לא תאמינו איזו בורות ואיזה בלבול קיים בנושא שכר

לא תאמינו איזו בורות ואיזה בלבול קיים בנושא שכר

כך אומר גל זנזורי, יועץ מס מחברת ראיה אחרת, אשר נבחר להרצות ביום עיון - תגמול ותמרוץ עובדים, שיערך השבוע

שיתוף
שכר
שכר

גל זנזורי, יועץ מס מחברת ראיה אחרת, משפטן (בוגר BA במשפטים משערי משפט), נבחר לקחת חלק בפאנל המרצים ביום עיון בנושא שכר, תגמול ותמרוץ למנהלי משאבי אנוש השבוע (ביום ה' ה-26 ביולי).

זנזורי עשה את צעדיו הראשונים במקצוע במסגרת התמחות במשרד עו"ד ורו"ח רמי אריה וכיום הוא שותף ובעלים של גל זנזורי ושות'. זנזורי, המתמחה בחישובי שכר עם דגש על שילוב חישובי דיני העבודה והיבטי המס, מסביר: "אנחנו עושים חישובי שכר בהתאם לחוק, וקורולציה בהיבטי ביטוח לאומי ומס הכנסה". 

במקביל, הוא הוציא לאחרונה את סדרת הספרים חשבות השכר, המהווה מדריך מקיף ללמידה ותרגול. סדרת הספרים חשבות השכר נועדה במקור לשמש כפלטפורמה לסטודנטים ומשמשת גם אנשי מקצוע חדשים כוותיקים. בימים אלו ממש הוא עובד על המהדורה הייעודית לאנשי מקצוע. 

זנזורי: "הסדרה חשבות השכר מגשרת למעשה בין החוקים בתיאוריה לאריתמתיקה (החישוב החשבונאי). במקור היא נועדה לסטודנטים אבל גם בעלי מקצוע ימצאו בו עניין. כל פרק מוביל את הקורא, צעד אחר צעד, בסוגיות השונות בתחום השכר לפי נושאים, בפורמט של שאלות ותשובות  בתוספת ציטוטי חוק והסברים."

ספר לי קצת יותר בהרחבה על הרקע והניסיון שאתה מביא איתך
גל זנזורי: הכשרתי עד היום כ-1,000 חשבי שכר במסגרות שונות, דבר  שגרם לי להיחשף להרבה מאוד סוגיות מורכבות ומאתגרות. בהרצאות, אני נוגע בכל שאלה ובכל נושא תוך ניתוח מעמיק גישור בין התאוריה לפרקטיקה.

קהל היעד של המשרד הם מעסיקים שמעוניינים לתכנן הסכמי עבודה והוצאות שכר. אנחנו מייצגים מעסיקים שנתבעים ועורכי דין של מעסיקים, איתם אנחנו עובדים בשיתופי פעולה כאשר עורכי הדין נותנים את האינפוט על הפן המשפטי ואנחנו עובדים על ההיבט החישובי. אנחנו נותנים למעסיקים חוות דעת בנושא מדיניות השכר, חוקים, הפרשים, רישום הוצאות-הכנסות ועוד.

המטרה שלנו היא לסייע למעביד לפעול בהתאם לשורת חוקים ארוכה ומורכבת, כשהם מגנים על עצמם מפני תביעות מצד העובד מצד אחד ומונעים מהם לשלם יותר מכפי שצריך מהצד השני. אנחנו מספקים להם ידע מקצועי והכוונה כך שהם יוכלו, בין השאר, להיערך נכונה לחוק הגברת האכיפה של דיני עבודה.


חוקי העבודה וחוקי המס הם חוקים יבשים וברורים לא?
גל זנזורי: ממש לא. לא תאמינו איזו בורות ואיזה בלבול קיים בקרב הציבור. ישנם מעסיקים שעדיין לא מיישמים את חוק פנסיה חובה. יש בורות בנושא של ניהול קרנות הפנסיה בחישוב נקודות זמן, בורות בכל התחום של העסקת נשים ועוד. המעסיקים פונים אלינו כי הם רוצים לפעול על פי הוראות החוק ולא מכירים את החוק ויישומו בתהליך העבודה. 
 

מהן השאלות הנפוצות ביותר בקרב מעסיקים?
גל זנזורי: חישובי שכר זו סוגיה מורכבת ביותר ולכן מעסיקים פונים אלינו חדשות לבקרים עם שאלות בנושא הגדרת יום עבודה, הגדרת היקף עבודה, חישוב יתרת מחלה, חופשה או חגים וכיו"ב.

ישנם לא מעט פתרונות טכנולוגיים חדשניים לניהול מערך השכר, איך (אם בכלל) היית מגדיר את תרומתם לניהול מערך השכר בארגון?
גל זנזורי: התוכנות אינן מועילות בשלב זה. כדי לעשות שימוש מושכל בתוכנות ניהול שכר, צריך שיהיה ידע בדיני עבודה. אם העובדים בארגון אינם מועסקים בהיקף של משרה מלאה קלאסית, קרי 9 שעות ביום, 5 ימים בשבוע, התוכנה לא רק שאיננה מקלה – היא אף מקשה על החישוב בשכר. ההסבר לכך הוא פשוט: מי שאפיין את התוכנות הללו הם רואי חשבון ומנהלי משאבי אנוש. אלו לא נדרשו לרדת לעומקם של החוקים והתקנות וגם לו נדרשו, לא היה בידיהם הידע המקצועי לרדת לרזולוציות נמוכות. תוכנות השכר למיניהן מסייעות לארגון להיערך לבקרה של רשות המס, אבל אין אף גורם מפקח בתחום העבודה שבדק אותם. וכאן נעוצה הבעיה.

על אלו נושאים תדבר ביום העיון המתכונן ל-26 ביולי?
גל זנזורי: אני עומד לנתח את סוגיית הנשים בשכר: מיסים, דמי לידה, חופשת לידה, דמי שמירת הריון, פנסיה ועוד. אני הולך לדבר לא רק על חוקים אלא גם להציג מקרים אמיתיים שנידונו בבתי משפט, להציג את הפסיקה ולנתח את ההשלכות שלה לעומק. לדוגמה: זכויות נשים להפרשי פנסיה בתקופת חופשת הלידה, זכויות פנסיוניות של נשים שמבקשות להאריך את חופשת הלידה ואלו של נשים שלא מודיעות על כוונה להאריך את חופשת הלידה ועוד.

נושא חשוב נוסף שאני עומד לדון בו לעומק הוא זכויות גברים במילואים. בכל פעם שאני מעביר הרצאה או נפגש עם מעסיקים באיזשהו פורום, הם תמיד מעלים שאלות וסוגיות הקשורות במילואים. 

בואו לשמוע עוד בנושא שכר – תגמול ותמרוץ עובדים ביום עיון ייעודי למנהלי משאבי אנוש, שיתקיים ב-26 ביולי

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. אני למדתי אצל גל זנזורי לפני כ-5שנים במכללת פאר בראשל"צ הוא מורה מדהים מאוד ברור וסבלני
    כל שנה אני נמצאת ב-3 ימי עיון שהוא המרצה וכל פעם אני לומדת ממנו דברים חדשים מומלץ הוא מאוד מקצועי

השאר תגובה