שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

החל מסוף חודש ספטמבר, עובדים שכירים שחל עליהם צו בריאות העם בנוגע לנגיף הקורונה החדש, שאין להם תסמינים של מחלת הקורונה, ושלא נמצאו כנושאים את הנגיף, לא יהיו עוד זכאים לדמי מחלה על פי חוק דמי מחלה.

לאור זאת, ב-30 בספטמבר תבוטל תקפותה של תעודת המחלה הגורפת שהוצאה על ידי משרד הבריאות על פי צו זה.

קביעה זו באה בעקבות פסיקת בג"ץ שניתנה כתשובה לעתירתם התאחדות התעשיינים.

לאורה של קביעה זו של בג"ץ, חולים שהוטל עליהם להיות בבידוד רק משום ששהו בקרבת חולה מאומת, אבל אין להם כל תסמין למחלת הקורונה (Covid-19) ובנוסף, אין להם כל מחלה ששוללת את היכולת שלהם לעבוד, לא יהיו זכאים לשבות מעבודתם ולקבל את תמורת ימי המחלה העומדים לרשותם.

המשמעות היא שעובדים אלה יצטרכו לעבוד מביתם במהלך ימי הבידוד. אלא שלא כל סוג של עבודה ניתנת לביצוע מהבית, לפחות לא בשלב זה של הכלים הטכנולוגים העומדים לרשות החברות והארגונים.  

מעסיק שרוצה ללכת לקראת עובדים שנכפה עליהם בידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומנגיף הקורונה, ואופי עבודתם לא מאפשר להם לעבוד מהבית – כמו לדוגמה, עובדי ניקיון, נהגים, מלצרים, מוכרים בחנויות, קופאים, משלוחנים, שליחים ועוד – יאפשר לעובדים אלה לקבל ימי חופשה בתשלום במהלך ימי הבידוד.

כדי לממש אופציה זו יש צורך בהסכמת שני הצדדים – העובד והמעסיק. כלומר, כל אחד מהצדדים ליחסי העובד מעסיק אמור להסכים לכך שבמהלך ימי הבידדו ייעשה שימוש בימי החופשה השנתית בתשלום של העובד.

אחת הסיבות לכך שבג"צ ביטל את האפשרות לתעודת המחלה הגורפת נעוצה בעובדה שההחלטה על קיומה של תעודת המחלה הגורפת לא התקבלה על ידי הכנסת שהיא המחוקק, אלא על ידי הפקידות הבכירה של משרד הבריאות.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פסקה, כי שינוי זה בדיני העבודה לא נמצא בסמכות משרד הבריאות, שכן יש לו השלכות על הזכויות של המעסיק והעובד שהינם צדדים ליחסי העבודה.

במילים אחרות, מהחלטתו של בג"ץ עולה, כי הענקת הזכות לדמי מחלה במהלך הבידוד הינה התערבות בדיני עבודה, ומהווה למעשה שינוי בחוק.

וכידוע, הגוף היחיד שמורשה לשנות את החוק זו הכנסת, שהיא המחוקק. עם זאת, בג"ץ העניק לממשלה ולכנסת הזדמנות עד ה-30 בספטמבר להעביר חוק שמאשר את קיומה של תעודת המחלה הגורפת.

אם חוק זה אכן יעבור, הרי שמעסיקים יצטרכו להמשיך ולהעניק את דמי המחלה עבור בידוד.

אם, לעומת זאת, הכנסת לא תקבל חוק כזה עד ה-30 בספטמבר, הרי שבמועד זה תפקע תקפותה של תעודת המחלה וכאמור עובדים לא יוכלו לקבל דמי מחלה עבור ימי הבידוד שאינו נובע ממחלה או מתסמינים.

נזכיר, כי אסור לפטר עובד שנעדר מעבודתו בשל הצורך להישאר בבידוד, אסור לדרוש ממנו להגיע לעבודה ואסור לאפשר לו להגיע לעבודה גם אם הוא מעוניין בכך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה