ינשופי הלילה יצירתיים יותר

ינשופי הלילה יצירתיים יותר

מחקרים הוכיחו את הקשר בין "ינשופי לילה" ליצירתיות. אז מה הוא פתרון הגיוס עבור אותם עובדים וכיצד הארגון יכול להינות מהם תוך חסכון בעלויות!

שיתוף
עובד לילה

מספר מחקרים בבתי ספר למנהל עסקים בארצות הברית, גילו במקביל כי לאלו הנוהגים להישאר ערים בשעות הלילה המאוחרות רמה גבוה יותר של יצירתיות. הממצא הזה גם מגלה כי ינשופי הלילה נוטים לבחור תחומי עיסוק בהם יש צורך ברמה כזו של יצירתיות. בחברות היי טק ניתן למצוא אותם עובדים במחלקות המחקר והפיתוח, בארגונים העוסקים בתחום התקשורת הם יהיו בעלי התפקידים היצירתיים יותר כמו כותבי התסריטים, הבמאים וגם כותבי הטורים המוצלחים בעיתונות.

מחברי המחקר מסבירים את הזיקה בין ערות בשעות הקטנות של הלילה לבין יצירתיות, ביכולת לחרוג ממסגרות קבועות ונוקשות. מסקנה המחלישה את הנחת המחקר המקובלת בתחום זה, המדברת על  התאמת השעון הביולוגי לשעות היום או לשעות הלילה. אף יתכן כי לערים בשעות הלילה המאוחרות, שעון ביולוגי הזהה לאחרים – אלא שהם מחליטים באופן סמוי לחרוג ממנו.


עוד על גיוס עובדים ניתן יהיה ללמוד בכנס הגיוס השנתי!


היכולת לשבור תבניות קבועות, לחרוג מהשגרה, לצאת מדפוסים מקובעים בדמות ערות בשעות מאוחרות, היא בדיוק התכונה המאפיינת עובדים בעלי רמה גבוה של יצירתיות.
שעות הלילה מאופיינות בתרבות המערבית ולא רק בה, כפרק זמן הרבה פחות פונקציונאלי לעבודה מאשר שעות היום. היכולת לבלות פרקי זמן כאלו בהעדר מטרה מוגדרת היא תכונה נוספת של אנשים יצירתיים, שכן תהליכים מסוג זה דורשים דווקא יכולת לבזר את הקשב והריכוז ולאפשר להיבטים במוח האחראים על הדמיון היוצר, לבוא לידי ביטוי.

המסקנה הפשוטה לכל העוסקים בגיוס מיון והשמה בארגון ומחוצה לו, היא כי היכולת לאתר דפוס התנהגות זה אצל עובדים עשויה לתרום לארגון. שותי הבירה בפאבים עשויים להשתלב היטב בתפקידים הדורשים יצירתיות, אולם יצליחו פחות בביצוע מטלות שגרתיות ובארגונים בהם הדרישה היא לשעות עבודה קבועות ומסודרות, המתחילות בשעות הבוקר המוקדמות.

לפיכך, ארגון יכול להרוויח דווקא משבירת השיגרה ומנתינת חופש ועצמאות לעובדים באותם עבודות בהם הדבר אפשרי. לא עוד עבודה מ-8 עד 17 אלא להגיע וללכת מתי שנוח לעובד.

כיצד ניתן להעסיק עובדים מסוג זה?

כמובן שבסיס ההעסקה של אותם עובדים צריך להיות שונה מזה המקובל כיום. משרות אמון אומנם כבר נהפכו נפוצות במחוזותנו (לפחות בתחום ההיטק) אך כעת מדובר על עליית מדרגה בדרגת החופש של העובד.

ניתן להשיג דרגת חופש כזו על ידי שינוי שני גורמי מפתח ביחסי עובד – מעביד:

דבר ראשון יש לקבוע בסיס מדידה אחר. בסיס העסקה יכול להשתנות כך שבסיס השכר יהיה לא משכורת קבוע, לא עוד שעות עבודה, אלא תפוקה או עמידה ביעדים.

דבר שני נדרש לתת את הכלים לביצוע העבודה, פתרון אחד יכול להיות משרד על בסיס כיסא חם. הפתרונות הטכנולוגיים קיימים ונוחות העבודה לא צריכה להיפגע, מעבר לכך הדבר יכול אפילו להוביל לחסכון בעלויות שכן המשרד לא צריך להיות ריק 60% מהיום. פתרון שני יכול להיות פיצול בין עבודה מהבית וישיבות קבועות במשרד. תפעול משרד מבית העובד (מחשב, תקשורת, טלפון) אינו יקר היום כלל ושוב החסכון בעליות ההחזקה הופכות את הדבר לכדאי אף יותר.

עוד על גיוס עובדים יצירתיים ופיתוח מקורות גיוס – בכנס הגיוס השנתי!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה