האם אתה מסוגל ללמוד מהכישלונות? – עצות למנהל משאבי אנוש

האם אתה מסוגל ללמוד מהכישלונות? – עצות למנהל משאבי אנוש

"ספר לי על אחד הכישלונות הגדולים שהיו לך בעבודה", היא שאלת מפתח בדרך להכיר לעומק מועמד ולחשוף את הרבדים הסמויים שבו

שיתוף
גיוס עובדים

"לטעות זה אנושי – לסלוח זה אלוהי", אומר הפתגם העממי והוא חשוב גם למנהלי משאבי אנוש או לאנשי גיוס המראיינים מועמדים חדשים. "ספר לי על אחד הכישלונות הגדולים שהיו לך בעבודה", היא שאלת מפתח בדרך להכיר לעומק מועמד ולחשוף את הרבדים הסמויים שבו.

ראשית יש לשים לב למשך הזמן שיחלוף בין השאלה לבין התשובה ולשפת הגוף: האם מדובר באדם בטוח בעצמו המסוגל להכיר גם בכישלונות שלו או אולי אחד כזה שבלי למצמץ ישיב תוך שנייה או שתיים "לא היו לי כאלו" או אחד כזה שאף יאלתר כישלון מבויים כדי לרצות את המראיין או אחד שיתפתל דקות אחרות מאחורי הכיסא.

גם היהיר שאינו מוכן להכיר בכישלונותיו וגם חסר הביטחון שיתפתל בכיסא עד מתן התשובה, מסרבים להכיר באמת הפסיכולוגית כי שלמות אינה אפשרית. ההבדל הוא כי היהיר סבור כי אכן קיימת שלמות והוא דוגמא טובה לכך ואילו חסר הביטחון מאמין כי שלמות אפשרית – אלא שהוא עצמו אינו מסוגל להגיע אליה.

ביטחון עצמי של ממש נובע מהכרה פנימית כי שלמות אינה אפשרית וזו מצידה מאפשרת לאדם לקבל את עצמו כפי שהוא – יצור לא מושלם. ההכרה הזו היא העומדת בבסיס תחושת הערך העצמי. אחר כך באים התכנים הנתפשים ככישלון בעיני המועמד החושפים את הצדדים בהם הוא פחות חזק. אבל דווקא ההכרה בצדדים הפחות חזקים הופכים אותו לאנושי יותר וגם לכזה המוכן לקחת אחריות וללמוד מן הטעויות.

בתשובה לשאלה על כישלון אישי, יש מנהלים שלא יחששו לספר כי התקשו להתמודד עם  הבעלים, כאשר אלה דרשו לחלק דיווידנדים במקום להשקיע את רווחי החברה בפיתוח. יש שהתעמתו עם הדירקטוריון, אחרים יספרו כי התקשו לפטר עובד שסרח רק משום שהיה בעל קשרים עם וועד העובדים,  אולי חבר וועד בעצמו. אחרים יעידו על עצמם כי לקחו סיכונים מיותרים או שמא לא לקחו סיכונים כלל והעדיפו גישה שמרנית . אנשי פיתוח יגלו כי האמינו בתום לב שהדרך בה בחרו לפתח את המוצר תוביל לתוצאה הרצויה ואחרים יציינו כי העדיפו להקשיב לעצת העמיתים במקום לסמוך על האינטואיציה שלהם, שאמרה להם לפנות דווקא לכוון ההפוך. ישנם אלה שהסכימו לקבל לעבודה את הבן של החבר מהמילואים והצטערו מרות על כך, ואחרים פיטרו עובד בשעת רתחה אף שהיה חיוני לארגון.

השאלה הבאה היא: "כיצד תנהג אם תתקל בסיטואציה דומה?". שאלה זו מאפשרת ללמוד את יכולת המועד ללמוד מכישלונות  ולהשתמש בהם כמשוב לתיקון וצמיחה. רבע שעה של דיאלוג אחר בין המראיין למרואיין, כזה החורג מהנוסחאות הפורמאליות,  עשוי ללמד על המועמד הרבה יותר מקורות החיים, ההמלצות או הידע והניסיון המקצועי שלו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה