צריכים לדחוף את הנושא בארגון ולדאוג כי המנהלים יקבלו גם כלי זה!


 

מה זה משחקי עסקים?

ישראל יוגב: יש קשת רחבה של משחקי מנהלים בקטגוריה "למידה התנסותית". זו למידה אפקטיבית יותר שכן חוויית ההתנסות היא בעלת אימפקט עצום ביחס ללמידה מסורתית שמשלבת קריאה או האזנה.

בתוך הקטגוריה של למידה התנסותית ישנה תת משפחה בשם משחקי עסקים שנועדה להכשיר מנהלים בתחום הכלכלי, עסקי, חשבונאי ופיננסי.

הרציונאל שעומד מאחורי הסדנה הזו מושפע משתי תופעות:

1. רוב המנהלים בכל הרמות מגיעים לתפקיד מבלי שקיבלו הכשרה פורמלית בתחומי כלכלה, עסקים וחשבונאות. גם אם יש להם תואר, הם לא עסקו בתחומים הללו במהלך הקריירה שלהם. לקראת הסדנה מתברר לנו לרוב שליותר ממחצית מהמנהלים בארגון חסרה השכלה פיננסית.

2. בעולם העסקי ישנן שתי מגמות ברורות. האחת היא הורדת האחריות העסקית לדרג ניהולי (יחידות רווחת הפסד, ניהול תקציבי ואחריות על פעילות עסקית). המגמה השנייה היא חשיפה ושקיפות בארגון. ישנה דרישה לשקיפות. חברות רבות הן ציבוריות ומחויבות לפעול בשקיפות. לכן הדיאלוג בארגון הוא עסקי / כלכלי / פיננסי.

יש סוג של בלוק (חסימה) לעולם החשבונאי פיננסי בקרב אנשים בארגון. כמו שאנשים פוחדים ממתמטיקה וחושבים שהם לא מבינים ולא מסוגלים לקלוט. הסדנאות באות לתת פיתרון לחסימה. במסגרת משחקי עסקים מלמדים את עולם הכלכלה, החשבונאות והעסקים דרך משחק, מה שכולל התנסאות, חווויה, תחרות.

כמה זמן אתם פועלים בנישה של משחקי עסקים ומהו היתרון הייחודי שאתם מביאים לתחום?

חברת יישום פועלת בנישה של משחקי עסקים כבר משנת 2000. נכון להיום אנחנו מייצגים כזכיינים בלעדיים בארץ 2 חברות בינלאומיות:
Andromeda Training – שהיא חברה אמריקאית שפיתחה סדנאות בשם Income Outcome .
וחברה גרמנית בשם Simdustry.

שתי החברת הללו מאפשרות לנו לספק את השירות לכל רמות הניהול החל מדרג ניהול זוטר ועד להנהלה הבכירה ביותר בארגון. יש לנו פתרונות לכל סוגי העסקים קרי הייטק, קמעונאות, תקשורת וכל ענף אחר.

בשני המקרים אנחנו חלק מרשת של חברות עם נוכחות בכל הגלובוס. יש לנו יכולת לתת תמיכה לחברות גלובליות שבונות תוכניות כמו אמדוקס. תוכנית דירקטורים שעד היום עשינו באוסטרליה, דרום אמריקה וכיו"ב. הסדנאות נעשות ברמה הגלובלית על ידינו או על ידי חברות מקומיות שכמונו הן זכייניות של הסדנה. אנו נותנים פתרונות בארץ ובעולם.

בנוסף, Simdustry נתן לנו את המענה לסדנה המיועדת למנהלים בכירים ביותר כי היא מורכבת יותר ועובדת על מחזור של 5 שנים. היא מאפשרת לנו לדמות תהליך אסטרטגי ל-5 שנים.

כיצד מתקיימת בפועל סדנת הכשרת מנהלים בשיטת משקי עסקים?

סדנאות אלה משתלבות בתוכניות פיתוח מנהלים או כסדנה בפני עצמה Stand alone, הסדנה אורכת יום עד יומיים כאשר הסדנה הפשוטה יותר, המיועדת לדרג הזוטר, אורכת יום והסדנה המורכבת יותר, המיועדת לדרג הבכיר, אורכת יומיים.

הסדנה מיועדת לקבוצת מנהלים הכוללת 12-24 משתתפים. במסגרת הסדנה המנהלים מתחלקים לקבוצות של 4-5 משתתפים ולאורך כל הסדנה הם בעצם מנהלים פירמה ומייצגים חברות שמתחרות זו בזו.

במסגרת הסדנה כל קבוצה מקימה חברה ומתפעלת אותה במשך כמה מחזורים, תוך שחבריה מקבלים החלטות בנושא: שיווק, פיתוח, תפעול, מימון, כ"א וכיו"ב. בסוף כל רבעון או תקופה הם בונים דוחות כספיים, בתהליך שכולל ניתוח תוצאות. בסוף הסדנה מתקיימת למידה מקיפה של התהליך.

מהו היתרון המובהק של שיטה זו על פני שיטות חלופיות להדרכות מנהלים בארגון כמו קואוצ'ינג פרטני לדוגמה?

החוויה ההתנסותית היא כמובן משמעותית. בשיטת משחקי עסקים ישנם 3 מישורי למידה:

1. למידה תיאורטית של מורה / מנחה

2. למידה מתוך עבודה מעשית. המנחה מלווה את הקבוצה בתהליך קבלת ההחלטות, שואל שאלות, מאתגר, מכוון…

3. למידת עמיתים: הקבוצות הן הטרוגניות במכוון כך שבכל קבוצה יהיה מנהל טכנולוגי, מנהל כספים וכו'. כל אחד מהם מביא ידע, ניסיון, רעיונות מגוונים וכך יש למנהלים הזדמנות נדירה ללמוד מהעמיתים שלהם.

אנחנו מעבירים את סדנת משחק עסקים בארגונים מובילים במשק והתגובות של המשתתפים מדהימות בכל פעם מחדש. מנהלים אמרו לנו בסיום הסדנה שהחוויה שהם עברו ביום-יומיים אקוויוולנטית לקורס אקדמי במנהל עסקים. אנשים אמרו שזו הסדנה החשובה ביותר שהם עברו אי פעם. התגובה שהכי מאפיינת את משתתפי הסדנה היא זו: "עד עכשיו שמענו ולא הבנו על מה מדובר. עשינו כן כן עם הראש אבל לא הבנו. עכשיו אנחנו מבינים את השיח."

נתבקשנו להעביר את הסדנה בחברה קמעונאית ששם יש קורס הכשרת מנהלי חנויות. במסגרת ההכשרה קיים פרק של לימודי חשבונאות שמועבר על ידי חשב החברה. הוא קיבל את המשוב הכי נמוך. אנשים לא הבינו אותו ויצאו מתוסכלים. פיתחנו עבורם גרסה קמעונאית מקדימה לסדנת החשב, כך שהמנהלים למדו את מושגי היסוד והעקרונות הבסיסיים לפני המפגש עם חשב החברה. כשהם הגיעו לפרק החשבונאות, הם כבר הכירו את השפה ואת המושגים וכל מה שנלמד שם נפל על קרקע בשלה.

לאן הולך התחום של לימודי עסקים ולאן אתם מתכוונים לקחת אותו ב-5 השנים הבאות?

אנחנו הולכים לקראת פרויקט חדש של סדנה ממוחשבת. אנחנו במו"מ עם זכיין חדש שייתן את התשתית המיחשובית. המהלך הזה לא נועד להחליף את הלמידה החוויתית במתכונת הנוכחית אלא להוות מוצר משלים היות שאני סבור שבעוד 5 שנים יהיה קשה לפנות לדור הצעיר מבלי להציע להם פתרונות מחשוביים. הדור הצעיר גדל על אפליקציות סלולאריות, טאבלטים וכיו"ב ולכן יש צורך במוצר מחשובי משלים.

תחום נוסף שעליו אנחנו שמים את הדגש הוא ההון האנושי, דרך סדנא חדשה – 3M (מבית SIMDUSTRY) שמשלבת החלטות של ניהול המשאב האנושי, ביחד עם המבנה הקלאסי של משחק עסקים רגיל. המוצר הזה (M3) שונה כי בסדנת עסקים רגילה ההחלטות העסקיות בסדנת משחקי עסקים לא מתייחסות לאספקטים אחרים של ניהול ההון האנושי. המשאב נתפס במונחים של עלות-תועלת.

הסדנא הזאת (M3) מיועדת בעיקר לחברות שבהן המשאב העיקרי הוא העובד. כך לדוגמה חברות תכנון הנדסי, חברות פיתוח,משרדי עורכי דין, פירמת רואי חשבון, שירותי רפואה וכל מי שלא מוכר מוצר אלא מציע את הידע של העובדים שלו.


 

מה אומרות חברות שהתנסו במשחקי עסקים של חברת יישום?

בשביל לקבל תמונה שלמה על נושא משחק העסקים והצורך שלו עבור הארגון, פנינו גם למנהלות משאבי אנוש בארגונים שכבר בחרו להשתמש בכי זה ושאלנו אותם מה הארגון הרוויח מהבחירה ולמה הם בחרו דווקא בפתרון של יישום:

חברת תנובה בחרה בפתרונות של יישום לסדנת משחקי עסקים לדרג הניהולי הבכיר ביותר. לפני כמה חודשים סיימו בהצלחה 3 מחזורים את הסדנה במתכונת המורחבת של יומיים.

קרן מעוז, מנהלת פיתוח ארגוני והדרכה בתנובה: "בחרנו ביישום היות שהם מובילים בתחום ומתוך הכרות שלי עם הסדנאות שלהם מארגונים קודמים. אני יכולה רק להגיד שהסדנה היא פרקטית, קשה ומאתגרת. זה בדיוק מה שמנהלים בכירים צריכים. אלא היו יומיים מאוד אינטנסיביים שדרשו התנתקות מוחלטת מכל דבר אחר והתמקדות באתגרים הלא פשוטים שהציבו בפניהם במהלך הסדנה. יישום שלחו צוות מקצועי חזק, שעבדו ביחד והשלימו אחד את השני והביאו את המנהלים באמת לרמה גבוהה של התמודדות, חשיבה והתפתחות."

Click-Software פנתה לחברת יישום כדי שתבנה עבורה סדנה מעורבת למנהלים בכירים וזוטרים יחד.

חגית אפרתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בקליק-סופטוור: "זה פשוט כלי מצוין להבין החלטות פיננסיות בדרך חווייתית, ממחישה ומלמדת. הלמידה בקבוצות קטנות מאפשרת לכל אחד לקחת חלק ולהשפיע. כל אחד יכול לראות את ההשפעה שלו על פי החלטות שהוא קיבל ומתוך השוואה לקבוצות אחרות. אפשר לבחון את ההחלטות שהתקיימו לפי פרמטרים של איך התקבלה ההחלטה? תוך כמה זמן התקבלה ההחלטה? איך התבצע התהליך ביחס לקבוצות מתחרות?

יש הרבה אנשים טכנולוגיים שלא מבינים או לא אוהבים להתעסק בדוחות פיננסיים וזה לא דבר פשוט. הסדנה הזו מאפשרת לכל המשתתפים ללמוד כל כך הרבה בפרק זמן כל כך קצר וראינו את התוצאות כבר ברמה המידית."


למידע נוסף על סדנאות משחק העסקים של חברת יישום אנשים ותוצאות ראה גם – סדנאות משחק עסקים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה