שיתוף

מיזוגים ורכישות הם האמצעי החשוב והיעיל ביותר שקיים כיום להגדלת נתחי שוק וקווי מוצרים. ולמרות זאת, רוב עסקאות המיזוגים והרכישות נכשלות. בתיאוריה, המהלך של מיזוג שתי חברות לחברה אחת, או רכישה של חברה אחת על ידי חברה אחרת, נשמע אידיאלי. בפועל, הוא עלול להסתיים בכישלון שיגרום נזק רב לחברה הרוכשת ולעובדי שתי החברות.

ולמרות כל זאת, יש גם מיזוגים ורכישות מוצלחים. כאלה שהשיגו את מטרותיהם והקפיצו קדימה את החברה הממוזגת (או את החברה הרוכשת). אבל הצלחה של מיזוג או רכישה לא מתרחשת מאליה. יש להתכונן לקראת המיזוג, להפעיל שיקול דעת לגבי אופן המיזוג בהתאם למקרה הספציפי, ולהכין את העובדים של שתי החברות.

מהם אם כן השיקולים והפעולות שיש לנקוט כדי שעסקת המיזוג או הרכישה יסתיימו בהצלחה ויענו על הציפיות:

1. הדרכות על המוצרים ואופני מיזוגם: עובדי החברה הנרכשת ועובדי החברה הרוכשת חייבים לקבל הדרכות מקיפות על המוצרים והטכנולוגיות. ההדרכות מיועדות להקל על התהליך של שילוב המוצרים של שתי החברות, שיטות המכירה שלהם, דרכי ואופני ההתקשרות עם לקוחות שעד המיזוג הם לא עבדו מולם, ועוד.

2. הסבות לעובדי החברה הנרכשת: במקרים בהם החברה הרוכשת מעוניינת בידע ובכישורים של עובדי החברה הנרכשת, אבל לא באותם מוצרים שהיו בחברה הנרכשת, יש להעביר להם הדרכות מתאימות מייד עם כניסתם לחברה הרוכשת. חשוב להיערך להדרכות אלה מראש.

מדובר במקרים בהם מטרת הרכישה היא להשתמש בידע של עובדי החברה שנרכשה, כדי לפתח מוצרים מעט שונים מאלו שהם פיתחו עד לרכישה. תפקיד ההדרכות הוא לסייע להם לבצע את ההסבה מהמוצרים שהם פיתחו טרם המיזוג, למוצרים בהם מעוניינת החברה הרוכשת.

לדוגמה, חברה בינלאומית שרכשה חברה ישראלית, היתה מעוניינת בידע של עובדי החברה הישראלית בתחום מסוים של מערכות תקשורת אלחוטית. אבל מטרת הרכישה היתה לפתח מערכות של תקשורת אלחוטית מסוג אחר. החברה הבינלאומית ביצעה את המעבר בצורה נכונה וחלקה, והרכישה הוכתרה כהצלחה גדולה.

3. הבהרת התפקידים: יש להבהיר לכל אחד מעובדי החברה הנרכשת איזה תפקיד הוא ימלא בחברה הממוזגת, ולהבהיר לעובדי החברה הרוכשת מהם התפקידים המיועדים לעמיתיהם החדשים ואיך הם ישתלבו בעבודה איתם.

עיכוב בהבהרות אלה יגרום לא רק לבזבוז זמן יקר, אלא גם לתחושת תסכול וחיכוכים בין עובדי שתי החברות. תחושות של אי בהירות לגבי מה עומד לקרות איתם, כמו גם תחושות של תסכול והתמרמרות, עלולים להביא לנטישה.

4. הנחיות והדרכות על נהלים, תהליכים והתרבות הארגונית: כדי שהמיזוג יצליח, עובדי החברה הנרכשת חייבים לקבל הדרכות והנחיות ברורות לגבי הנהלים והתהליכים הנהוגים בחברה הרוכשת, כמו גם לגבי ערכי החברה, המדיניות הנהוגה בה, וכל מה שכרוך בקשר עם לקוחות וספקים.

5. היערכות נכונה לקראת שינויים בתרבות הארגונית: ההכנות לקראת מיזוג תרבויות צריכות להתבצע בשלבים שטרם הרכישה. המנהלים שמנהלים את המשא ומתן לרכישה, חייבים לוודא מראש שהתרבויות הארגוניות של שתי החברות תואמות זו את זו, גם אם הן לא זהות.

אמנם לא ניתן להתחמק מקשיים בשילוב עובדים של חברה אחת עם מנהגים ותרבות של חברה אחרת, אבל חשוב מאוד לוודא שפערי התרבויות הארגונית נסגרו במידת האפשר, לפני שהמיזוג יוצא לדרך.

 

לכתבה הראשונה בסדרה: המפתח להצלחה טמון בטיפוח העובדים: 3 גורמים שיסייעו להצלחת מיזוגים ורכישות

לכתבה השנייה בסדרה: 5 הפעולות שעשויות להציל מיזוגים ורכישות, ומהן הטעויות שעלולות להכשיל אותם

לכתבה הרביעית בסדרה: חכמת ההפרדה: החשיבות הקריטית של הותרת חברה נרכשת כיחידה עצמאית 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה