שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

אם יש שני תחומים מרכזיים שצפויים לצבור תאוצה בשנים הקרובות הרי שזה תחום הרובוטיקה המשולבת בבינה מלאכותית ותחום העבודה מהבית.

בעוד שמקומות עבודה רבים נאלצים לשלוח את עובדיהם לחל"ת או אף מפטרים עובדים, יש מקומות עבודה חיוניים שמשוועים לידיים עובדות.

בקבוצה הראשונה נמנים ארגונים וחברות רבים שאינם יכולים לתפקד משום שאין להם אפשרות להמשיך לספק את השירותים או המוצרים שלהם בגלל הנחיית ההתרחקות.

בקבוצה השנייה נמנות חברות שנדרשות לספק בימים אלה באמצעות משלוחים, מוצרים בהיקפים פי כמה יותר מההיקפים שהם מורגלים אליהם בשגרה.

בשני המקרים, אילו היו משלבים בעוד מועד רובוטיקה ובינה מלאכותית, ניתן היה להגיע להספק גדול פי כמה, על כל יחידת זמן, דבר שהיה מונע עיכובים (למשל במשלוחי מזון) ומאפשר להמשיך להעסיק את העובדים שכעת נאלצו לצאת לחל"ת.

אילו הרובוטיקה היתה מוכנה כבר עתה, אוספי המשלוחים מהסופר, לדוגמה, היו יכולים לעבוד מביתם בלי להסתכן בעצמם, ובלי לסכן את בני משפחתם כמו גם את הלקוחות.

במקרה כזה, ההנחיות לגבי המוצרים היו מוזנות למערכת על ידי האוספים שעובדים מביתם, ומותאמות מרחוק על ידי האוספים במקרה של מוצרים חסרים.

בה בעת, היו רובוטים שמוודאים שאין על המדפים מוצרים פגי תוקף, פגומים פתוחים וכו.

במקרה כזה, עובד אחד שעוסק באיסוף היה יכול להפעיל כמה רובוטים בעת ובעונה אחת, הרובוטים היו אורזים את ההזמנה ומוסרים אותה לרובוט שמביא אותה אל בית הלקוח – הכול ללא מגע יד אדם.

איסוף מוצרים בסופרמרקטים ושליחתם לבית הלקוח זו רק דוגמה אחת. דוגמה אחרת היא מפעלי יצור.

עם רובוטיקה המשולבת בבינה מלאכותית, ניתן לבסס את כל מפעל הייצור על רובוטים, כאשר הפיקוח עליהם מתבצע על ידי עובדים אנושיים מביתם.      

עד עתה דובר על מעבר לרובוטיקה ובינה מלאכותית כמגמה שתכנס לאט ויקח לה שנים רבות להיטמע.

מחקרים רבים מצביעים על כך שבמהלך 20 השנים הקרובות יחל תהליך של העברת תפקידים ומקומות עבודה לידי רובוטים בשיעור של כמעט 50%.

אין זה מן הנמנע שבעקבות משבר הקורונה והצורך בבידוד וריחוק חברתי, פיתוח התחום הזה יואץ, ותוך זמן קצר יותר יעברו יותר ויותר ארגונים לעבודה המבוססת על רובוטים ובינה מלאכותית, בעוד שהעובדים שמפעילים אותם יכולים לעבוד מהמשרד או מביתם.

ארגונים שימשיכו להרתע מהשילוב רובוטים ובינה מלאכותית, ובשל כך לא יצטיידו ביכולות המתאימות, עלולים למצוא עצמם הרחק מאחורי שאר העולם במקום להתייצב בחזית החדשנות.

המחסום העיקרי שעיכב את התקדמות האוטומציה, היה טמון בחשש מפני איבוד טלנטים ומקומות עבודה אנושיים.

כעת, לאור זינוק חד באבטלה ובמספר דורשי העבודה, ארגונים יצטרכו למצוא דרך להעסיק שיעור ניכר מעובדיהם מהבית, תוך שימוש ברובוטים ומערכות מבוססות בינה מלאכותית.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה