הגברת האכיפה של דיני עבודה – מזמין השירות 2

הגברת האכיפה של דיני עבודה – מזמין השירות 2

איך יראה ארגון שהעובדים בו - גם אם הם עובדי קבלן - לא מקבלים שכר כחוק ומופרים בו חוקי עבודה בסיסיים?

שיתוף

חוק הגברת אכיפת דיני עבודה – אחריות מזמין השירות, מחייב את הארגונים מזמיני השירות מקבלן חיצוני לקחת אחריות גם על עובדים אלה בכל הנוגע לתנאי העסקתם.

יש חברות שעוד הרבה לפני שיצא החוק – היו תמיד מעורבות בנעשה עם עובדי הקבלן שנמצאים אצלם. אם נספר את האמת, רוב החברות לא עשו כלום. כאשר עובד קבלן מגיע אל המנהל הישיר שלו במקום העבודה, ומתלונן בפניו בנוגע לשכר או לתנאי העסקתו, תמיד הוא יקבל את התשובה הבאה: אם כן, פנה לקבלן, שהוא המעסיק שלך.

אם חברת קבלן מנצלת את עובדיה ולא משלמת לעובדים כחוק או מפרה חוקי עבודה אחרים, הארגון שהזמינה את שירותי כוח האדם, במקרה הטוב לא מודע לעניין, ובמקרה הרע היא מעודדת את העובדים לפנות למעסיקים "הישירים" שלהם – קרי, נציגי החברה הקבלנית. במקרה הגרוע, אגב,  היא מעלימה עין.

חברה המעסיקה במסגרת כתליה עובדים שלא כחוק, ולא משנה אם הם מועסקים ישירות על ידי או באמצעות חברת קבלן, הורסת את תדמיתה: חברה שמתעלמת מעובדים בתוך הארגון שלה שלא מקבלים שכר כחוק, גם אם הם עובדים "חיצוניים", בהכרח תיתפס גם ככזו העוברת על החוק.

ארגון ציבורי גדול העמיד מכרז למתן שירותי כוח אדם, בה זכתה חברה קבלנית. היחסים בין החברה הקבלנית הוותיקה לבין אותו ארגון היו מצוינים, והתבססו על אמון וחברות בין ראשיה של שני הצדדים.

כך היו הדברים:

  1. עובדי הארגון קיבלו תשלום של שעות נוספות לפי חוק. עובדי הקבלן לא. כאשר עובד קבלן דרש לקבל שעות נוספות כפי שחבריו לעבודה עובדי הארגון מקבלים, הוא התבקש לפנות למנהלו הקבלן. הארגון ידע ואף רשם שעובד זה במשך חודשים עבד שעות נוספות רבות.
  2. העובד עמד על זכותו לקבל שעות נוספות, אמר שיקבל את המגיע לו, ואז התבקש לשמור על דיסקרטיות בפני עובדים אחרים.
  3. בשיחה בין ראש הארגון לבין הקבלן, ביקש הקבלן מהארגון לשלם עבור שעות נוספות. הארגון סרב, וביקש לא להשאיר יותר את העובד לעבודה בשעות נוספות, או לאתר עובד אחר שיעבוד במשך שעה או שעתיים נוספות. כמובן שהדבר לא היה ריאלי, משום שאף עובד לא היה מוכן להגיע לעבודה לשעתיים.
  4. כעבור שבוע העובד פוטר על ידי הקבלן. למרות הוותק של העובד והיכרות הארגון עמו, אף אחד מטעם הארגון לא התעניין ושאל מדוע הוא כבר לא עובד יותר. כולם ידעו מדוע.
  5.  רכזי הגיוס בחברת הקבלן קיבלו הנחיה מהמנהל: אין תשלום שעות נוספות. אם קיימת דרישה של הארגון לעובד שיעבוד בשעות נוספות – מצאו פתרון. אל תשלמו. אם תקבלו תלונה מאחד העובדים יש לכם שתי אפשרויות: או לפטר אותו, או לשלם לו באופן חד פעמי ולא לשלוח אותו יותר לעבודה בארגון זה.

למען ההגינות נציין כי כמובן לא כל חברה קבלנית מפרה את חוקי העבודה ומנצלת את עובדיה, ולא כל ארגון מסיר מעצמו אחריות, וכן גם לא חסרים ארגונים שבאופן ישיר מפרים חוקי עבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה