שיתוף

מהו חיסכון פנסיוני ולמה הוא ההשקעה החשובה ביותר של הארגון בעובדיו: חסכון פנסיוני הוא אמצעי שדרכו חוסך העובד במהלך חיי העבודה שלו, באמצעות הפקדות של סכומי כסף אחת לחודש.

המטרה היא שהסכום שמצטבר ישמש בעת פרישתו של העובד לגמלאות, לצורך תשלום קצבה חודשית.

החיסכון הפנסיוני מיועד להבטיח לעובדים רמת חיים סבירה לאחר פרישתם לפנסיה, אלא שבפועל, ברוב המקרים, זה לא המצב.

רוב העובדים לא מתחילים לחסוך לפנסיה מייד לאחר שחרורם מהצבא או אף מהעשור השלישי לחייהם (גילאי 20 עד 29). נקודה זו בלבד גורמת לכך שהחיסכון הפנסיוני שלהם לא ממצה את הפוטנציאל שהטבה זו יכולה לגלם.

התוצאה היא שבישראל נכון להיום, הכנסת העובד לאחר פרישתו צונחת לכמחצית מגובה השכר שהיה לו לפני שפרש לגמלאות ואף פחות מכך.

לכן רוב העובדים שמגיעים לגיל פרישה לא יכולים להרשות לעצמם לפרוש וממשיכים לעבוד, בתנאי שהארגון מאפשר להם להמשיך לעבוד, ולא בכל המקרים זה אכן המצב.

מכאן נובעת החשיבות הרבה לכך שמנהלי משאבי האנוש יפגישו את העובדים עם יועצים לחסכון פנסיוני.

יועצים אלה יכולים להנחות את העובדים, בין השאר, גם איך ניתן להגדיל את החסכון הפנסיוני מבעוד מועד, ולו כדי לשמור על רמת חיים הקרובה לזו שהיתה לעובדים טרם פרישתם.

זאת ועוד, בשנים האחרונות מדברים רבות על הטבות מס לפורשים. אלא שמומחים ליעוץ פנסיוני מתריעים כי כדי להינות מהטבות המס, תכנון הפרישה צריך להתבצע הרבה לפני גיל הפרישה.

לדבריהם, אם הארגון ידע לספק לעובדים את כל המידע הנחוץ להם בנושא פרישה, וינחה אותם איך כדאי לחסוך ומה כדאי לעשות עם כספי הפיצויים שנצברים לזכותם, כבר בהיותם צעירים במרחק כמה עשרות שנים מגיל הפרישה, הם יגיעו לגיל הפנסיה עם חסכון שהוא גדול דיו כדי להינות מהטבות המס.

שאם לא כן, סכומי קצבת הפנסיה שלהם יהיו כל כך נמוכים שהם כלל לא יגיעו אל סף המס ולכן הטבות המס לא יהיו רלוונטיות עבורם.

יש להדגיש בפני העובדים, כי החסכון הפנסיוני שלהם הוא אחת ההשקעות הגדולות ביותר שהארגון עושה עבורם, ואחת ההשקעות הגדולות ביותר שהם עצמם יעשו במהלך חייהם.

לכן יש חשיבות רבה להטבה לעובדים שבמסגרתה הם יוכלו להפגש עם יועץ פנסיוני במימון הארגון.

פגישות אלה צריכות להיערך לא רק לפני הפרישה אלא אחת לתקופה, ובפרט בכל פעם שהסטטוס של העובד משתנה (נישואים, גירושין, ילדים וכו). הסיבה לכך היא שלשינוי הסטטוס המשפחתי של העובד יש השלכות על תוכנית הפנסיה של העובד.

יש להדגיש, כי החסכון הפנסיוני נועד אמנם להבטיח את הכנסתו של העובד לאחר פרישתו, אבל גם במקרים בהם העובד איבד את כושר העבודה שלו בגלל פציעה או מחלה (טרם הגיעו לגיל פרישה).

בקרנות פנסיה שיש בהן ביטוח אבדן כושר עבודה, קובע התקנון האחיד של קרנות הפנסיה, כי העובד רשאי לרכוש קצבת נכות מתפתחת. המשמעות היא שאם העובד יהיה זכאי לקצבת נכות, היא תוגדל פעם בשנה בשני אחוזים.

אם העובד שמקבל קצבת נכות מקרן הפנסיה (כחלק מתוכנית נכות מתפתחת), הולך וחס וחלילה לעולמו, קצבת השארים תגדל גם היא בשני אחוזים לשנה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה