מדע האושר במקום העבודה

מדע האושר במקום העבודה

מקומות עבודה מאושרים מצליחים למשוך את העובדים הטובים ביותר ומציגים אחוז נטישה נמוך. במילים אחרות: מקום עבודה מאושר מייצר הצלחה

שיתוף
אושר במקום העבודה

אושר במקום העבודה

כיצד אם כך, ניתן ליצור מקום עבודה מאושר? חלק מהתשובות לכך טמונות בפסיכולוגיה החיובית.

הפסיכולוגיה החיובית שואלת שאלות אחרות מזו של הפסיכולוגיה המסורתית שחוקרת את הנפש לעומק. היא שואלת: מתי אנו מאושרים? מה גורם לאנשים לחיות חיים טובים ולשגשג פסיכולוגית? ועוד. התחום נחקר היטב ב -30 השנים האחרונות ואנו למדים דברים מעניינים ומפתיעים על אושר.

להלן חמשת ממצאי הפסיכולוגיה החיובית שרלוונטיים לגביי אושר במקום העבודה:

לרגשות חיוביים יש השפעה רבה ומועילה עלינו ועל ביצועי העבודה שלנו

אנחנו נוטים להמעיט בעיסוק ברגשות במקום העבודה. התפישה המקובלת היא: זה לא משנה מה אתה מרגיש, או מה אתה חושב, אל לך לחשוף את רגשותיך במקום העבודה, עליך להיות "רובוטי" ולעבוד באופן יעיל ופרודוקטיבי.
אך מתברר שאין זה אפשרי. לא רק שיש לנו רגשות, רגשות אלה משפיעים עלינו פיזית ונפשית בדרכים רבות. באופן כללי לרגשות חיוביים ישנן השפעות חיוביות חזקות על הביצועים שלנו.

במחקר על השפעת האושר על התפוקה, הוצג סרט קומדיה משעשע לחלק מהנחקרים, כשהאחרים צפו בסרט על טרגדיה משפחתית. לאחר מכן הנחקרים נתבקשו לשוב לעבודתם. במחקר נמצא כי אושר (אלו שצפו בקומדיה) גרם ל- 12% יותר תפוקה מאשר דכדוך.

מחקרים נוספים חשפו כי אושר גורם לנו להיות יותר פרודוקטיביים, יצירתיים, בריאים, רגועים, יעילים, בעלי חשיבה עצמאית, אופטימיים, בעלי יכולת למידה מהירה, שחקני צוות, ונדיבים.
במילים פשוטות, אנשים שמחים לא רק מרגישים טוב ומשגשגים יותר, הם גם עושים עבודה טובה יותר. מה שמסביר מדוע חברות מאושרות רווחיות יותר.

רגשות מדבקים

מחקר שעסק ב"הדבקה רגשית" בעבודה, זימן שחקן (שלא זוהה ע"י יתר העובדים) להפגין רגשות מסוימים בזמן פגישה קבוצתית. נמצא כי כאשר וכאשר הרגשות המועברים על ידי השחקן היו חיוביים, הקבוצה כולה הפכה לחיובית ויעילה יותר.

ל"הדבקה הרגשית" הייתה השפעה משמעותית על עמדות הפרט ברמת תהליכים קבוצתיים. חברי הקבוצה "שנדבקו" ברגשות חיוביים חוו שיתוף פעולה הדוק יותר, פחות עימותים ויעילות בביצוע המשימות.

אושר הוא רלוונטי מאוד במקום העבודה כיוון שאנשים לא חיים בבידוד. אושר הוא תופעה חברתית וכל אחד מאיתנו משפיע ומושפע ממנו.

לפעולות קטנות יש השפעה גדולה על האושר

אתם עשויים לחשוב כי על מנת להיות מאושרים יותר בחיים, אתם צריכים לזכות בלוטו או להשיג כמויות אדירות של הצלחה, אך מה שנמצא במחקרים הוא כי התערבויות פשוטות הינן יעילות להפליא.
הנה כמה דוגמאות של פעולות קטנות שמייצרות אושר גדול:

קבלת מכתב תודה מאדם שסייעת לו, ביצוע מעשה אקראי של חסד עבור מישהו, קבלת משוב חיובי, קבלת ברכה מרגשת ליום ההולדת, הבעת תודה.

דברים בלתי צפויים שגורמים לנו אושר

מחקרים מראים כי אנו הופכים להיות מאושרים יותר כאשר דברים טובים בלתי צפויים קורים לנו.
באוניברסיטת Emory החוקרים לרפואה השתמש בסריקות מוח בתהודה מגנטית כדי למדוד שינויים בפעילות המוח האנושי בתגובה לרצף של גירויים מענגים.

הם השתמשו במכשיר מבוקר ממוחשב על מנת להשפריץ מיץ פירות או מים לפיותיהם של 25 משתתפי המחקר. החוקרים מצאו בסריקות MRI שהאזור במוח הנקרא Nucleus Accumbens הופך להיות הרבה יותר פעיל כאשר הנבדקים חוו דפוסים לא צפויים של מיץ פירות או מים.

זה מעניין בהקשר של אושר בעבודה כיוון שהרבה מהדברים שחברות עושות כדי להפוך את עובדיהם מאושרים ניתנים לחיזוי לחלוטין: מסיבות סוף שנה, פעילויות גיבוש, אירועי צוות, בונוסים, וכד', מה שמפחית את יעילותם. דווקא מעשים אקראיים של חסד כגון "משוב חיובי מפתיע", "בונוס שלא חשבת עליו" וכד', יעצימו את האושר ואת הפרודוקטיביות של העובדים.

לגרום אושר לאחרים עושה אותנו שמחים

הוכח באופן עקבי כי כאשר אנו עושים דברים למען הזולת, אנו מאושרים הרבה יותר מאשר כאשר אנו עושים משהו למען עצמינו.

באחד המחקרים, המשתתפים קיבלו כמות קטנה של כסף שיוכלו להוציא על עצמם או על אחרים. אושרם נמדד לפני ואחרי, ואלו שהוציאו את הכסף על אחרים חוו אושר גדול יותר מאלו שהשקיעו בעצמם.

משמעות הדבר היא כי אחד השבילים אל האושר במקום העבודה הוא להתמקד פחות באושר שלכם ויותר בזה של חברי הצוות, הקולגות והלקוחות שלכם.

אין זה אומר כמובן שעליכם להקריב את עצמכם למען אחרים, עד לנקודה שבה אתם מזניחים את האושר שלכם שאף הוא חשוב וחיוני ביותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה