שיתוף

נכתב על ידי, אורי ישפה, מנהל הדרכה גלובלי, קרמר אלקטרוניקה

לקראת הרצאה בכנס ההדרכה השנתי של HRus בנושא: מהפיכת הלמידה הדיגיטלית בארגונים", שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

מה חסר בלמידה המקוונת? ארגונים רבים כבר עברו להדרכות מקוונות במקום ללמד בכיתת לימוד. המעבר להדרכה מקוונת מתבצע מטעמי חסכון בזמן ומשאבים, שכן הלמידה המקוונת מתאפיינת ביתרונות רבים, ובהם: עלויות הפקה חד פעמיות, עלויות תפעול נמוכות, חסכון בזמן ובתקציבים של נסיעות מדריכים ולומדים, תפוצה רחבה וגלובלית, זמינות קבועה של תכני הלימוד לשם לימוד עתידי חוזר, יכולת מעקב אחר התקדמות הלומד, ופוטנציאל להתאמה אישית ללומד ולמיקרו למידה.

מנגד, ללמידה המקוונת יש חסרונות בולטים ביחס ללמידה המסורתית הפרונטלית: היעדר מסגרת חברתית ולימודית תומכת עבור הלומדים, צורך במשמעת עצמית גבוהה של הלומד לשם סיום הקורסים, היעדר אינטראקציה אנושית, וחשוב מכל: למידה פחות משמעותית בשל קושי בתרגול ובהנחיה בשיטת הלמידה המקוונת.

כך יוצא שרובנו, כמקצועני למידה והדרכה, משקיעים המון בפיתוח לומדות, הפקת סרטונים, הטמעת LMS ועוד המון משאבים בפיתוח למידה מקוונת, אבל שוכחים לפעמים את הייעוד האמיתי של הלמידה: הקניית כישורים מעשיים שישמשו את הלומד לביצוע עבודתו לאורך זמן.

מלמידה חד פעמית ללמידה משמעותית

לא מפתיע שאחד המשובים הנפוצים בהם אנחנו נתקלים מצד הלומדים והלומדות בהדרכות רבות (פרונטליות או מקוונות) – בין אם במפעל, בצבא או בחברות הייטק – נוגע בכמות ואיכות התרגול המעשי והחווייתי – (Hands-on). הלומדים מחפשים את הת'כלס, את הידע המעשי שישמש אותם בהמשך.

לכן, בהרצאתי בכנס ההדרכה השנתי של HRus נתמקד בשיטות וכלים שינצחו את עקומת השכחה (Forgetting Curve). שיטות לתרגול מעשי ומשמעותי בעולם הדיגיטלי. נראה כיצד אפשר להפוך את הלמידה הדיגיטלית לאפקטיבית יותר באופן זה. השיטות שיוצגו מתאפשרות כיום בזכות שימוש במתודולוגיות מסורתיות וחדשות כאחד, המשלבות טכנולוגיות וכלים חדשניים.

פחות ציונים, יותר הערכה

אבל זה לא הכול. הבעיה מחמירה כשהכלים שלנו להערכת ידיעות הלומדים וכישוריהם בעקבות הקורסים, מונחים על ידי שיטות מיושנות ומגבלות הפלטפורמות בהן אנחנו משתמשים, במקום שיאפשרו ללומדים להתנסות באופן מעשי ולקבל הערכה והכוונה בהתאם. רוב הלומדות והלמידה המקוונת מסתיימים במבחן אמריקאי, או באינטראקציית סטוריליין חביבה של Drag & Drop וכדומה.

מבחנים ארכאיים שכאלו, מתאימים אולי לרענון נהלים שנתי על ידי מתן ציון עובר, אבל אינם מסייעים ללומדים לרכוש כישורים וידע שישמשו אותם לאורך זמן בתפקידם. יתרה מכך, הם גם מעבירים מסר לפיו הלמידה שעברו יכולה להסתכם באופן תיאורטי ושטחי יחסית.

לכן, נדבר על הדרך בה מטלות מקוונות ופרוייקטי-גמר מעשיים יאפשרו גם הערכה יישומית יותר של הישגי הלמידה. כך נוודא שהתוצרים והתהליכים שאנחנו מפיקים אכן תואמים את המעבר של תחום הלמידה מאירועי הדרכה חד פעמיים, לתהליכים מתמשכים של למידה יישומית ומשמעותית.

תוכלו לפגוש את אורי ישפה ולשמוע עוד על נושא הרצאתו, בכנס ההדרכה השנתי של HRus שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

אורי ישפה, Corporate Training Manager
Kramer Electronics

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה