ירידה בביקוש לעובדים במשק המקומי ברבעון האחרון של 2011

ירידה בביקוש לעובדים במשק המקומי ברבעון האחרון של 2011

ירידה של 18.2% בביקוש לעובדים ברבעון האחרון של 2011 ביחס לרבעון ה-3, אולם מנתונים שנתיים מסתמן גידול של 21%

שיתוף
אורטל - מגמות גיוס

האם אנו בדרך לשנה קשה בשוק העבודה בישראל? לפי סקר אותו ערכה לאחרונה חברת "אורטל משאבי אנוש", מסתבר כי ההאטה כבר כאן. הסקר מצביע על ירידה של כ-18.2% בביקוש לעובדים ברבעון האחרון של שנת 2011  לעומת הרבעון השלישי. בסקר מתפרסם נתון מעניין ומדאיג נוסף, לפיו חלה ירידה של 16.7% בביקוש לעובדים ברבעון המדובר לעומת הרבעון המקביל אשתקד (2010). יחד עם זאת, לפי הסקר, שנת 2011 הייתה טובה יותר משנת 2010 עם עלייה של 21% בביקוש לעובדים במהלך השנה.

הסקר פילח את השוק לפי מספר תחומים וגילה כי רק בתחום אחד – תחום התעשייה, חלה עלייה של 3.7% בביקוש לעובדים ברבעון האחרון של השנה לעומת הרבעון הקודם. ביתר התחומים שנסקרו וכללו את תחומי האדמיניסטרציה, הלוגיסטיקה, ותחום השירות ומכירה, חלו ירידות חדות באחוזי המבקשים למצוא עובדים לעומת הרבעון השלישי.

לפי הסקר, מי שחיפשו הכי פחות עובדים היו החברות שעוסקות בתחומי מתן השירות והמכירות, שבהן חלה ירידה של 16.6% לעומת הרבעון השלישי של שנת 2011. בתחום הלוגיסטיקה גם נרשמה ירידה חדה של 15.7% בביקוש לעובדים חדשים, כאשר תחום האדמיניסטרציה סבל קצת פחות עם ירידה של רק 9.6% בביקוש לעובדים.

 סיכום שנתי: עלייה כללית יפה של 21% בביקוש לעומת 2010

למרות הנתונים שצוינו לעיל ישנן כמה בשורות טובות בסקר. לפי "אורטל משאבי אנוש" בשנת 2011 חלה עלייה יחסית של 21% בביקוש לעובדים לעומת שנת 2010. למעשה, מהרבעון השני של 2010 ועד לרבעון הראשון של שנת 2011 חלו רק עליות בכמות מבקשי העבודה. רק בשניים משלושת הרבעונים הנותרים של 2011, הרבעון השני והרבעון הרביעי – חלה ירידה גדולה בכמות הביקוש לעובדים במשק. לעומת זאת, ברבעון השלישי חלה עלייה בכמות הביקוש לעובדים, אך היא הייתה ידועה מראש ונבעה בעיקר מגיוסי עובדים לקראת עבודות הקיץ והחגים.

"פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האחרונים הצביעו על ירידה באבטלה לשפל של כל הזמנים – 5% בלבד, אך יש לזכור כי מדובר על נתוני חודש אוקטובר בלבד", קובע נחום רחמים, מנכ"ל אורטל משאבי אנוש. "מניתוח נתוני הביקוש לעובדים במשק הישראלי נכון לסוף שנת 2011, עולה כי לאחר תקופה טובה המגמה משתנה, ונתוני הרבעון האחרון של השנה מצביעים על ההאטה הניכרת בשוק."

נחום רחמים מציין כי לאחרונה חלה עצירה בגיוסי עובדים בקרב חברות התקשורת ומאידך, "אנו עדים בשבועות האחרונים לגיוס רחב היקף של עובדים בתחומי המכירות, בעיקר לאור כניסתן לארץ של חברות אופנה בינלאומיות או פתיחת סניפים נוספים של חברות קיימות. לפיכך ניתן לומר כי אם על אף גיוסים אלה נרשמה ירידה בביקוש ברבעון האחרון של השנה, מובן שלולא גיוסים אלה מדובר היה בירידות חדות אף יותר".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה