הצעת חוק: שלילת פיצויי פיטורים מהעובד באישור ביהמ"ש בלבד

הצעת חוק: שלילת פיצויי פיטורים מהעובד באישור ביהמ"ש בלבד

מטרת החוק היא למנוע מהמעסיק עשיית דין עצמי בנוגע למשיכת כספי פיצויים מהביטוח הפנסיוני של העובדים, שעלולה לקצץ בכ-30% את קצבת הפנסיה העתידית שלהם

שיתוף
כסף נעול Photo by Pixomar

הצעת חוק חדשה הונחה השבוע על שולחן הכנסת, לפיה תיאסר עשיית דין עצמי למשיכת כספי פיצויים מהביטוח הפנסיוני של העובדים.

סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים קובע שפיצויי פיטורים שהפריש המעסיק עבור העובד אינם ניתנים להחזרה, להעברה לשעבוד או לעיקול, אולם נקבע בסעיף זה חריג: מצב בו העובד חדל לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים, אלא אם הסכום מיועד גם לביטוח קצבה ולא נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר שהוא ניתן להחזרה או להעברה.

ארנק ריק Photo by graur razvan ionutביה"ד הארצי לעבודה קבע קריטריונים לשלילת פיצויי פיטורים מהעובד. השיקולים שיש להביא בחשבון הנם חומרת המעשים של העובד שהביאו לפיטורים, הנזק שנגרם כתוצאה מהם, הנזק שהיה עלול להיגרם, תדירות מעשיו של העובד, תקופת עבודתו, מעמדו של העובד בחברה ומידת האמון שניתנה בו, תרומתו של העובד לעסק במשך תקופת עבודתו, עוצמת הפגיעה הצפויה בעובד ובמשפחתו במידה ויישללו ממנו הפיצויים, וכן מצבו האישי, משפחתי, נפשי , בריאות וכלכלי של העובד.

על פי הצעת החוק, אותה יזמה ח"כ שלי יחימוביץ', תהיה תוספת לסעיף זה לפיה "רצה מעסיק להחזיר, להעביר, לשעבד או לעקל סכום ששולם או הופקד כאמור בעד עובד שבינתיים חדל לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים, לא יעשה זאת אלא באישור בית המשפט". בנוסף מוצע להטיל סנקציה אזרחית במקרה בו נמשכים הכספים חרף הוראות התיקון.

"רכיב הפיצויים המופקד באמצעות קרן הפנסיה או חברת הביטוח, מהווה רכיב משמעותי בקצבת הפנסיה של העובד עם הגיעו לגיל פרישה", מסבירה יחימוביץ'. "אם המעסיק מושך את הכספים, הקצבה נפגעת משמעותית, ועל העובד עלולים להיגזר חיי עוני בהגיעו לשיבה".

לדבריה, מעסיקים לעתים מנצלים את חוסר הידיעה של העובדים בנוגע לזכויותיהם ומושכים את כספי הפיצויים מקופות הגמל וחברות הביטוח, בניגוד לדין וללא ידיעת העובד, ופעמים רבות חברות הביטוח וקרנות הפנסיה אף משתפות פעולה עם כך.

"בשנת 2008 נכנס לתוקף צו ההרחבה לפנסיית חובה, שקבע מגבלה על משיכת כספי הפיצויים בידי המעסיק, לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. "הוראות דומות נקבעו בפסיקת בתי המשפט ובאמצעות המפקח על הביטוח", מסבירה יחימוביץ'. "מטרת הצעת החוק היא לקבוע כי גם במקרים חריגים, בכל הנוגע לעובדים שחדלו לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותם בפיצויי פיטורים יוכל מעסיק להחזיר, להעביר, לשעבד או לעקל סכום ששולם או הופקד עבור עובד, רק אם פנה המעסיק לבית המשפט שאישר את הפעולה בפסק דין חלוט".

יצוין כי באגף שוק ההון במשרד האוצר מזהירים את הציבור שלא למשוך את כספי הפיצויים ולהשאירם בקרן הפנסיה, שכן משיכה מוקדמת שלהם צפויה להקטין את קצבת הפנסיה העתידית של העובד בלמעלה מכ-30%.

מן הראוי שאנשי משאבי אנוש ידאגו להביא זאת לידיעת עובד מפוטר, שכן עובדים רבים מבצעים משיכה של כספי הפיצויים לצורך שיפוץ המטבח או נסיעה לחו"ל, ולא לצורך מטרת החוק – שמירה על רמת החיים שלהם עד למציאת עבודה חדשה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה